וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מוכנה לשקול שחרור של כ-20 חטופים בלבד כחלק מעסקה עם חמאס

עודכן לאחרונה: 25.4.2024 / 22:40

לפי בכיר ישראלי, חמאס טוען שבקטגוריה ההומניטרית עליה מתנהל מו"מ נמצאים כ-20 חטופים, אך ישראל סבורה שהקטגוריה, שכוללת נשים, חיילות, גברים מבוגרים, חולים ופגועי נפש יש 33 חטופים: "על זה ינהלו מו"מ". במהלך ישיבת הקבינט אישרו חבריו לאפשר ביקורים לאסירי נוחבה

בווידאו: התכנסות קבינט המלחמה 08.02.24/לעמ

ישראל מוכנה לשקול שחרור של כ-20 חטופים בלבד כחלק מעסקה עם חמאס ולא 40 כפי שדרשה בעבר - כך אמרו היום (חמישי) בכירים ישראלים. הבכירים אמרו כי צוות המו"מ הישראלי הבהיר לחברי קבינט המלחמה כי חמאס מגדיר רק כ-20 חטופים ככאלה שנכללים בקטגוריה הומניטרית שכוללת נשים, גברים מעל גיל 50 וחטופים במצב בריאותי קשה.

מדובר בשינוי משמעותי בעמדה הישראלית. ישראל הגדירה עד היום כ-40 חטופים תחת הקטגוריה הזו, אולם בשבועות האחרונים התברר כי הפער בנושא מול חמאס לא ניתן לגישור.

יחד עם זאת, בכיר ישראלי אמר כי חמאס טוען שבקטגוריה ההומניטרית עליה מתנהל מו"מ נמצאים כ-20 חטופים, אבל ישראל סבורה כי בקטגוריה הזו שכוללת נשים, חיילות, גברים מבוגרים, גברים חולים ופגועי נפש יש כ-33 חטופים. "על זה ינהלו מו"מ. נקודת המוצא של ישראל היא 33 ולא 20", הסביר הבכיר.

בנוסף אמר שבמהלך הישיבה הציגו ראש שב"כ רונן בר והאלוף ניצן אלון, הצעות נוספות להתגמשות, שישראל תוכל לעשות כדי לנסות ולהגיע לעסקה שתזכה להסכמה של חמאס. כמו כן ציין שמשלחת מצרית צפויה להגיע מחר לישראל לשיחות בנושא החטופים, וכי הקבינט אישר לצוות המו"מ לקיים שיחות עמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס בשעה זו את הקבינט לניהול המלחמה, בקריה בתל אביב. 14 באפריל 2024. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ישראל תתגמש שוב? ישיבת קבינט המלחמה, בשבוע שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

עוד באותה ישיבה אישר קבינט המלחמה המורחב את הצעת ראש הממשלה, לאפשר לשני משקיפים בריטים לבצע ביקור מדגמי אצל כמה מאסירי הנוחבה שכלואים בישראל. הביקורים יתקיימו בליווי שופט ישראלי וישראל תאשר מראש את זהות המשקיפים.

בכיר ישראלי ציין כי ישראל לא מסכימה לאפשר ביקורים של הצלב האדום אצל אסירי הנוחבה כל עוד אין ביקורים דומים אצל החטופים שמוחזקים בעזה. רוב שרי הקבינט הצביעו בעד הצעת נתניהו. השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' הצביעו נגד.

הבכיר ציין כי המהלך יתבצע לבקשת ממשלת בריטניה כדי להבהיר שישראל אינה מפרה את הדין הבינלאומי בכל הנוגע לכליאת אסירי הנוחבה. הבריטים ביקשו לקיים את הביקורים כחלק מהליך שנועד לקבוע האם יש הצדקה להטיל אמברגו נשק על ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
קליטת מחבלי נוחבה של חמאס בבתי הכלא בישראל. דוברות שב"ס
"מוטב לבריטניה להתעסק במעצר בכירי חמאס שנמצאים בתחומיה"/דוברות שב"ס

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, התייחס להחלטה: "לצערי שוב רה"מ מוביל מדיניות שגויה שפוגעת בהרתעה. ההחלטה היום בקבינט לכפות עלי ביקורים של משקיפים זרים בבתי הכלא שיבדקו את מצבם של מחבלים היא טעות חמורה. החטופים שלנו בעזה מקבלים התעללות, לא ביקורים ודאגה לזכויות".

לדבריו, "הביקורים הללו פוגעים בהרתעה ובמו"מ מול החמאס, מעלים את המורל למחבלים, עלולים להוביל למהומות בכלא, ומעבר לכך זו פגיעה בריבונות הישראלית, ופתח להתערבות בינלאומית בנושאים נוספים בעתיד. שום מדינה שמכבדת את ריבונותה וביטחונה לא היתה מאפשרת לזה להתרחש".

יו"ר ארגון נפגעי הטרור אלמגור, מאיר אינדור, וד"ר אריה בכרך, אב שכול ויתום מלחמה שיגרו בתגובה מכתב לראש הממשלה נתניהו: "על פי פרסומים בתקשורת אתה תומך, או הממשלה תומכת במתן אפשרות לבקר מחבלים בכלא לגורמי חוץ שאינם קשורים למערכת הביקורת הישראלית הרשמית. למיטב הבנתנו מדינת ישראל לא הכירה במחבלים ורוצחים שביצעו פשעי מלחמה כלוחמים לגיטימיים. על כן, מתן אפשרות לביקורת חיצונית של גורמים בינלאומיים לבקר אותם מהווה הכרה דה-פקטו ודה-יורה בהיותם לוחמים לגיטימיים", כתבו.

איתמר בן גביר. צילום: יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
"הביקורים פוגעים בהרתעה ובמו"מ מול חמאס". בן גביר/עיבוד תמונה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

לדבריהם, "דבר זה פוגע בעקרונות הצדק הטבעי בחוק הבינלאומי ובמוסר וכללי המלחמה שאנו כל כך דבקים בה - כולל סיכון חיילים כדי להקפיד עליהם. לא יעלה על הדעת שראש ממשלת ישראל יאשר היפוך של ההתנהגות שהייתה פה ויאפשר ביקורים אצל מחבלים על ידי גורמי חוץ נקודה".

עוד הוסיפו: "המסר שיצא מצעד כזה הוא שמדובר בלוחמים לגיטימיים ומעשיהם איפה הם חלק מהנורמות המקובלות. אשר על כן אנו מבקשים שלא לאשר ביקור כזה / ביקורים כאלה כל עוד לא יתקיים דיון, וכל עוד לא שמעתם את קולנו".

"החלטה כזאת לאפשר לגורם בריטי או גורם בינלאומי תהווה קריאת תיגר על עקרונות המוסר והצדק ופוגע במשפחות השכולות והמשפחות הפצועים. לנפגעי טרור יש מעמד של נפגעי עבירה וככזה אנו דורשים לשמוע ולשתף אותנו בצעדים כדי שנוכל להתמודד עם הצרה החדשה שהונחה לפתחנו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו בבסיס חיל האוויר בתל נוף. קובי גדעון / לע״מ, אתר רשמי
"לא יעלה על הדעת שראש ממשלת ישראל יאפשר ביקורים אצל מחבלים". נתניהו/אתר רשמי, קובי גדעון / לע״מ

גם בפורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור הגיבו לדיווח: "מדובר בהחלטה רעה ומסוכנת שמחמירה את מצב ההרתעה הישראלית מול הטרור. למחבלי חמאס שביצעו את פיגועי הטבח אין זכות לביקורים ובוודאי שלא במצב בו החטופים שלנו מוחזקים בידי חמאס. לא יעלה על הדעת שהחטופים שלנו לא מקבלים שום ביקור מנציג בינ"ל כבר למעלה מ-200 ימים ואילו הרוצחים השפלים של חמאס יזכו לביקורים".

"אנו דורשים להחמיר את תנאי הכליאה של כלל המחבלים בבתי הכלא, ולשלול מהם את כל זכויות היתר שאינן מחויבות מתוקף האמנות שישראל מחויבת להם. אנו דורשים מהקבינט לעמוד בתוקף מול לחצים חיצוניים ולא לאפשר בשום אופן ביקורים למחבלי הנוח'בה".

בפורום הוסיפו: "מוטב לבריטניה להתעסק במעצר בכירי חמאס שנמצאים בתחומיה וממשיכים לפעול ממנה גם לאחר השבעה באוקטובר לשם גיוס כספים לחמאס, להסתה ולעידוד הטרור. ההתגייסות לטובת מחבלי חמאס היא תעודת עניות לבריטניה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully