וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן דחה בקשה אמריקנית לא לקדם את ההצבעה על קבלת פלסטין לאו"ם

עודכן לאחרונה: 18.4.2024 / 6:28

בכיר פלסטיני טוען שארה"ב לא הציעה אלטרנטיבה להכרה בפלסטין באו"ם. ההצבעה תתקיים ביום שישי ופלסטינים יש עד כה 8 מדינות שתומכות בהם. ממשל ביידן מנסה להבטיח שאלו לא ישיגו את הקול ה-9 לו הם זקוקים וכך להימנע הטלת וטו אמריקני - שעלול להביך את הנשיא בשנת בחירות

ביקור הנשיא מגיע לסיומו: ביידן נפגש עם אבו מאזן בבית לחם/רויטרס

הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס (אבו מאזן) דחה בקשה של ממשל ביידן לא להתקדם עם ההצבעה במועצת הביטחון על קבלת פלסטין כמדינה חברה באו"ם, כך אמרו ארבעה בכירים פלסטינים, אמריקנים וישראלים.

למה זה חשוב

  • ההחלטה הפלסטינית להתקדם חרף הלחצים האמריקנים מצביעה על המתיחות, התסכול וחוסר האמון של אבו מאזן כלפי ממשל ביידן ועל מאמציו להציג הישג מדיני כלשהו על רקע הפופולריות הגואה של חמאס בעקבות מתקפת ה-7 באוקטובר.
  • בכירים אמריקנים וישראלים אמרו כי ממשל ביידן מנסה להבטיח שהפלסטינים לא ישיגו את תשעת הקולות שהם צריכים במועצת הביטחון, כך שארה"ב לא תהיה מחויבת להטיל וטו כדי למנוע מההחלטה לעבור.
  • הטלת וטו אמריקני על ההחלטה בנושא הזה, במיוחד על רקע המלחמה בעזה, תביך מאוד את הנשיא ביידן גם בזירה הבינלאומית וגם בזירה הפוליטית הפנימית בארה"ב במהלך שנת בחירות.
הנשיא הפלסטיני אבו מאזן, גו ביידן הנשיא האמריקני.. רויטרס
הנשיא הפלסטיני אבו מאזן, גו ביידן הנשיא האמריקני./רויטרס

תזכורת

הפלסטינים ניסו לקדם מהלך דומה ב-2011 אך לא הצליחו להשיג תשעה קולות מקרב חברות מועצת הביטחון שיתמכו בקבלת פלסטין כחברה מלאה באו"ם. שנה לאחר מכן, הצליחו הפלסטינים להעביר ברוב גדול החלטה בעצרת הכללית של האו"ם שהעניקה להם מעמד של מדינה משקיפה שאינה חברה מלאה בארגון.

דיון במועצת הביטחון בעקבות התקיפה האיראנית בישראל, 14 באפריל 2024. רויטרס
דיון במועצת הביטחון בעקבות התקיפה האיראנית בישראל, 14 באפריל 2024/רויטרס

במוקד החדשות

  • לפני שבועיים, השגריר הפלסטיני באו"ם שלח מכתב למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש וביקש ממנו לחדש את הנסיון של פלסטין להתקבל כמדינה חברה באו"ם. בעקבות הבקשה הקימה מועצת הביטחון ועדה מיוחדת כדי לבחון את הבקשה.
  • ביום שלישי הציגה הוועדה את מסקנותיה וקבעה כי חברות מועצת הביטחון מפוצלות בנושא לשאלה האם פלסטין עומדת בקריטריונים כדי להתקבל כמדינה חברה באו"ם. מועצת הביטחון צפויה לקיים ביום שישי ב-22:00 לפי שעון ישראל הצבעה על הבקשה הפלסטינית להתקבל כמדינה חברה באו"ם.

בין השורות

  • בכיר אמריקני אמר כי ממשל ביידן בחן בחודשים האחרונים אפשרויות שונות בנוגע להכרה בפלסטין, אבל לא במסגרת מהלך פלסטיני חד צדדי באו"ם.
  • הבכיר הישראלי ציין כי הממשל בחן כמה תרחישים של הכרה בפלסטין כחלק ממהלך מדיני רחב יותר לסיום המלחמה בעזה וכחלק מהסכם נורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה.

מאחורי הקלעים

  • במהלך השבועיים האחרונים ממשל ביידן הפעיל לחץ על הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס ועל יועציו לסגת מההצבעה באו"ם על קבלת פלסטין כמדינה חברה, כך אמרו בכירים אמריקנים, פלסטינים וישראלים.
  • שר החוץ טוני בלינקן העלה את הנושא ישירות בשיחת טלפון שקיים עם אבו מאזן, ובכירים אמריקנים נוספים העלו את הנושא עם יועציו של הנשיא הפלסטיני כמעט מדי יום בשבועיים האחרונים, כך אמרו בכירים אמריקנים ופלסטינים.
  • בכיר בממשל ביידן ציין כי ארה"ב הבהירה לפלסטינים כי החוק האמריקני קובע כי אם ארה"ב אינה מטילה וטו על החלטה במועצת הביטחון בנושא הכרה בפלסטין, עליה להפסיק לחלוטין את המימון שהיא מעבירה לאו"ם. אבו מאזן דחה את הלחצים האמריקנים ויועציו הבהירו לבכירי ממשל ביידן כי הם מתכוונים להתקדם להצבעה כמתוכנן.
  • בכיר פלסטיני ציין כי האמריקנים בדקו האם הנשיא הפלסטיני יסכים להשהות את המהלך באו"ם בתמורה להזמנה לפגישה עם הנשיא ביידן בבית הלבן. אבו מאזן סירב להצעה וטען כי בשנה שעברה הסכים להצעה דומה אך עד היום לא קיבל הזמנה לבית הלבן. בכירים אמריקנים הודו כי הם נכשלו במאמצים לשכנע את הפלסטינים לא לקדם את ההצבעה באו"ם.

מה הם אומרים

"רצינו שארצות הברית תציע אלטרנטיבה משמעותית להכרה בפלסטין באו"ם, אבל היא לא עשתה זאת. אנחנו מאמינים שהכרה מלאה בפלסטין באו"ם היא משהו שהיה צריך לקרות מזמן. אנחנו חיכינו יותר מ-12 שנה מאז הפעם האחרונה שניסינו לקדם זאת", אמר בכיר פלסטיני. ממשרד החוץ האמריקני לא נמסרה תגובה.

תמונת המצב

  • כרגע יש לפלסטינים את קולותיהם של שמונה מתוך 15 המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם - רוסיה, סין, אלג'יריה, מלטה, סלובניה, מוזמביק, סיירה לאון וגויאנה.
  • בעוד שבריטניה לא צפויה לתמוך בבקשה הפלסטינית, ארה"ב וישראל פועלת מול שאר חברות מועצת הביטחון: צרפת, שוויץ, אקוודור, יפן ודרום קוריאה כדי שיצביעו נגד ההחלטה או לפחות יימנעו כדי שהפלסטינים לא ישיגו את תשעת הקולות שהם צריכים, כך שההחלטה לא תעבור ללא צורך בווטו אמריקני.
  • בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו כי אם המאמצים האלה ייכשלו ממשל ביידן צפוי להטיל וטו על הצעת ההחלטה שתובא להצבעה מחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully