וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבעה מומחים מול השאלה הגדולה: איך ישראל תגיב למתקפה הלילית מטהרן?

עודכן לאחרונה: 14.4.2024 / 20:32

במערכת הביטחון הישראלית, עוד לא הספיקו לחגוג את ההישג המרשים של מערך ההגנה האווירית, וכבר הוצבו מול דילמה משמעותית - איך תראה התגובה הישראלית? בין תגובה משמעותית על אדמת טהרן לניצול האשראי הבינלאומי למתקפה דווקא ברפיח | וואלה עם כל התשובות

הדי פיצוצים ויירוטים בשמי הארץ בעקבות המתקפה האיראנית 14 באפריל 2024/סעיף 27 א'

המתקפה הלילית מאיראן שכללה שיגורים של מאות איומים על העורף הישראלי - פרצה את הסכר בקונפליקט בין מדינת ישראל למשטר האייתולות. במערכת הביטחון הישראלית, עוד לא הספיקו לחגוג את ההישג המרשים של מערך ההגנה האווירית, וכך הוצבו מול דילמה משמעותית - איך מגיבים?

בניסיון לענות על השאלה, פנינו לארבעה מומחים.

הרמטכ״ל קיים הערכת מצב בבור חיל האוויר בקריה עם מפקד חה״א, ר׳ אמ״ץ ור׳ אמ״ן במסגרתה הוצגה פעילות ההגנה וההתקפה בשעות האחרונות והתוכניות להמשך. דובר צה"ל
הרמטכ״ל קיים הערכת מצב בבור חיל האוויר בקריה עם מפקד חה״א, ר׳ אמ״ץ ור׳ אמ״ן במסגרתה הוצגה פעילות ההגנה וההתקפה בשעות האחרונות והתוכניות להמשך/דובר צה"ל

האשראי הבינלאומי - לרפיח או טהרן, אלוף במיל' יעקב עמידרור

"צריך להגיב - ויש שתי אופציות טובות - לנצל את הירי האיראני אתמול כדי לתקוף באיראן, או להגיע עם אמריקה להסכמה ללכת אול אין ולהיכנס לרפיח, לחסל את החמאס שם ובמחנות המרכז כמו בדיר אל בלח. כעת זו החלטה שלנו איך להשתמש באשראי הבינלאומי. מה גם, שאין פה עדיפות. תראה, באופן תיאורטי שתי האפשרויות יכולות לקרות במקביל. באופן מעשי - ישראל מדינה קטנה שיהיה לה מאוד קשה להתמודד בפן בינלאומי וגם בפן במעשי. מה גם, שאסור לשכוח שאנחנו צריכים להתכונן למלחמה שאנחנו לא רוצים בלבנון. אם לא נלך לאיראן - יכול להיות שאפשר להתכנון יחד עם האמריקאים לחזית בלבנון. בנסיבות האירוע - כל אחת מהאפשרויות יכולה להיות טובה".

האלוף במיל' יעקב עמידרור הוא ראש המל"ל וראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
חגיגות בטהראן בעקבות המתקפה של איראן על ישראל, 14 באפריל 2024. רויטרס
חגיגות בטהראן בעקבות המתקפה של איראן על ישראל, 14 באפריל 2024/רויטרס

"תגובה משמעותית נגד איראן על אדמת איראן", תא"ל במיל' יעקב נגל

"המערכות יירטו למעלה מ-90% מהאיומים, אין בעובדה הזו כדי להפחית ולו שמץ מהמחיר. צריך כאן תגובה משמעותית נגד איראן על אדמת איראן במגוון מתארים - לפחות בשלושה היבטים שונים".

"צריך לתקוף את התשתיות שתקפו אותנו - התעשיות שבנו את הכטב"מים ומחסנים. שנית, להשתמש בהזדמנות החד פעמית לתקוף גם מתקני תשתית איראניים - לא להשפיע על מחיר הנפט אלא להראות שאנחנו יכולים לתקוף גם בגז, בהולכה ובנפט, ובנוסף, לתקוף מתקני גרעין, מוסדות ממשל וסמלי שלטון".

לדבריו של נגל, "הטעות שאנחנו עושים היא השוואה בין התקיפה לבין הנזק. כמו בטענה שעלתה בוועדת נגל בראשותי - בגלל שיש כיפת ברזל אנחנו לא תוקפים. כיפת ברזל מאפשרת לדרג המדיני להחליט מתי לתקוף, הערכה שלי בגלל הלחץ האמריקאי תהיה תקיפה יותר חלשה - אבל אני אהיה מאוד מופתע אם לא תהיה תקיפה. ישראל לא צריכה להיכנע ללחץ ולפיתויים האמריקניים".

תא"ל במיל' יעקב נגל, לשעבר מ"מ ראש המל"ל, עמית בכיר ב-FDD

חגיגות ברחובות איראן לאחר התקיפה על ישראל. 14 בדצמבר 2024. רויטרס
חגיגות ברחובות איראן לאחר התקיפה על ישראל. 14 בדצמבר 2024/רויטרס

"אסור להבליג - יש למצוא את התגובה המתאימה", תא"ל במיל' יוסי קופרווסר

"ישראל צריכה להגיב - האיראנים אומרים שהם יוצרים כללי משחק חדשים מולנו, גם בכללי המשחק האלה אנחנו צריכים להיות הגורם הדומיננטי במשחק, להראות להם בתגובה שיש להם מחיר לשלם. מצד שני, צריך לזכור שאנחנו רוצים להתמקד בהשלמת המשימה בעזה, ולשמור על היחסים הטובים עם הממשל האמריקני. אסור להבליג - אבל צריך למצוא את התגובה המתאימה".

"ההחלטה על התגובה תצטרך להיעשות מתוך ראייה אסטרטגית מול הציר האיראני ופרויקט הגרעין, איראן מנסה לתקוף אותנו עם מאות חימושים בלילה - רק חסר לנו שלמדינה כזאת יהיה נשק גרעיני. העולם כולו צריך להתגייס לפעולה נחרצת לסיכול פרויקט הגרעין האיראני, לפרק את הציר שהיא בנתה ולהחליף את המשטר. זו לא רק הזדמנות זו החובה שלנו"

תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן ומנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים

הדי פיצוצים ויירוטים מעל הכנסת בעקבות המתקפה האיראנית 14 באפריל 2024. סעיף 27 א', אתר רשמי
הדי פיצוצים ויירוטים מעל הכנסת בעקבות המתקפה האיראנית 14 באפריל 2024/אתר רשמי, סעיף 27 א'

"ישראל חייבת להגיב", ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי

"אני חושב שלישראל אין אפשרות אחרת אלא להגיב, היא חייבת להגיב. גם כדי לשמור על מעמדה בכוח אולי הרציני ביותר במזרח התיכון וגם מול איראן. על איך ומתי - היא צריכה לשקול לפי נוחיותה. אני לא רוצה להיכנס לאופי התגובה, אך אני מניח שלא כדאי לסכן כוח אדם ישראלי - צריך לתקוף אמצעים טכנולוגיים ואחרים ולישראל יש את היכולות לעשות את זה".

יעקב פרי הוא ראש השב"כ לשעבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully