וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהרב-מיארה אישרה לממשלה ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס

עודכן לאחרונה: 21.4.2024 / 17:17

במכתב שמיענה למזכיר הממשלה יוסי פוקס, מתחה ביקורת על הממשלה והצהירה: "בנקודת הזמן הנוכחית, לא גובש מתווה ממשלתי להסדרת גיוסם של בני ישיבות לשירות צבאי, המבוסס על תשתית מקצועית נדרשת"

הפגנה מול ביתו של אריה דרעי בקריאה לבחירות ושוויון בנטל, 1 באפריל 2024/לפי סעיף

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אישרה היום (ראשון) לממשלה ייצוג משפטי נפרד בבג"ץ הגיוס, וזאת - במקום ייצוג מטעם פרקליטות המדינה. במכתב שמיענה למזכיר הממשלה יוסי פוקס, ציינה כי הסיבה למתן ייצוג פרטי בבג"ץ הגיוס היא "מאחר שלא ניתן להגן על העמדה שהממשלה מבקשת להביא בפני בית המשפט לפיה בהעדר הוראת פטור ניתן לא לגייס חרדים באופן גורף". עם זאת, מתחה ביקורת על הממשלה וציינה במכתבה כי "בנקודת הזמן הנוכחית, לא גובש מתווה ממשלתי להסדרת גיוסם של בני ישיבות לשירות צבאי, המבוסס על תשתית מקצועית נדרשת, וממילא גם לא ברור לוח הזמנים להשלמת גיבוש הצעת חוק בנושא ואישורה בכנסת".

עוד ממכתבה של היועצת אל מזכיר הממשלה לפיו התגלו שתי מחלוקות מהותיות בין היועצת לממשלה ביחס לשני סעדים שהתבקשו בעתירה, הסעד הראשון נוגע למועד גיוסם של תלמידי הישיבות החרדיים ןהסעד השני נוגע למימון תלמידי הישיבות החרדיות:

"באשר לסעד המתייחס לגיוסם של תלמידי ישיבות שהם חייבי גיוס במצב החוקי הקיים, עמדת הממשלה היא כי אין מקום שבית המשפט יידרש כעת לנושא. היועצת המשפטית לממשלה סבורה כי לא ניתן להגן על עמדה זו, שכן החל מיום 1 באפריל 2024 אין בסיס נורמטיבי לפטור גורף מגיוס לתלמידים אלו, ועל כן על רשויות הצבא לגבש כבר עתה תכנית פעולה מיידית לגיוס תלמידי הישיבות, בהתחשב במכלול השיקולים הרלוונטיים, אשר תוצג בפני בית המשפט בתגובת המדינה שתוגש ב-30 באפריל 2024".

באשר לסעד המתייחס לתשלום תמיכות לישיבות בגין תלמידי ישיבות שהם חייבי גיוס במצב החוקי הקיים, עמדת הממשלה היא כי כל עוד המועמד לשירות לא קיבל צו התייצבות אישי על-ידי הפוקד, אין כל שינוי בסמכות החוקית להעברת כספי תמיכה בגינו למוסד בו הוא לומד. היועצת המשפטית לממשלה סבורה כי לא ניתן להגן על עמדה זו, שכן בהי עדר בסיס נורמטיבי החל מיום 1 באפריל 2024 לאי גיוסם של אותם תלמידים, גם אין עוד סמכות להעברת כספי תמיכות למוסדות תורניים בגינם (למעט ביחס למי שמחזיק אישור דחיית שירות בתוקף או למי שקיבל צו גיוס, בתקופה שעד מועד התייצבותו של המיועד לשירות)".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי, עיבוד תמונה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023/עיבוד תמונה, שלומי גבאי

הודעתה של מיארה הגיעה לאחר שבמשך זמן רב מיאנה לאשר לממשלה את הייצוג הנפרד. עקב כך, בשבוע שעבר קיימה הממשלה דיון בעמדתה לגבי בג"ץ הפטור מגיוס, זאת בהמשך לסירובה.

בתום הדיון, אישרה הממשלה את עמדת ראש הממשלה, לפיה אין חובה להתחיל בגיוס בני ישיבות ואין מקום לשלילת הקצבאות מהישיבות כעמדתה הרשמית של הממשלה. השר מאיר פרוש נמנע בהצבעה בשל העובדה שהיא כללה בדבר חקיקת חוק גיוס חדש שיכלול יעדים וסנקציות.

  • עוד באותו נושא:
  • בג"ץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully