וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הטילה וטו על קבלת פלסטין כמדינה באו"ם

עודכן לאחרונה: 19.4.2024 / 1:45

12 מהמדינות הצביעו בעד קבלת פלסטין כמדינה חברה, בעוד 2 מדינות נמנעו. ארה"ב: "הרשות הפלסטינית צריכה לעשות רפורמות כדי להיערך לקבל מעמד של מדינה". ארדן: "לדבר למועצת הבטחון זה כמו לדבר לקיר". שר החוץ כ"ץ: "לא יהיו פרסים לטרור"

בווידאו: גלעד ארדן תוקף את שר החוץ האיראני במועצת הביטחון של האום/ללא

ארצות הברית הטילה הלילה (שישי) וטו על קבלת פלסטין כמדינה חברה באו"ם. ההצבעה התקיימה הלילה בסביבות השעה חצות בשעון ישראל, כשאר 12 מדינות תמכו בהכרה בפלסטין ושתיים התנגדו. ארה"ב בתגובה: "לא מתנגדים להקמת מדינה פלסטינית, אלא מדגישים שהיא תקרה רק כתוצאה ממשא ומתן".

במהלך ההצבעה שהתקיימה הלילה , הצביעו 12 בעד קבלת פלסטין כמדינה חברה באו"ם, בהן סלובניה, סיירה לאון, רוסיה, דרום קוריאה, מוזמביק, מלטה, יפן, גוויאנה, צרפת, אקוודור, סין ואלג'יריה. כמו כן, בריטניה ושוויץ נמנעו מלהצביע.

לקראת נאום רה"מ בנימין נתניהו בעצרת האו"ם, 22 בספטמבר 2023. ברק רביד
12 מדינות הצביעו בעד קבלת פלסטין כמדינה. עצרת האו"ם/ברק רביד

בתום ההצבעה פתח השגריר ארדן את דבריו בהבעת תודה לארה"ב ולנשיא ביידן על סיכול המהלך החד צדדי ועל עמידתו "מול פוליטיקה וצביעות של המועצה". ארדן הדגיש כי הוא מייצג את ישראל באו"ם יותר משלוש שנים, ומסביר את הטיעונים הישראלים פעם אחר פעם מאז ה-7 באוקטובר. "אני מתחנן, משכנע, מביא עובדות ועדויות, מציג צילומים, מקרין סרטונים. אבל אתם ממאנים לגנות, ממאנים להקשיב, לא בודקים דבר וממאנים לעשות את הדבר המוסרי והנכון" אמר.

לבסוף חתם ארדן את דבריו ואמר כי "לא אנסה יותר לתקן כאן היום את מה שכבר שבור. לדבר למועצת הבטחון זה כמו לדבר לקיר. אני מתפלל שיום יבוא ותבינו את גודל הטעות שאתם עושים פה. לפני שיהיה מאוחר מדי."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
גלעד ארדן תוקף את שר החוץ האיראני במועצת הביטחון של האום. ללא, אתר רשמי
השגריר גלעד ארדן בדיון במועצת הביטחון של האו"ם/אתר רשמי, ללא

עוד יצא בהצהרה לאחר ההצבעה באו"ם גם הנציג האמריקני. "שלום באזור יכול להגיע רק כתוצאה מפתרון שתי המדינות. אין דרך אחרת שמבטיחה את ביטחון ישראל ועתידה כמדינה יהודית ודמוקרטית. אין דרך אחרת שתוביל נורמליזציה בין ישראל לשכנותיה - כולל סעודיה", מסר.

הנציג האמריקני לאו"ם הוסיף ואמר כי הרשות הפלסטינית צריכה לעשות רפורמות כדי להיערך לקבל מעמד של מדינה. "חמאס שולט בעזה, שהיא חלק מהמדינה הפלסטינית העתידית. לכן הצבענו נגד ההחלטה", הוא הסביר את הטלת הוטו, "אנחנו תומכים בפתרון שתי המדינות. ההצבעה שלנו אינה התנגדות למדינה פלסטינית אלא הדגשה כי היא תקרה רק כתוצאה ממשא ומתן ישיר בין הצדדים".

בתום ההחלטה נאם גם השגריר הפלסטיני ריאד מנסור ונחנק פעמיים בבכי במהלך נאומו. "אנחנו לא ניעלם - תנו לנו את הזכויות שלנו", אמר.

ארצות הברית הטילה וטו על החלטת האו"ם להפסקת אש הומניטרית בעזה. רויטרס
"לא מתנגדים למדינה פלסטינית, צריך שזה יקרר במו"מ", נציג ארצות הברית באו"ם/רויטרס

שר החוץ ישראל כ"ץ הגיב גם הוא להטלת הווטו האמריקנית. "ההצעה להכיר במדינה פלסטינית, חצי שנה אחרי הטבח הגדול ביותר של יהודים מאז השואה ואחרי פשעי המין והפשעים נגד האנושות שביצעו מחבלי החמאס, היא פרס לטרור", מסר השר ובירך את ארה"ב על "דחיית ההצעה המעוותת הזאת".

מוקדם יותר הערב, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נשא דברים במועצת הביטחון. השר תקף את איראן ואמר כי "המשטר האיראני הוא שהבטיח שלחמאס יהיה את היכולת לבצע את הטבח ב-7 באוקטובר וסיפק נשק לחיזבאללה ולחותים. זה משטר האייתולות ששיגר מתקפה חסרת תקדים נגד ישראל לפני פחות משבוע. אבל במקום להטיל סנקציות על איראן מועצת הביטחון פותחת את שעריה לפני שר החוץ האיראני - טרוריסט".

ארדן הוסיף ותקף את השר האיראני. "שר הטרור עבדוללהיאן לא הגיע לכאן כדי להביע צער על המתקפה של איראן - הוא כאן כדי לצחוק עליכם ולהראות לכם, עם החליפות שלכם והנימוסים שלכם, שהמדינה שלו יכולה לתקוף חברה אחרת באו"ם ביום שבת ואז לבוא לדבר באו"ם ביום חמישי ולהרצות לכם על זכויות אדם וחוק בינלאומי".

ארדן חתם את דבריו ואמר עברו של השר האיראני כי "הנוכחות שלו כאן הופכת את המוסד הזה לבדיחה. כל טרוריסיט ודיקטטור מבין שמועצת הביטחון איבדה לחלוטין חוש צדק והיא בועה של פוליטיקה". בתגובה לדבריו של ארדן, שיגר שר החוץ האיראני שיגר איום נגד ישראל בדיון במועצת הביטחון. "אם ישראל תתקוף - התגובה שלנו תגרום לה להתחרט על מעשיה", מסר.

דיון במועצת הביטחון בעקבות התקיפה האיראנית בישראל, 14 באפריל 2024. רויטרס
דיון במועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

לפני ההחלטה, דיבר באו"ם שליח הנשיא הפלסטיני זיאד אבו עמר. "מאז 1993 ההנהגה הפלסטינית בחרה בדרך של מו"מ, בתקווה שיובילו לפתרון. הקהילה הבינ"ל תמכה בעקרון פתרון שתי המדינות, שהוביל להכרה בפלסטין כמדינה משקיפה באו"ם ב-2012", מסר אבו עמר, "מאז אנו פונים לעולם לקרוא להכרה מלאה בפלסטין באו"ם".

הנציג הפלסטיני הוסיף ומסר כי "מצער שחלק מנסים לעכב את אימוץ ההחלטה הזו. איך הכרה בחברות מלאה של פלסטין באו"ם יפגע בהשגת השלום בין ישראל לפלסטינים? אנו שואלים זאת במיוחד את ארה"ב ומדינות נוספות אשר מתנגדות לחברות מלאה של פלסטין בזמן שהם מכירים בישראל, הצד השני לסכסוך".

לבסוף התייחס אבו עמר לטענה כי הכרה במדינה פלסטינית צריך לקרות על ידי מו"מ ולא החלטות או"ם. "אנו תוהים כיצד מדינת ישראל הוקמה והוכרה על ידי החלטת או"ם?", הוא שאל, "הגיע הזמן שמועצת הביטחון תיישם מחויבותה ותעניק צדק לפלסטינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully