וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל החליט: כביש 10 שבגבול ישראל מצרים לא יהיה פתוח לציבור בפסח

עודכן לאחרונה: 16.4.2024 / 11:11

כחלק מהערכת המצב, הוחלט כי השנה צה"ל לא יפתח את כביש 10 למטיילים. מצה"ל נמסר כי "כל הגעה לשטח צבאי מצריכה תיאום ואישור מראש. הגעה לשטח צבאי ללא תיאום ואישור מראש מסכנת את ביטחון המטיילים"

תיעוד מתקיפת משגרים שבהם היו רקטות מוכנות לשיגור למרכז הארץ/דובר צה"ל

מדובר צה"ל נמסר הבוקר (שלישי) כי כחלק מהערכת המצב, הוחלט כי השנה צה"ל לא יפתח את כביש 10 למטיילים במהלך חג הפסח. מצה"ל נמסר כי "כל הגעה לשטח צבאי מצריכה תיאום ואישור מראש. הגעה לשטח צבאי ללא תיאום ואישור מראש מסכנת את ביטחון המטיילים".

משפחת צנעני בטיול בכביש 10. דובר צה"ל
כביש 10/דובר צה"ל

אורכו המלא של כביש 10 הוא 182 ק"מ, בעוד שהמקטע שבדרך כלל נפתח לציבור במהלך חופשת הפסח בן כ-140 ק"מ, והוא נחשב לפנינה לרוכבי אופניים שיכולים לרכוב לאורך קילומטרים רבים של מדבר ורק מדבר.

מה שעוד רואים במבט די נדיר היא בקעת קדש שנמצאת במצרים - אזור צחיח ומרהיב בצבעיו ויופיו. לאורך הכביש ימצאו המטיילים גם אנדרטאות שונות ופינות זכרון לחיילים שנהרגו בהגנה על המדינה באזור. למשל יאיר פלד, מפקד סיירת הצנחנים, שנפל בקרב עם מסתננים בקרבת הגבול המצרי ב-7 בספטמבר 1959. זכרו מונצח בתוואי כביש הגבול, דרך שראשיתה נפרצה ביוזמתו ובפיקודו ונקראת על שמו "דרך יאיר". על הדרך הוקם מצפור לנוף, לכיוון קדש ברנע, בשטח מוגבה מעל כביש 10. במקום סככת צל על עמודי אבן, ספסלי אבן לישיבה ולוח המפרט את הנוף הנשקף, כולל טווחים. לצד הסככה סלע גבוה ורחב ובחזיתו קבוע לוח אבן. בלוח חקוקים שם הנופל, נסיבות נפילתו ופרטי ההנצחה.

עוד בכביש, בור הסבחה - בור מים עתיק שמתמלא מהגשם. הגישה אליו רגלית קצרה ובהגעה אליו ישנו סולם שמוריד אותך לתוך המים.

לא מעט תצפיות הוקמו לאורך הכביש, למשל תצפית הר חורשה או תצפית "הפוגה" - לזכרם של שני מדריך הטייס סרן אורי סלומון ופרח הטייס טל צורי, שנהרגו בטיסת אימון ב-1980. חלק משברי המטוס שהתרסק לתוך ההר באזור, שולבו באנדרטה במקום. תצפית נוספת היא של הר שגיא, מתחת לבסיס הצבאי, שבה בגובה של כאלף מטר מעל פני הים אפשר לראות את רכס מחמל, אזור מכתש רמון והר כרכום, שנחשב לפי חלק מהחוקרים כהר סיני.

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל
  • פסח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully