וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולדקנופף פותח הכול: "בשביל חשבון נפש הייתי צריך לכהן לפחות שתי קדנציות"

22.4.2024 / 14:00

בריאיון חג מקיף לוואלה מבהיר יו"ר יהדות התורה ושר הבינוי והשיכון כי מפלגתו לא תישאר בממשלה ללא הסדרת חוק הגיוס, מרוצה מהממשלה ולא מבין את הקריאה לבחירות, מביע תמיכה בנתניהו וגם עונה אם יהיה שיתוף פעולה עם גנץ: "הקב"ה מנהל את העולם, לא אנחנו ולא הסקרים"

בווידאו: הפגנת חרדים בירושלים נגד גיוס. 11.04.24/צילום: רוני כנפו. עריכת וידאו: שירן גולן.

"הפקת לקחים או חשבון נפש על מה?", תהה בקול יו"ר יהדות התורה, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, כששאלתי האם הוא ערך כזה אחרי אירועי 7 באוקטובר. "על זה שלא יצאתי לאבטח שם?". כשאני מנסה להסביר שיש לו אחריות כשר בממשלה הוא השיב: "רק אז נכנסתי לממשלה, חודשים ספורים בלבד כיהנתי כשר. כדי שאצטרך לעשות חשבון נפש על מה שקרה, הייתי צריך לכהן קודם לכן שתי קדנציות לפחות. אז הייתי יודע לעשות חשבון נפש".

שר השיכון והפרח הפוליטי הטרי לחלוטין מציין באותה נשימה את המפגשים שערך בימים שאחרי חג שמחת תורה עם ראשי המועצות בעוטף. "אם מדברים על תיקון, הרמתי טלפונים לכולם ופגשתי את חלקם כדי לראות מה אפשר לעזור להם. נחלצנו לעזרה בכל מה שהיה אפשר, הסטנו תקציבים עבורם והכשרנו באופן מיידי מקלטים בצפון ובדרום. אמרתי לכולם 'אנחנו כאן עבורכם'. המשרד עשה המון במישור הזה".

יצחק גולדקנופף. ראובן קסטרו
יצחק גולדקנופף/ראובן קסטרו

"אותי למשל", הוא אומר, "מאוד מטרידה העובדה שיש עשרות אלפי אנשים שפונו מבתיהם. העברנו בממשלה החלטה בעלות 19 מיליארד שקלים עבור השיקום של עוטף עזה". אני שואל אותו מתי הם ישובו לבתיהם? והוא משיב: "אלה שנמצאים במלונות, בבתים זמניים או בדירות - זאת לא הבעיה, אלא הפתרון. זה מה שמדינה אמורה לעשות על מנת להגן על אזרחיה. האם זה פתרון של 100 אחוז או 80 אחוז? יש ויש, אבל ככל שזה תלוי בנו, נעשה כל מה שצריך כדי שהם ישובו לבתיהם בהקדם".

המלחמה בעזה ממשיכה והשר גולדקנופף חושב שוועדת חקירה תצטרך לקבוע אם היה מחדל. "אני משתומם עד עצם היום הזה. מתפלא ומזועזע איך עד שעת צהריים לא עשו דבר. אם אנחנו יכולים - איפה היינו", שאל.

והאנשים שזה קרה במשמרת שלהם - ימשיכו לכהן בתפקידם?

"את זה תחליט ועדת חקירה. האם היה פה מחדל? ההגיון נותן שאנשים היו אמורים לעמוד על המשמר. על פי הפרסומים, נתניהו לא ידע מזה עד הבוקר. אני בטוח שאם ביבי היה יודע מזה ב-2 בלילה, בשש בבוקר היו מטוסים ולוחמים במקום והמחבלים לא היו עוברים את הגבול. אני מכיר את ביבי".

אז האחריות היא רק על הצבא ומערכת הביטחון?

"אתה רוצה שאסיק מסקנות? נשאיר את זה לועדת החקירה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יצחק גולדקנופף, ראש הממשלה בנימין נתניהו. חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
יצחק גולדקנופף, ראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, חיים גולדברג/פלאש 90

גולדקנופף שומע בחודשים האחרונים את הקריאות נגד הממשלה שבה הוא חבר, את הדרישה לפזר את הכנסת וללכת לבחירות, אך הוא לא מתרגש ודווקא יש לו רעיון אחר שבמסגרתו אינו שולל אפשרות להאריך את כהונת הממשלה הנוכחית, אם יהיה בכך צורך. "בחירות זה הפתרון? איזה פתרון זה נותן", הוא שואל. "אנחנו צריכים ממשלה כי אחרת לא נוכל להמשיך להילחם בעזה. אנחנו צריכים להחליט כל יום על סוגיות של בריאות, כלכלה ורווחה - ובחירות לא יביאו פתרון. מה נעשה עם החטופים? יהיו הרבה דברים שבחירות יעצרו אותם כשצריכים להמשיך לנהל את המדינה".

ואם המלחמה תמשך גם אחרי מועד הבחירות ב-2026, תאריך את כהונת הממשלה?

"אם הדבר אפשרי מבחינה חוקית, יש מקום לשקול את זה. עד מתי נאריך את כהונתה? עד שנדע שכולנו יכולים לצאת לבחירות".

"אני לא מנהל את המדינה - שישאלו את גדולי ישראל"

אחת הסוגיות הכי נפיצות מבחינה פוליטית היא אי-גיוס חרדים ש"תורתם אומנותם" לצה"ל. בשבועות האחרונים הסוגיה הזאת מאיימת על שלמות הקואליציה, ובחודש מאי צפוי בג"ץ להתכנס בהרכב מורחב כדי להכריע על מעמדם של לומדי התורה. במקביל, הממשלה אמורה לקדם חוק חדש שבו תעודד גיוס חרדים, אך תאפשר דחייה משירות לצה"ל לעשרות אלפי חרדים שיושבים ולומדים תורה. מאז 7 באוקטובר, הציבור החרדי נתון לביקורת ציבורית חריפה ורבים דורשים ממנו שינוי. את הוויכוח על לומדי תורה הותרנו לחלוטין בחוץ. שאלנו את השר החדש האם יהיה מוכן שחרדים שאינם לומדים תורה יצטרכו להתגייס, וגם מהתשובה לשאלה הזאת הוא התחמק שוב ושוב, אפילו בפעם השלישית והרביעית.

"יש לי ציפייה שהם יהיו חלק מלומדי תורה", השיב יו"ר יהדות התורה לשאלה האם חרדים שלא לומדים תורה צריכים להתגייס לצה"ל. מה יקרה אם לא? "אז מה אפשר לעשות? אני לא אומר להם, אני לא מנהל את מדינת ישראל. שישאלו את גדולי ישראל. כשהרבנים מדברים איתי הם אומרים לי רק דבר אחד: 'אתה תדאג שכל מי שלומד תורה יקבל דחייה כל זמן שהוא לומד'. אני אדם חרדי, מייצג את החרדים כדי שיקבלו כל מה שהם צריכים. בנושא של הגיוס, הורו לנו הרבנים לדאוג ללומדי תורה. אז מה אתה רוצה שאגיד? שמי שלא לומד תורה ייחשב כמי שלומד תורה? אנחנו מייצגים רק את מי שלומד", כך גולדקנופף.

שר הבינוי והשיכון מבהיר כי מפלגתו לא תישאר בממשלה אם לא יסדירו את מעמדם החוקי של תלמידי הישיבות. "ברגע שהחוק לא יעבור כפי שהובטח לנו, אלבש את הקפוטה והשטריימל, אכתוב מכתב, אעזוב את הכנסת ואוביל לבחירות. לא אהסס דקה אחת. אנחנו גם מצפים ונדרוש את תקציבי הישיבות שהופסקו בגלל החלטת בג"ץ רטרואקטיבית".

חרדים בלשכת הגיוס תל השומר 31 במרץ 2024. ראובן קסטרו
חרדים בלשכת הגיוס/ראובן קסטרו

בניגוד לחבריו האחרים ביהדות התורה, לגולדקנופף אין בטן מלאה על נתניהו בסוגיית הגיוס. "הוא הכי בסדר בזה", קובע השר. "הייתה השבוע ישיבת ממשלה שנמשכה שש שעות. נתניהו נכח בשעה הראשונה ויצא ממנה. מתי הוא חזר? כשדיברו על הגיוס". כשהוא נשאל על אפשרות של דיל עם המפלגות הערביות, הוא לא שולל: "אני לא כל כך חבר שלהם. יש כאלו במפלגות החרדיות שהם כן חברים עם הערבים. אני יודע שמתנהל מו"מ איתם, זה לא מפריע לי. הבהרתי לא פעם שבנושא הגיוס, הערבים איתנו באותה סירה, שיוויון בנטל זה גם מול אזרחי ישראל הערבים".

ח"כ משה גפני, יו"ר יהדות התורה, עם אחמד טיבי יו"ר תע"ל בכנס התאחדות התעשיינים של ישראל.

19 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
גפני וטיבי/ראובן קסטרו

"כבר נרצח ראש ממשלה בישראל, כל איום חייבים לקחת ברצינות"

על הקיר בלשכתו מתנוססת תמונה אחת גדולה שמרכיבה את תמונתיהם של החטופים בשבי חמאס בעזה לצד תמונה נוספת שלו עם חיילי צה"ל - דבר לא אופייני לשר מחסידות גור. "כמה מדאיג אותי החטופים?", הוא שואל אותי. "אספר לך סיפור על רבי שששלח פעם את התלמיד שלו לבית הסוהר כדי לראות כמה כסף צריך לשלם כדי לשחרר יהודי שיחגוג את פסח עם משפחתו. היהודי הלך וברר וחזר לרבי ואמר לו: 'מדובר על אלפי זהובים'. וכמה זמן נותר לו לשבת?, תהה הרבי, 'יום וחצי', ענה לו החסיד. הרבי השיב לו: 'אני מוכן לשלם כל מה שיש לי כדי לחסוך את היום וחצי שלא יהיה בבית הסוהר'. זה הקו שלנו בממשלה. נעשה הכול כדי להביא לעסקה לשחרור החטופים".

הכול? גם לשחרר מאות מחבלים עם דם על הידיים?

"אלה שאלות אחרות וכבדות משקל שנביא בפני גדולי ישראל. אני נפגש כמעט כל שבוע עם משפחות חטופים. תמיד כשהן מבקשות, אני מפנה את כל הלו"ז שלי לטובת זה ואעשה כל מה שנדרש כדי שתהיה עסקה על השולחן שתוביל לשחרורם".

חלק מהביקורת היא שנתניהו מעכב עסקה

"חד משמעית זה שקר. זאת טענה שנועדה להפיל את הממשלה. אתה יכול להסביר לי משהו? 75 שנה קיימת המדינה. פתאום החליטו לערוך הפגנות נגד ראש הממשלה? יש כנסת, יש בה 120 חברים. כשיש להם רוב - מפילים את הממשלה".

מה הכוונה? תמיד היו הפגנות

"ההחלטה אם נתניהו יהיה ראש הממשלה או לא יהיה ראש הממשלה תקום ותיפול על פי רוב בכנסת. ההפגנות האלה פוגעות באנשים שיוצאים לעבודה, שיוצאים לרכוש תרופה בבית מרקחת או בדרך לתור בקופת חולים. תצביעו אי אמון ותפילו את הממשלה. בינתיים הם מביאים כל שבוע אי אמון ולא מצליחים. ההפגנות האלה יביאו לבחירות? זה לא נורמלי".

גולדקנופף גם מותח ביקורת על המחאות האחרונות סמוך לבית ראש הממשלה. "כבר נרצח ראש ממשלה אחד בישראל. אם לא נטפל בזה, אנחנו נהיה בבעיה. חס ושלום יקרה משהו. כל איום חייבים לקחת ברצינות. אי אפשר לזלזל בכך".

יצחק גולדקנופף. ראובן קסטרו
יצחק גולדקנופף/ראובן קסטרו

סקרי המנדטים האחרונים שחוזים ירידה דרמטית למפלגת הליכוד ולגוש הימין, כלל לא גורמים ליו"ר המפלגה החרדית לחשב מסלול מחדש בכל מה שקשור לברית עם נתניהו. "סתם לקחת בן אדם שאנחנו עובדים איתו ולהגיד שאנחנו לא רוצים לעבוד איתו? אם הוא לא יספק את הסחורה, תהיה לנו טענה אבל בינתיים זה לא קרה", אומר גולדקנופף וממהר להסביר. "לספק את הסחורה זה לא בהכרח רק להצליח או לא להצליח להקים ממשלה אלא גם אם למשל יבחר בדרך אחרת ולא ירצה לתת לנו את חוק הגיוס".

לא פעם דובר על שיתוף פעולה אפשרי בין המפלגות החרדיות ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. "אני לא פוליטיקאי עצמאי. יש לי בוס (האדמו"ר מגור - י"א) ונביא את השאלה בפני גדולי ישראל והם יחליטו", מפתיע שר הבינוי והשיכון.

מה בעיניך הברית עם נתניהו? זה רק אינטרסים פוליטיים?

"רצית שנלך לקואליציה עם בן אדם שרצה לשלוח אותנו למזבלה (אביגדור ליברמן - י"א) או עם יאיר לפיד? מולם עומד אדם שאומר 'אדאג לכל צורכי המגזר החרדי'. אני לא מבין - מה רצית שנעשה?

גנץ גם אמר "קחו נייר לבן, תכתבו מה שאתם רוצים ואחתום"

"נגיע לגשר ונחצה אותו. בינתיים אנחנו חזקים עם ביבי והוא מתאמץ לטובתנו. אני גם לא רואה מישהו שיורש אותו. אין מישהו שעובד בשבוע את מה שהוא מספיק לעשות ביום. אני לא יודע אם לגנץ יש את היכולות שיש לביבי. ביבי הוא אלוף".

לגנץ יש בסקרים יותר מנדטים מלנתניהו

"בסקרים של הבחירות האחרונות ללפיד היו 70 מנדטים. אתה רוצה שאתייחס לזה ברצינות? יבוא יום הבחירות, נקבל תוצאות ונראה מי הולך עם מי ועם מה. הקדוש ברוך הוא מנהל את העולם, לא אנחנו ולא הסקרים".

בני גנץ נואם בועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה. יונתן זינדל, פלאש 90
בני גנץ/פלאש 90, יונתן זינדל

"אין פתרון קסם למי שרוצה לגור במרכז"

מלבד המלחמה, לגולדקנופף יש גם "כאב ראש" בתחום הנדל"ן. במדד למחירים לצרכן האחרון, מחירי הדיור המשיכו לזנק והשלימו עלייה של אחוז תוך חודשיים. "יש מקומות שבהם ירדו המחירים. אנחנו בונים דירות", הסביר גולדקנופף. "ברכסים בונים 5,000 יחידות דיור, גם בצפת עשינו עכשיו הסכם. למרות המלחמה והקושי בהשגת ידיים עובדות, אנחנו ממשיכים לשווק אלפי יחידות דיור בכל רחבי הארץ".

שתי הערים שציינת, אחת היא חרדית והשנייה היא עם רוב חרדי

"בונים גם בקריית גת אלפי יחידות דיור, וממש בערב החג הצאנו מכרז של 1,056 יחידות דיור ביבנה. בשנה שבה אני שר השיכון קידמתי הסכמי גג ופיתוח של עשרות אלפי יחידות דיור לכלל אזרחי ישראל. לדוגמא: בבית שאן 4,000 יחידות לציבור הכללי, בני עי"ש מעל 5,000 יחידות דיור שהיה שם חסם ופתרנו אותו, בבאר שבע קרוב ל-19,000 שקידמתי עליהן עדכון הסכם הגג אחרי הקפאה מתקופת השר הקודם, הסכם גג נוסף בכפר סבא לקידום 5,500 יחידות דיור ועוד עשרות אלפי דירות שהמשרד מקדם למרות האתגרים המורכבים".

אתר בנייה בבאר יעקב. יוסי אלוני, פלאש 90, פלאש 90
מחירי הדיור ממשיכים לעלות/פלאש 90, יוסי אלוני, פלאש 90

צעיר בישראל יוכל בעוד כמה שנים לקנות דירה? המציאות תשתנה?

"יש כמה מרכיבים של מחירי הדירות. על הביקוש אנחנו לא יכולים לעשות דבר ומי שרוצה לגור בירושלים, בתל אביב או בהרצליה, אין לנו פתרון קסם עבורו. אנחנו צריכים להתייחס למכרזים ולפיתוח. יש הרבה אפשרויות היום לרכוש דירה גם ב-600 או 700 אלף שקל לזוגות שלא מתעקשים על המרכז".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully