וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטודנט ישראלי עוכב בשדה תעופה בבריטניה: "אם זו מדיניות לתשאל יוצאי צבא - יש לטפל בכך"

עודכן לאחרונה: 27.4.2024 / 0:46

נריה אשואל נחת בשדה תעופה סמוך לנוטינגהאם. במהלך תשאול בביקורת הגבולות, נשאל אם ביקר לאחרונה בישראל - וכשהשיב בחיוב נאלץ לעבור תשאול מעמיק יותר ע"י לא פחות מהיחידה למאבק בטרור. "אתה לא מעוכב", הדגיש בפניו שוטר בנמל, "אתה רשאי ללכת - אבל אם תלך, נעכב אותך"

הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון, 11 בנובמבר 2023/טוויטר

נריה אשואל, סטודנט ישראלי שלומד בברצלונה, זכה בסוף השבוע שעבר לחוויה לא נעימה כשקפץ לביקור קצר של כמה ימים בבריטניה - כשנחת ביום שישי בשדה התעופה הקטן של איסט-מידלנדס מחוץ לנוטינגהאם. במהלך תשאול שעבר על ידי קצין ביקורת הגבולות, נשאל אשואל אם ביקר לאחרונה בישראל - וכשהשיב בחיוב נאלץ לעבור תשאול מעמיק יותר על ידי לא פחות מהיחידה למאבק בטרור.

כאמור, לאחר סדרת השאלות הרגילה של קצין ביקורת הגבולות, הוא נשאל אם ביקר בזמן האחרון בישראל. "משעניתי בחיוב ומסרתי שביקרתי משפחה וחברים לפני שלושה שבועות, קצין ביקורת הגבולות התקשר למאן דהוא בטלפון ודיווח שיש לו ישראלי שביקר בישראל לאחרונה", סיפר לוואלה בשיחת טלפון מברצלונה, "הוא הנהן, ניתק וביקש ממני לשבת ולחכות בצד. הדרכון נותר אצלו".

אשואל המשיך: "אחרי בערך רבע שעה הגיעו שלושה שוטרים במדים, דיברו ביניהם, הסתכלו לכיווני ואחרי עוד חמש דקות הגיעו עוד שני אנשים לבושי אזרחי שליוו אותי לחדר תשאולים. הבכיר מבניהם אמר לי 'אנחנו מהיחידה למאבק בטרור. אין לך מה לדאוג, אתה לא מעוכב. אנחנו רק רוצים לנהל שיח קצר. אתה רשאי ללכת אם תבחר, אבל אם תבחר ללכת, נעכב אותך'".

נריה אשואל ,בעל תואר בפוליטיקיה שעוכב בנמל תעופה בבריטניה.25 באפריל 2024. באדיבות המצולמים
נריה אשואל ,בעל תואר בפוליטיקיה שעוכב בנמל תעופה בבריטניה.25 באפריל 2024/באדיבות המצולמים

"הם התחילו בלשאול שוב את השאלות הרגילות: מי אני, מאיפה, למה באתי, איפה מתכנן לישון, מה בדיוק אני מתכנן לעשות, אבל אז העניין תפס תפנית, הם התחילו לשאול 'היית בצבא'? 'היית לוחם'? עניתי להם שאני עם סכרת נעורים ושלא הייתי לוחם אלא במודיעין. הם המשיכו: 'היית בשטח?' עניתי שלא, תוך שנראה לי שכבר הבנתי מה הם מחפשים לשמוע ומה לא. הם המשיכו בשאלות אודות הביקור, 'כשהיית בישראל היה לך תפקיד כלשהו בצבא?' גם לכך עניתי ב'לא'".

אשואל מספר שבסוף התשאול הם ביקשו הוכחות לכל התכנונים שלו לסופ"ש: כרטיס טיסה חזור, הזמנת מקום לינה, כרטיס אוטובוס ללונדון. "הם ניסו להיות נחמדים וכשהבכיר מבניהם יצא מהחדר, הזוטר אמר לי: 'אין לנו בעיה איתך אבל בגלל שאתה מגיע מהאזור הזה אנחנו רק רוצים לוודא. פשוט יש אחרים שבאים לפה עם כוונות אחרות, אתה יודע'".

"הבכיר חזר אז לחדר ואמר שאני רשאי ללכת אבל שהם רוצים לפני כן לבדוק לי את התיק. הגיע שוטר נוסף, הפך לי לגמרי את התיק מקצה לקצה. לא מצא כלום. כמובן. בשעה טובה, אחרי שעה, הייתי שוב בן חורין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
במכתב שכתב השר ישראל כץ בעקבות הישראלים המעוכבים בנמלי התעופה בבריטניה.25 באפריל 2024. ללא קרדיט, צילום מסך
במכתב שכתב השר ישראל כץ בעקבות הישראלים המעוכבים בנמלי התעופה בבריטניה.25 באפריל 2024/צילום מסך, ללא קרדיט

בעקבות האירוע, נריה אשואל פנה היום במכתב לשגרירת ישראל בבריטניה, ציפי חוטובלי והזכיר את המקרה הדומה של ניצולי נובה, האחים שרעבי, שעוכבו בשדה התעופה במנצ'סטר לפני כחודש. וציין כי הוא מביא את המקרה שלו מהשבוע שעבר לתשומת לב משרד החוץ, כיוון שלדבריו "אם ישנה הוראה / מדיניות / או אפילו יוזמה מקומית של שוטרי ביקורת הגבולות לעכב ולתשאל כל ישראלי יוצא צבא או ישראלי שביקר לאחרונה בישראל זו תופעה מטרידה שישראל הרשמית צריכה להכיר ולטפל בה בצינורות הרשמיים". העתק מהמכתב הוא שיגר גם לשר החוץ, ישראל כ"ץ.

"לא פחדתי, אבל כן, הופתעתי", שיתף אשואל, רווק בן 28, עם תואר ראשון בפוליטיקה, ממשל ומזרח תיכון מאוניברסיטת בן גוריון, שבעברו הספיק לעבור כיועץ בצוותו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, ושמתגורר זה שבעה חדשים בברצלונה שם הוא לומד לקראת תואר שני במינהל עסקים.

ישראלים מעוכבים בנמלי התעופה בבריטניה.25 באפריל 2024. ללא קרדיט, אתר רשמי
ישראלים מעוכבים בנמלי התעופה בבריטניה.25 באפריל 2024/אתר רשמי, ללא קרדיט

"לא ציפיתי שעובדת היותי ישראלי שביקר בישראל לפני מספר שבועות היא דגל אדום שמצריך תשאול, הוסיף, "אני מזהיר אחרים כי זו חוויה לא נעימה ובעיקר כי להערכתי לו הייתי לוחם ששירת בעזה אני מניח שהשאלות היו תופסות כיוון אחר לגמרי. אני מקווה שאם יש עוד ישראלים שחוו משהו דומה ישתפו גם הם ולמי שיוצא צבא ששירת בעזה אז שיידעו שיש עכשיו את הסיכון הזה שאם הם יגיעו לשדה תעופה בבריטניה אז עלולים לעצור אותם ולתחקר אותם".

בישראל מכירים מקרים דומים בהם ישראלים עוכבו עם הגיעם לבריטניה, גם מעבר לאירוע של האחים שרעבי ופוקחים עין על התופעה, שעד כה לא התדרדרה אל מעבר לתשאול מדוקדק.

המדיניות ארוכת השנים בבריטניה היא לא להגיב למקרים ספציפיים, אבל דובר במשרד הפנים הבריטי מסר לוואלה בהתייחסות כי "בקרי הגבולות שלנו פועלים תמיד במקצועיות ולא מפלים כנגד אף נוסע על בסיס ארץ מוצאם או הגזע שלהם". הוא הוסיף, "בראש סדר העדיפויות שלנו לאפשר גבול בטוח ומאובטח ובקרי הגבולות יבצעו את הבדיקות הנחשבות נחוצות כדי להשיג זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully