וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבסת הטרור הגדולה של קטאר

אריאל אדמוני

עודכן לאחרונה: 25.4.2024 / 9:51

אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני בפתח פסגה אזורית בדוחא, קטאר, 5 בדצמבר 2023. רויטרס
אמיר קטאר/רויטרס

התרמית הקטארית אודות נוכחות חמאס בדוחה הוא חלק מאסטרטגיה מדינית כוללת של קטאר. לישראל אסור ליפול בה כמו מדינות רבות בעולם.

קטאר מציגה את עצמה בתור מתווכת הוגנת. עניין זה נכון בכלל העימותים בהם שימשה בתור מתווכת. הצהרות אלו חזרו בפורומים בין-לאומיים דוגמת דברי האמיר הקטארי בעצרת האומות המאוחדות. הצהרות קטריות דומות הושמעו גם בהקשר התיווך בין ישראל לחמאס. כבר בתחילת מלחמת "חרבות ברזל" פרסם השגריר הקטארי בוושינגטון מאמר בוול סטריט ג'ורנל שכותרתו הייתה "קטאר היא המתווכת ההוגנת של המזרח התיכון".

אך זה לא נכון. קטאר היא תומכת חמאס. עובדה זו קיבלה ביטוי כבר ביום הראשון למלחמה כאשר הכריזה קטאר כי ישראל היא "האחראית היחידה" לפרוץ המלחמה. נוסף על אירוח הנהגת חמאס, שפיקחה מדוחה על ביצוע מתקפת ה-7 באוקטובר, העבירה קטאר סיוע כלכלי לארגון הטרור. תמיכה כלכלית זו הוערכה בסכומים של מיליארדי דולרים.

בניסיון להתמודד עם ההאשמות, התפתלו בכירים קטריים והסבירו כי התקשורת עם ארגוני טרור, בהם חמאס, נועדה לשם שמירת ערוצי קשר פתוחים מתוך מטרה להביא לסיום סכסוכים. אותם לפי הסבר זה, הבכירים טענו כי יש להבחין בין דיאלוג - אותו קטר מוכנה לנהל - לבין תמיכה. אותו טיעון אפולוגטי הושמע גם ביחס לפעילות של משרד חמאס בדוחה. הנימוק שהעניק ראש הממשלה הקטרי לסירוב לסגור את משרד חמאס בדוחה לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר היה כי המשרד מהווה "אמצעי תקשורת" עם הגורמים בעזה, תקשורת שמטרתה היא "השגת יציבות והבאת שלום לאזור".

הקטריים תמיד היו מנוסים בשימוש בטיעונים הומניטריים לשם הסוואת מדיניותם הבעייתית, אבל בנוגע לפעילות משרד חמאס בדוחה המדיניות הקטרית הגיעה לשיאים חדשים. באותו מאמר בוול סטריט ג'ורנל 'הסביר' השגריר הקטרי כי המשרד נפתח לבקשת ארה"ב בשנת 2012 לשם קיום מגעים עם חמאס. אותו הסבר ניתן גם בפגישה של ראש הממשלה הקטרי עם קבוצה של אנשי עסקים אמריקאיים, רובם ממוצא יהודי, בנובמבר 2023. עם זאת, ראש הממשלה טען כי הדבר נעשה כבר בשנת 2006 לבקשת ממשל בוש. אין מדובר בטעות תמימה, קטר ביקשה להראות שהן הממשל הדמוקרטי של אובמה בשנת 2012 והן הממשל הרפובליקני של בוש בשנת 2006 נתנו להם הרשאה לנהל תקשורת עם חמאס.

אך, למעשה, קטר אירחה את בכירי חמאס הרבה לפני 'האישור האמריקאי'. לפי עיתון הגארדיאן הבריטי, עוד בשנת 1999 הזמין האמיר חמד אל ת'אני ארבעה מבכירי חמאס להשתכן בדוחה, לאחר שאלו סולקו מירדן עקב פעילותם החתרנית. גם זו לא הייתה ראשית תמיכת דוחה בארגון הטרור, אותה ניתן לתארך עוד לשנת 1973. ארגון אל-מג'מע אלאסלאמי בראשות שיח' אחמד יאסין קיבל תרומות ממספר מדינות, כולל קטר. אותו יאסין הצהיר, עוד בשנת 1999, לאל ג'זירה הקטרית כי עד שנת 2027 ישראל לא תתקיים יותר. תמונתו של יאסין מעטרת את המשרד בדוחה שם קיבל הנייה מבקרים לאחר חיסול בניו שהיו מעורבים בטרור.

הקשרים של קטר עם חמאס לא נעשו לבקשת ארה"ב. קטר עשתה זאת ממניעיה הרבה לפני וגם באופנים שוושינגטון מעולם לא אישרה. דמויות אמריקאיות לא מעטות נפלו בפח הקטרי הזה, אל לישראל לטעות גם כן. הבנה נכונה של מערך היחסים הכרחית כדי להבין שקטר לא באה לעזור. קטר לא פועלת לטובת ארה"ב או ישראל, קטר פועלת לטובת עצמה בלבד.

אריאל אדמוני הוא דוקטורנט ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר אילן המתמחה בקטאר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully