וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים מתלוננות על פגיעות מיניות בזמן אשפוז במחלקות בריאות הנפש - בתיה"ח מתעקשים שישהו יחד עם גברים

עודכן לאחרונה: 16.4.2024 / 10:33

לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, משרד הבריאות לא מחייב את בתיה"ח לבריאות הנפש בהקמת מחלקות מגדריות - ונשים נפגעות בזמן אשפוזם. 300 תלונות על פגיעות מיניות מוגשות בממוצע בשנה, רובם מצד מטופלים שפגעו במטופלות במחלקה. בתיה"ח בתגובה: לא תומכים באשפוז בהפרדה

מאיה אוברבאום מאיגוד מרכזי הסיוע ולנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בדיון על מניעת אלימות במלונות המפונים/מעריב

רק בשני בתי חולים שבהן יש מחלקות של בריאות הנפש ניתן לאשפז נשים לבד במחלקה, וב-8 מ-11 בתי החולים בבריאות הנפש בלבד, כך עולה מנתונים חדשים שפרסמו היום (שלישי) מרכז המחקר והמידע של הכנסת לבקשת יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ פנינה תמנו שטה, שרצתה לבחון את ההפרדה המגדרית בבתי החולים לבריאות הנפש.

על פי הנתונים, משרד הבריאות גם לא מחייב את המוסדות בהקמת מחלקות אלה והוא נתון לשיקול דעתו של המוסד בלבד. בנוסף, בבתי החולים לבריאות הנפש בגהה בפתח תקווה, שלוותה בהוד השרון ושער מנשה בירושלים אין כלל מחלקות נפרדות. בנוסף נודע כי אין כלל מחלקות פעילות כלליות נפרדות גם בין ילדים וילדות לקטינים.

משלושת בתי החולים שבבעלות שירותי בריאות כללית, שהשיבו לפנייתם של חוקרי המחקר והמידע של הכנסת, מסרו כי הם אינם תומכים באשפוז בהפרדה מגדרית, היות שחסרונותיו עולים על יתרונותיו, גם משרד הבריאות מכיר בקיומה של מחלוקת מקצועית זאת.

מדליקים את האור- מיזם מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים, בית החולים גהה 21 באוקטובר 2023. מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים, אתר רשמי
422 תלונות על פגיעות מיניות הוגשו במחלקות. בית החולים גהה/אתר רשמי, מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים

רוב בתי החולים באזור הצפון אינם כוללים מחלקות המיועדות בלעדית לנשים; שתי המחלקות היחידות המיועדות לנשים שיש באזור הצפון הן מחלקות פעילות ממושכות המיועדות לחולים כרוניים ואין כלל מחלקות נשים פעילות צפונית לנתניה. כמו גם בדרום הארץ. רק 30 מיטות המיועדות בלעדית לנשים יש וכולן במרכז לבריאות הנפש בבאר שבע. באיזור המרכז כצפוי יש מספיק מיטות.

על פי נתוני משרד הבריאות, 56% ממיטות אשפוז בריאות הנפש בתקן הן במחלקות מעורבות, 34% מהמיטות הן במחלקות המיועדות בלעדית לגברים ו-10% מהמיטות מיועדות בלעדית לנשים. עוד ניתן לראות כי בסוף שנת 2022 היו 1,149 נשים מאושפזות במחלקות בריאות הנפש (35% מכלל המאושפזים).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

יותר פגיעות מיניות במחלקות

לפי הדו"ח עולה גם כי על פי נתוני משרד הבריאות, בשנים 2020-2022 התקבלו 885 תלונות על פגיעות מיניות במאושפזים בבתי החולים לבריאות הנפש, רובן המוחלט מצד מטופלים אחרים. מדובר בקרוב ל-300 תלונות בשנה בממוצע.

לפי הנתונים, מספר התלונות עלה בשנים אלו מכ-180 תלונות בשנת 2020, לכ-420 תלונות בשנת 2022. רוב התלונות (61%) היו בגין אירועים שהוגדרו כתקיפה מינית או הטרדה מינית; כרבע מהתלונות (26%) הוגדרו כמעשים מגונים, (12%) הוגדרו כיחסי מין שלא בהסכמה ושמונה תלונות (1%) מכלל התלונות נגעו לאירועים שהוגדרו כמעשי אונס.

לאור כך, גורמים שונים קשרו בין האשפוז במחלקות מעורבות ובין תקיפה מינית במהלך האשפוז, אך ממשרד הבריאות נמסר כי מניעת אלימות מינית והפרדה מגדרית נדון במשך השנים על ידי ועדות שונות ללא הכרעה בעניין המדיניות הנכונה.

המשרד הדגיש כי יש חשיבות רבה לשיפור המוגנות למטופלים ולמטפלים, במיוחד במחלקות בהן שכיחים אשפוזים בכפייה או כאשר מאושפזים יחדיו מתמודדי נפש וגורמים עברייניים. עוד צוין שהמשרד עוסק בכך בתקופה האחרונה באמצעות ועדה שמונתה לצורך זה.

באילו בתי החולים התבצעו מעשים מיניים והטרדות ומי בראש?

בבית החולים לבריאות הנפש בשער מנשה התקבלו 479 תלונות על פגיעה מינית, ביניהם תלונה אחת על אונס, 74 על קיום יחסי מין ללא הסכמה, 114 על מעשה מגונה, 290 על תקיפה והטרדה מינית. 80 תלונות הוגשו במרחבים, כאשר 47 מהתלונות היו על הטרדה מינית. 74 במעלה הכרמל - עם 55 תלונות על תקיפה והטרדה מינית, 16 מעשה מגונה ו-3 יחסים שלא בהסכמה. במזור הוגשו 55 תלונות, 38 תקיפה והטרדה מינית, 17 מעשה מגונה. בכפר שאול 51 תלונות, 36 הטרדה מינית, 11 מעשים מגונים ו-4 מקרי אונס. בנוסף, 422 אירועים בגהה, 20 יחסי מין ללא הסכמה. 30 תלונות באברבנאל, 28 תקיפה והטרדה מינית ו-2 מעשה מגונה. 11 אירועים בבאר שבע ומקרה אונס אחד. ו-3 תלונות בשלוותא.

עוד עולה כי כל המוסדות, מלבד בתי החולים גהה ומרחבים ציינו שרוב מוחלט של התלונות נגעו לפגיעה מצד מטופל אחר במוסד. תשע תלונות נגעו לפגיעה מצד אנשי צוות - תלונה אחת באברבנל שתי תלונות ושלוש תלונות בשער מנשה.

המרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל. ברני ארדוב
28 תלונות על תקיפה והטרדה מינית. המרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל/ברני ארדוב

על פי נתוני משרד הבריאות, רוב המאושפזים במחלקות בריאות הנפש הם גברים: במהלך שנת 2022 אושפזו כ-10,800 גברים (59%) וכ-7,500 נשים. בסוף שנת 2022 שהו במוסדות האשפוז
כ-2,170 גברים (65%) וכ- 1,150 נשים. יחד עם זאת שיעור הנשים מקרב המאושפזים עלה בעשור האחרון מה שעשוי להעיד על צורך שהולך וגובר במענים מותאמים לנשים בלבד במערכות בריאות הנפש בישראל.

ומה עם טרנסג'נדרים?

נכון לשנת 2021 הוציא אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות נוהל שמטרתו התוויות קווים מנחים להנגשה של שירותי בריאות נפש לטרנסג'נדרים. הנוהל קובע כי על כל בית חולים לדאוג להתאמה אשפוזית הולמת לטרנסג'נדרים באופן התואם את הגדרתם את עצמם, ובכלל זה גם הכשרת הצוותים, עוד הומלץ כי ככל האפשר ישולב המטופל בחדר לבד במסגרת מעורבת או ממוגדרת התואמת את רצונו, המכיל חלל שינה וחלל רחצה בנפרד.

בפועל, מבתי החולים של הכללית ניתנו תשובות שונות, שאף אחת מהן לא כללה התייחסות לפי החוקרים לנוהל המדובר. על פי הדו"ח נראה כי כל בית חולים עושה כרצונו כאשר אחד מבתי החולים ציין כי אין הנחיות כתובות בנושא, אחד מקיים מדיניות של בחינת כל מקרה לגופו, ומוסד שלישי טען כי ועדת מגדר מוסדית החלה לפעול על פי הנחיות הנהלת קופת החולים לפני כחצי שנה וכי היא מגבשת את המלצותיה בנושאץ בינתיים, ההנחיה שנראה שאינה תואמת את הנחיית הנוהל, היא שטרם ניתוח להתאמה מגדרית מטופל מאושפז על פי מינו, ולאחר הניתוח על פי זהותו המינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully