וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין קול ואין עונה: אלפי חירשים לא מקבלים התרעות מונגשות של פיקוד העורף, ונותרים חשופים לסכנה

עודכן לאחרונה: 24.4.2024 / 17:45

היישומון של פיקוד העורף מקבל התרעות באיחור ניכר, הצמיד היעודי לקבלת התרעות חולק לכמה מאות בלבד והותיר אלפים מאחור. כעת, ארגון "בזכות" וב-"קול" יחד עם אנשים חרשים וכבדי שמיעה הגישו עתירה בנושא לבג"ץ כדי לשנות את זה, "מופקרים לגורלם ולנפשם"

סרטון של פיקוד העורף, דצמבר 2023/פיקוד העורף

ארגון "בזכות" וב-"קול" יחד עם אנשים חרשים וכבדי שמיעה הגישו עתירה לבג"ץ נגד משרד הרווחה, פיקוד העורף ומשרד הביטחון. הדרישה: לספק באופן מיידי מכשירים מותאמים להנגשת התרעות של פיקוד העורף.

לפי העתירה, מפרוץ המלחמה אנשים עם מוגבלות בשמיעה הנמצאים בטווח ירי הטילים חשופים לסכנת חיים ממשית. עוד שרוב אזרחי ישראל מקבלים התרעות ויכולים להגיב, אנשים עם מוגבלות בשמיעה לא מקבלים התרעה שמותאמת להם וחשופים לסכנה. משרד הרווחה חילק בעבר כמה מאות צמידים להנגשת אותות התרעה, אך אלפים נוספים נשארו ללא מענה. העתירה נועדה לממש באופן מיידי את זכותם של אנשים עם מוגבלות להנגשת ההתרעות.

יירוטי סוללת כיפת ברזל, פטריוט וחץ בזמן אימון. אביחי סוחר, אתר רשמי
אנשים עם מוגבלות בשמיעה לא מקבלים התרעה שמותאמת להם וחשופים לסכנה. יירוט כיפת ברזל/אתר רשמי, אביחי סוחר

חשוב לציין, כי למרבית האנשים עם מוגבלות בשמיעה, ישנה בנוסף מוגבלות פיזית. 41% הם סובלים גם ממחלה כרונית ולכ-23% ישנה גם מוגבלות נפשית, כך על פי נתוני הלמ"ס. אחת מהעותרות היא שרון תורג'מן, בת 32 כבדת שמיעה מלידה, ומרכיבה שתלים קוכליאריים בשתי אוזניה. בלילות, בעת מקלחות ובשבתות שרון לא משתמשת במכשירי השמיעה, ומאבדת את היכולת לשמוע צלילים מבחוץ.

עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" שרון ניסתה לעשות שימוש ביישומון של פיקוד העורף, אך התחוור לה שהיא אינה מקבלת דרכו את ההתרעות בזמן אמת. בעת אזעקה, בתה בת ה-5 מקדימה את היישומון וקוראת לה לרוץ לממ"ד. בלילות ובשבתות שרון אינה עושה שימוש במכשיר הסלולרי כלל, כך שגם יישומון פיקוד העורף אינו יכול לסייע לה. היא אינה מסוגלת להגן על עצמה, או על בנותיה מפני הסכנה של ירי טילים. חוסר הנגשת ההתרעות גם פוגע ביכולתה של שרון לתפקד באופן עצמאי.

גם נועה פורת, תושבת עכו בת 53, הצטרפה לעתירה לבג"ץ בדאגה רבה. נועה מאובחנת עם תסמונת אשר, שתסמיניה הם חירשות ולקות ראייה חמורה. בשל החרשות, נועה לא שומעת את התרעות פיקוד העורף. בשל המוגבלות בראייה, היא גם מתקשה בהתניידות והיא זקוקה לפרק זמן ארוך יותר כדי להיכנס למרחב מוגן - פרק הזמן המקסימלי לכניסה למרחב מוגן בעכו הוא 30 שניות בלבד. בלית ברירה, נועה נאלצת להסתמך על בני משפחתה שיספקו לה את ההתרעות שפיקוד העורף אמור לספק. גם נויה ניסתה לעשות שימוש ביישומון פיקוד העורף, אך גילתה גם היא שההתרעות אליו מגיעות באיחור. עיריית עכו חילקה לנועה צמיד יד לצורך העיניין, אך התגלה קושי משמעותי לחברו ליישומון פיקוד העורף ולקבל דרכו התרעות, וברגע האמת הוא גם לא עזר לה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אילוסטרציה. ShutterStock
בלית ברירה, נועה נאלצת להסתמך על בני משפחתה שיספקו לה את ההתרעות שפיקוד העורף אמור לספק. מכשיר שמיעה/ShutterStock

"מאז תחילת המלחמה הגיעו אלינו ואל ארגון 'בקול' פניות רבות של כבדי שמיעה וחירשים שהתרעות של פיקוד העורף אינן נגישות להן. הדבר גורם לפגיעה ביכולתם להגיע למרחב המוגן בפרק הזמן הנדרש, ומעמיד אותם בפני סיכון ממשי להפגע מירי טילים", אמרה עורכת הדין שרונה אליהו חי מארגון 'בזכות', לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות. "כל זה עלול לפגוע גם בתחושת הבטחון האישי שלהם, לעורר חרדות, מצוקות וקשיי תפקוד ובמקרים מסוימים להביא עד לכדי הימנעות מיציאה מהבית".

"בחודש נובמבר פנינו לשר הביטחון ולשר הרווחה בדרישה בהולה לפעול להנגשת ההתרעות. המדינה מודעת לחובתה ואכן פעלה לפיתוח מכשור מותאם להנגשת ההתראות שעשוי לתת מענה לחלק מהאנשים עם מוגבלות בשמיעה. בפועל, עד היום רובם המכריע נותרו ללא מענה ועדיין מופקרים לנפשם ולגורלם", המשיכה. "לאחר שבחודש מרץ הוצאנו מכתב דרישה נוסף ולא נענינו, הגשנו בשבוע שעבר עתירה דחופה לבית המשפט העליון למתן צו על תנאי".

שרון תורג'מן, כבדת שמיעה. באדיבות המצולמים
בתה בת ה-5 מספקת לה התרעות. שרון תורג'מן, כבדת שמיעה/באדיבות המצולמים

ממשרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר: "המשרד כבר רכש צמידים להנגשת אותות התראה שאושרו על ידי פיקוד העורף. צמידים כאלו כבר חולקו ועדיין מחולקים לאוכלוסיית החרשים-עיוורים שזקוקים להם יותר מכל. המשרד ירכוש צמידים נוספים, ואלו יחולקו אחרי פסח לשתי אוכלוסיות נוספות: חרשים מבוגרים עם אוריינות טכנולוגית נמוכה, וחרשים מהחברה החרדית שלא משתמשים בטלפונים חכמים. המשרד כבר החל להניע את תהליך איתור האוכלוסיה באמצעות מועדוני החרשים והמחוזות של מינהל מוגבלויות ונעשה כל מאמץ על מנת להשלים את התהליך במהרה".

מדובר צה"ל נמסר: "העתירה התקבלה ותילמד. בהתאם להחלטת בג"ץ, התגובה המקדמית מטעם המדינה תוגש עד 26 במאי 2024. העתירה תיענה באופן ישיר, בערוצים המשפטיים המקובלים".

ממשרד הביטחון לא נמסרה תגובה והיא תפורסם כשתתקבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully