וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עניים יותר, מוטרדים יותר - ונטולי אמון בצמרת: מה עשתה המלחמה לישראלים?

17.4.2024 / 6:00

קצת יותר מחצי שנה למלחמה, השפעותיה ארוכות הטווח מתחילות להתגלות. סקר שנערך עבור ארגון לתת מעלה נתונים מדאיגים: כמחצית מהישראלים חושבים שהממשלה לא מסוגלת לטפל במצוקות המלחמה. כשליש העידו שמצבם הכלכלי הורע לעומת שנה שעברה, וכ-40% ציינו כי מצבם הנפשי החמיר

מתנדבים במרכז ההפצה בבית הכנסת איחוד שיבת ציון/יחצ

כמחצית מהישראלים חושבים שהממשלה אינה מסוגלת לדאוג למצוקות המלחמה, בעוד שרק כ-16% מאמינים שהיא יכולה, ו-34% לא בטוחים. נתון זה עולה מסקר שבדק כיצד השפיעה המלחמה על מצבם הכלכלי, הנפשי והחוסן החברתי של הישראלים.

הציון הנמוך יחסית הנוגע לאמון ביכולתה של הממשלה מתכתב עם כך שרק כרבע, 26.3%, מהציבור חושבים שהממשלה נתנה מענה הולם למפונים במידה רבה או רבה מאוד, בדומה לשיעור בקרב המפונים עם 25% בלבד.

סקר ארגון לתת לפסח. לתת, צילום מסך
סקר ארגון לתת לפסח/צילום מסך, לתת

בסקר העידו המשיבים כי המצב הכלכלי שלהם ושל משפחתם הורע בהשוואה לשנה שעברה. אחת מהסיבות העיקריות היא יוקר המחיה עם תשובה מוחצת של 83.8% מהמשיבים. לאחר מכן, צבירת חובות 27.3% ועליית החזר המשכנתא ועליות הריבית הגבוהות והחדות 24.7%. בנוסף, 14.9% מהמשיבים ענו כי הכנסת משק הבית נפגעה במידה רבה או רבה מאוד מאז פרוץ המלחמה, בעוד שבקרב המפונים התוצאה גבוהה יותר עם 35.4%.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
סקר ארגון לתת לפסח. רועי דוידסון, אתר רשמי
סקר ארגון לתת לפסח/אתר רשמי, רועי דוידסון

לקראת חג הפסח, 36% ציינו כי אין להם כלל את האמצעים או אמצעים מצומצים להיערך לקראת החג. מתוך המשיבים 80% העידו כי יבצעו את הקניות השנה בצורה יותר מחושבת ומצומצמת מאשתקד ו-3% בכלל לא יוכלו לערוך קניות לחג בשל קשיים כלכליים.

לצד זאת, יש אור בקצה המנהרה כאשר למרות הקושי, 48% מהישראלים מעידים שתרמו או יתרמו ארוחת חג לנזקקים. מקרב אלו שלא יתרמו ארוחת חג, יותר ממחצית 55.6% ציינו כי היו רוצים לתרום, אך לא יוכלו לאפשר זאת לעצמם מבחינה כלכלית.

סקר ארגון לתת לפסח. רועי דוידסון, אתר רשמי
סקר ארגון לתת לפסח/אתר רשמי, רועי דוידסון

בהיבט הבריאותי, 21.3% מהמשיבים ציינו כי מצבם הבריאותי החמיר או החמיר מאוד בהשוואה למצבם לפני המלחמה. בקרב המפונים דווח על החמרה כפולה של 43.2%. 75.9% ציינו כי מצבם הבריאותי לא השתנה, מול 53% בקרב המפונים. רק 2.8% ציינו כי מצבם השתפר או השתפר מאוד לצד 3.8% בקרב המפונים.

38.6% מהמשיבים ציינו כי מצבם הנפשי החמיר או החמיר מאוד בהשוואה למצבם לפני המלחמה, מול 66.5% בקרב המפונים. 57.4% ציינו כי מצבם הנפשי לא השתנה, מול 29.2% בקרב המפונים ורק 4% ציינו כי מצבם השתפר או השתפר מאוד, מול 4.3% מקרב המפונים.

סקר ארגון לתת לפסח. רועי דוידסון, אתר רשמי
סקר ארגון לתת לפסח/אתר רשמי, רועי דוידסון
סקר ארגון לתת לפסח. לתת, צילום מסך
סקר ארגון לתת לפסח/צילום מסך, לתת

בהיבט החוסן החברתי-לאומי, 72.1% מסכימים כי בחברה הישראלית יש סולידריות חברתית גבוהה (עזרה הדדית ודאגה לאחר; ציון ממוצע 4.2 מתוך 6). 48.6% מסכימים כי החברה הישראלית תצא מחוזקת מהמלחמה (ציון ממוצע 3.5 מתוך 6). 46.5% אופטימיים לגבי עתידה של מדינת ישראל (ציון ממוצע 3.5 מתוך 6). כש-26% כלל לא אופטימיים לגבי העתיד.

סקר ארגון לתת לפסח. לתת, צילום מסך
סקר ארגון לתת לפסח/צילום מסך, לתת

"לצד המלחמה בזירה הביטחונית והמדינית והצרכים האדירים שהיא יצרה, חייבים לזכור שמתקיימת גם מלחמה בזירה הכלכלית-חברתית, ממנה מושפעים חלקים נרחבים בחברה הישראלית, ובראשם האוכלוסיות המוחלשות", מסרו ז'יל דרמון, נשיא ומייסד, וערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת. "מכיוון שהממשלה לא הקצתה מימון ייעודי לצרכים בסיסיים ואף קיצצה בתמיכות לעמותות, ובשעה שתרומות לנושאים של עוני וביטחון תזונתי מופנות לערוצים אחרים, משאבי הסיוע בחברה האזרחית הולכים וקטנים. לכן, ההתגייסות של הציבור הרחב, המגזר העסקי והפילנתרופיה אקוטית, על מנת שנוכל לתת מענה לצורך הרב, שהתגבר בעשרות אחוזים בהשוואה לשנה המקבילה אשתקד".

"מצבן של עשרות אלפי משפחות נזקקות החמיר בעקבות השלכות המלחמה, יוקר המחיה והמצב הכלכלי, ואלפי משפחות חדשות נמצאות על סף העוני ועלולות להתדרדר למצוקה כלכלית. מכיוון שהממשלה לא הקצתה מימון ייעודי לצרכים בסיסיים ואף קיצצה בתמיכות לעמותות ובשעה שתרומות לנושאים של עוני וביטחון תזונתי מופנות לערוצים אחרים, משאבי הסיוע בחברה האזרחית הולכים וקטנים.

לכן, ההתגייסות של הציבור הרחב, המגזר העסקי והפילנתרופיה אקוטיים, על מנת שנוכל לתת מענה לצורך הרב, שהתגבר בעשרות אחוזים בהשוואה לשנה המקבילה אשתקד".

הסקר נערך ב- 04-08/04/2024 על ידי חברת IPANEL עבור ארגון לתת, בקרב 502 נשאלים יהודים בני 18 ומעלה המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל. סקר המפונים (אליו יש השוואה בחלק מהנקודות) נערך ב21-28.03.24- על ידי מכון המחקר ar.rotem עבור ארגון לתת, בקרב 488 משיבים אשר טרום המלחמה התגוררו ביישובים בצפון ובדרום ישראל והינם זכאים למענק אכלוס מטעם המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully