וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לבג"ץ: היקף הסיוע ההומניטרי - עלה; העותרים: "ממשיכה להתחמק מאחריות"

עודכן לאחרונה: 15.4.2024 / 19:19

בתגובתה לבג"ץ, תיארה הפרקליטות את המאמצים להגברת הסיוע ההומניטרי בעזה, ציינה את היקפיו וכן הבהירה - חמאס עומד בדרכה. "משתלט על הסיוע ומאיים על התושבים, מונע את הגעתו אליהם". הארגונים מגישי העתירה: "הודעה שרוויה בהחלטות שנועדו לזרות חול בעיני ביהמ"ש"

בווידאו: פלסטינים בוזזים משאיות סיוע/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הפרקליטות הגישה היום (שני) לבג"ץ הודעה משלימה שבה תוארו מאמצי המדינה להגביר את הסיוע ההומניטרי שנכנס לעזה. זאת, כשלפי עמדת המדינה "מאמצים אלה הביאו עד עתה לעלייה משמעותית בהיקף הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה מאז תחילת הלחימה ונכון לתחילת השבוע".

עוד פורט כי מתחילת המלחמה נכנסו לרצועה 22,763 משאיות בהיקף של כ428,710 טון. מתוכן, 14,349 המכילות מזון, 1,809 המכילות ציוד רפואי, 1,496 המכילות מים, 3,475 משאיות המכילות ציוד למחסות, ו-1,634 משאיות המכילות ציוד מעורב.

כמו כן, צירפה הפרקליטות הודעה חסויה לבית המשפט שבה היא מרחיבה על הנושא, בעוד צירוף החסות מלמד על קיומו של מידע בטחוני שלא ניתן לחשוף לעותרים בנושא.

סיוע הומניטרי מוצנח אל רצועת עזה. 2 במרץ 2024. רויטרס
סיוע הומניטרי מוצנח אל רצועת עזה. 2 במרץ 2024/רויטרס
משאיות סיוע עוברות לראשונה מישראל לרצועת עזה. דובר צה"ל
משאיות סיוע עוברות לראשונה מישראל לרצועת עזה/דובר צה"ל

פרט נוסף שעלה מתגובת המדינה הינו קיומו של קושי ממשי להעביר את משלוחי הסיוע ההומניטרי, כשלפיה מדי יום בודקת ישראל מעל 350 משאיות ולעיתים אף 400 משאיות סיוע המאושרות להיכנס דרך מעבר כרם שלום וניצנה לרצועת עזה. אף על פי כן, לא כל המשאיות מתאספות במעברי הגבול ובסופו של דבר חלקן מחלקות את הסחורה שלהן פנימה לתוך רצועת עזה.

קושי נוסף שציינה המדינה נוגע להשתלטות חמאס על הסיוע. "ארגון הטרור חמאס ממשיך להשתלט על חלק מהסיוע ההומניטרי הנכנס לרצועת עזה, לצרכיו, ומונע ממנו להגיע במלואו לתושבי הרצועה", נכתב לבג"ץ. "יתר על כן, ככל הידוע למשיבים, ארגונים בין-לאומיים ברצועה נדרשים לתאם את פעילותם עם חמאס, ששולט על נתיבי השיירות ונקודות החלוקה. זאת, מקנה לארגון הטרור השפעה משמעותית על שרשרת ההפצה של הסיוע".

עוד הוסיפה המדינה כי "ישנם אף דיווחים לפיהם חמאס איים על קבוצות של פלסטינים פן ישתפו פעולה עם ישראל באבטחת שיירות הסיוע - וכן דווח כי פגע בהם בפועל. מעבר לכך, אירועי במהלך הלחימה אירועי ביזה לא מעטים של משאיות הסיוע, מתקני אחסון ונקודות חלוקה על ידי ארגוני הטרור, כנופיות פשע או תושבים מן השורה".

פלסטינים עוזבים את חאן יונס לעבר רפיח, 27 בינואר 2024. רויטרס
פלסטינים עוזבים את חאן יונס לעבר רפיח, 27 בינואר 2024/רויטרס

לבסוף, עדכנה המדינה את ביהמ"ש במספר הצעדים שננקטים על מנת להגביר את הסיוע ההומניטרי, בהם פתיחת נמל אשדוד להכנסת סחורות לעזה והרחבת שעות הפעילות במעברים כרם שלום וניצנה. פרט נוסף שנמצא בתגובת המדינה נוגע להרחבת שער 38 בין מצרים לישראל שלא יועד להכנסת משאיות רבות. בהודעה על כך, מפנה המדינה להודעה החסויה שצורפה לתגובתה.

אולם, בארגון "גישה" שעתר לבג"ץ בנושא יחד עם המוקד להגנת הפרט, רופאים לזכויות אדם, האגודה לזכויות האזרח ועדאלה, לא ממש התרשמו מהודעת המדינה. "ההודעה רוויה בהחלטות על פעולות עתידיות ותכנונים שאין לצדם לוחות זמנים, טרם נמצא להם תקציב, ונועדו לזרות חול בעיניי בית המשפט", מסרו. "ישראל מתאמצת להסתיר את העובדה שהלכה למעשה, היא ממשיכה להתחמק מאחריותה למצב ומחובתה לאפשר חלוקה של סיוע לאזרחים ברחבי עזה, ובמקום לפעול - מפנה אצבע מאשימה לעבר ארגוני סיוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully