וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתקפה האיראנית: אסון או הזדמנות?

ניצנה דרשן-לייטנר

עודכן לאחרונה: 19.4.2024 / 1:29

"המילה משבר בסינית מורכבת משני סימנים - טרגדיה והזדמנות", אמר נשיא ארה"ב לשעבר קנדי. וכך גם המתקפה האיראנית על ישאל פתחה חזית משמעותית של מדינות המערב, לצד האמירויות והמדינות הערביות המתונות. אולי ניתן יהיה להעביר אליהן אל המושכות על רצועת עזה ביום שאחרי

שיגור הטיל האיראני "פאווה 351"/סוכנות הידיעות האיראנית

הם לבטח לא ביקשו זאת, אך במתקפת הבליץ האווירי שלהם, הניחו האיראנים לפתחה של ישראל הזדמנות חדשה. הקואליציה שפעלה בליל המתקפה למנוע פגיעה בישראל מתוך רצון ליציבות במזה"ת, יכולה לשרטט את האופק לרצועת עזה ביום שאחרי השמדת חמאס.

ההתקפה האיראנית יצרה חזית משמעותית של מדינות המערב לצד האמירויות והמדינות הערביות המתונות. ישראל יכולה לראות באחריות שנטלו סעודיה וירדן על עצמן להילחם באיראנים, ככאלה שניתן להעביר להן את המושכות ברצועת עזה וליטול את האחריות לתפקוד הרצועה, כדי למנוע את המשך שלטון חמאס ברצועה היום וביום שאחרי.

טיל בליסטי איראני עימאד. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
המתקפה האיראנית יכולה גם להוות הזדמנות./תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"כשהיא כתובה בסינית, המילה משבר מורכבת משני סימנים, אחד מסמל טרגדיה ואחד מסמל הזדמנות", אמר בעבר נשיא ארה"ב ג'ון קנדי. מצד אחד אנחנו יכולים לראות את האירוע מול האיראנים כטרגדיה שכן משהו בהרתעה הישראלית התנפץ. מצד שני העובדה שסעודיה, שקוראת ללא הרף להפסקת אש בעזה, יצאה באופן נחרץ כנגד ההתנהלות האיראנית, והעובדה שירדן, שמלכתה מגנה בכל העולם את פעילות צה"ל בעזה, הפילה הלכה למעשה כטב"מים וטילי שיוט שכוונו לעבר ישראל מלמדות, שמדינות אלה מתנהלות באחריות ובעיקר מבקשות יציבות אזורית.

השותפות שלהן בקואליציה שעמדה לצד ישראל במתקפה כדי לסכל הישגים של האויבת מספר אחת שלהן, איראן, מייצרת הזדמנות לגייס אותן להיכנס לוואקום שיווצר ברצועת עזה, ושאליו ישראל לא מוכנה בשום אופן להכניס את הרשות הפלסטינית.

ירדן כבר נוטלת חלק פעיל בהכנסת סיוע הומניטרי לרצועה, הן באמצעות הצנחת ציוד ומזון והן בהובלת משאיות. סעודיה מצידה מבקשת להתחזק במעמדה הבינ"ל ולחזק את הקשרים עם מדינות המערב כדי להיות מסוגלת להתמודד טוב יותר עם האיום האיראני. לו יחליט כעת הדרג המדיני בישראל לראות באירועי ליל ה-14 באפריל הזדמנות, הרי שקיום פסגה מדינית של כלל מדינות הקואליציה של אותו ליל וסימון הריבון הבא ברצועה, יוכלו גם לייצר לגיטימציה לפעולה ישראלית ברפיח, וגם יתנו אורך נשימה לחיסול החמאס על כל גדודיו. יהיה הרבה יותר ברור מה יעלה בגורל האוכלוסייה העזתית, שכרגע מראות הסבל וההרס שעולים משם הם שבולמים את התקדמות ישראל לעבר הניצחון המוחלט.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ג'ו ביידן עם נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן, 15 ביולי 2022. רויטרס
אפשרות לקואליציה של מדינות ליל ה-14 באפריל/רויטרס

בראיון שהעניק לאחרונה שגריר ארה"ב בישראל ג'ייקוב לו הוא ציין, כי לתפיסתה של ארה"ב, אחת ממטרות ה-7 באוקטובר, שהיה בהכוונה איראנית, הייתה לסכל ולפגוע במאמצי הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה שהוביל הנשיא ביידן. גם חמאס רצה להעלות את הסוגייה הפלסטינית על סדר היום לאחר שנדחקה לשוליים בדיונים סביב ההסכם. לכן, לו תשכיל ישראל לגבש תוכנית צבאית מדינית, לפיה היא תפעל ברפיח, תפגע בצינור החמצן של חמאס בציר פילדלפי, תשמיד את אחרוני המעוזים של חמאס וגדודיו, כשקואליציה סעודית-ירדנית-אמירתית בניצוחה של ארה"ב מקבלת את המושכות לשליטה אזרחית ברצועה, היא תוכל להתקדם לנורמליזציה עם סעודיה לשביעות רצונה של ארה"ב.

אין חולק שישראל תהיה חייבת לפעול בעתיד הלא רחוק נגד איראן, אולם לפניה אתגר רצועת עזה, ולו רק למען החטופים שזמנם הולך ואוזל. דווקא התוקפנות האיראנית החזירה את ישראל לחיקן של מדינות המערב והמדינות הסוניות. אבל זאת לתקופה מאוד קצרה ומוגבלת. אל לישראל להתמהמה. עליה לגייס את הקואליציה שהתייצבה לצידה ולהציע לה להמשיך בקו שואף היציבות במזרח התיכון. את איראן הם בלמו, כעת עליהן לבלום את שלוחתה מדרום, חמאס.

ניצנה דרשן-לייטנר עומדת בראש ארגון שורת הדין הנלחם למען ישראל בזירה המשפטית ומחברת רב המכר "הרפון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully