וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: כך השתלט איתמר בן גביר על מפלגת עוצמה יהודית

עודכן לאחרונה: 16.4.2024 / 11:53

כיצד נבחר בן גביר לראשות המפלגה מבלי לקבל את אישור המוסדות המתאימים וללא כינוס מזכירות? איך הצליח לשנות לכאורה את התקנון כך שיקבל שליטה מוחלטת על ההחלטות ושריון לעוד שתי מערכות בחירות? תחקיר וואלה חושף עדויות ומסמכים שמראים איך הפך בן גביר לאיש החזק בימין

בווידאו: הצהרתו של איתמר בן גביר/מערכת וואלה!

מסמכי המפלגה של עוצמה יהודית שונו בניגוד לתקנון מה שהקנה ליו"ר מפלגת עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, סמכויות מפליגות על חשבון יתר מוסדות המפלגה - כך עולה משורת מסמכים בלעדיים ועדויות שהגיעו לידי וואלה בחודשים האחרונים

תחקיר המערכת מצביע כי השינוי קרה ככל הנראה ב-31 אוגוסט 2022 - חודשים ספורים לפני הבחירות לכנסת הנוכחית. באותו יום, התקבלו בדיעבד מסמכי המפלגה ברשם המפלגות שקובעים שאיתמר בן גביר הוא יו"ר המפלגה החל מ-2020 ותקנון המפלגה שונה בחטף ללא כינוס המזכירות, על אף שמחייבים חוקי המפלגה. חבר המפלגה החתום על הדיווחים הוא השר יצחק וסרלאוף ועורך הדין שאימת את החתימה על המסמכים הוא חנמאל דורפמן, לימים - ראש המטה של השר והאדם הקרוב אליו ביותר. כך, הוגשו גם מסמכים ישנים יותר בהם דיווח תקופתי לרשם המפלגות על נכסים מ-2019, 2020 ו-2021 - גם עליהם נכתב כי התקבלו ב-31.8.2022.

איתמר בן גביר. יונתן זינדל, פלאש 90
בן גביר בליל הבחירות האחרון/פלאש 90, יונתן זינדל

כזכור, איתמר בן גביר מונה למועמד הראשון מטעם המפלגה בעקבות פסילתו של יו"ר המפלגה מיכאל בן ארי מלהתמודד בבחירות לכנסת ה-21 בהחלטת בג"ץ, אחרי שבן ארי כיהן כיו"ר המפלגה במשך כעשור. בדו"ח הנכסים של המפלגה ב-2019 (שהוגש בסוף 2022) עולה כי בן ארי עדיין יו"ר המפלגה - גם לאחר פסיקת בג"ץ שהורתה לו לא להתמודד לכנסת, אך לא מנעה ממנו לעמוד בראש המפלגה.

על 2020 כבר נכתב שבן גביר הוא יו"ר המפלגה למרות שלא מצוי שום מסמך ברשם המפלגות המעיד על החלטה של המזכירות למנות את בן גביר ליו"ר המפלגה. לפי חברי מזכירות ששוחחו עם וואלה, המהלך נעשה ללא אישור המזכירות, כפי שמצוין בתקנון (סעיף 24ה'), בין תפקידי המזכירות, לבחור את יו"ר המפלגה מבין חבריה. אותם חברי מזכירות מדגישים כי המזכירות מעולם לא כונסה כדי לבצע את השינוי על אף שהתקנון קובע זאת במפורש.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
תפקידי המזכירות בתקנון החדש של עוצמה יהודית. מסמכים רשמיים מתוך רשם המפלגות, אתר רשמי
תפקידי המזכירות בתקנון החדש של עוצמה יהודית/אתר רשמי, מסמכים רשמיים מתוך רשם המפלגות
בן גביר עם בן ארי ומרזל בשנת 2019. יונתן זינדל, פלאש 90
בן גביר עם בן ארי ומרזל בשנת 2019/פלאש 90, יונתן זינדל

שינוי התקנון

לפי חוק רשם המפלגות, שינוי תקנון חייב לכלול בקשה רשמית, מכתב המפרט את תאריך השינוי ומהותו, החתום על ידי מי שהוסמך לכך בידי המפלגה ותקנון מפלגה מעודכן. מבדיקת וואלה עולה כי כלל לא נמצא מסמך בקשה לשינוי תקנון בין מסמכי המפלגה, או מכתב שמפרט את שינוי התקנון. מה כן יש? את התקנון החדש - ובו שינויים מרחיקי לכת בסמכויות יו"ר המפלגה.

גם בתקנון המפלגה יש הוראות מפורשות להליך שינוי תקנון: יש להזמין את כלל חברי המזכירות ולהשיג רוב לשינוי התקנון או להחליט בכל עניין שאינו מוסדר בתקנון. הרוב הדרוש: לפחות 50% (מתוך תקנון המפלגה, סעיף 25ד'). אלא שמבדיקת וואלה עם מספר חברי מזכירות והנהלה בתקופה המדוברת עולה - איתמר בן גביר כלל לא זימן את המזכירות כשביקש לשנות את התקנון, זאת בניגוד גמור לקבוע בתקנון המפלגה שהוא עומד בראשה.

מתוך התקנון המקורי של המפלגה: מחייב זימון של כלל חברי המזכירות והגעה של לכל הפחות 50%. מסמכים רשמיים, רשם המפלגות, אתר רשמי
מתוך התקנון המקורי של המפלגה: מחייב זימון של כלל חברי המזכירות והגעה של לכל הפחות 50%/אתר רשמי, מסמכים רשמיים, רשם המפלגות

בתקנון המקורי של המפלגה, שנכתב עם היווסדה - תפקידי יושב הראש הם ייצוג המפלגה כלפי חוץ, ניהול ענייני הארגוניים השוטפים "תוך הסתייעות בחברי המזכירות ובחברי ההנהלה". היו"ר הוא המועמד מספר אחת של המפלגה והוא זה שמזמן ומנהל את ישיבות המזכירות. בתקנון החדש הוא כבר אחראי על כל פרט ופרט במפלגה - כולל בניית הרשימה לכנסת, קביעת חברי הוועדה המסדרת, הזזת חברי הנהלה, מינוי בעלי תפקידים וקבלת החלטות בלעדיות על כניסה לקואליציה וריצה משותפת עם מפלגות אחרות.

כך למעשה, הוענקו לאיתמר בן גביר סמכויות על חשבון מוסדות המפלגה. לדוגמה, בתקנון נוספה האפשרות לבחור יו"ר חדש למפלגה - אך רק החל מהכנסת ה-27. כלומר, בשינוי התקנון, תפקיד יו"ר מפלגת עוצמה יהודית שוריין לבן גביר לעוד 2 מערכות בחירות לפחות. בנוסף, בוצע שינוי גם בנוגע להפסקת חברות במפלגה: בתקנון המקורי, המזכירות ובית הדין יכולים להורות על הפסקת חברות במפלגה ובתקנון החדש נוסף: "למעט הפסקת חברות של יו"ר המפלגה".

מינוי מורשי החתימה, הסמכות השיורית ובחירת הנציגים למוסדות האחרים - עברו גם כן ליו"ר. המזכירות, שעד כה הייתה מוסמכת לפטר חברי הנהלה - כבר לא יכולה לעשות זאת בתקנון החדש. לעומת זאת - בין חברי ההנהלה יש שיריון ליו"ר, למנכ"ל וליועמ"ש (תפקיד שכבר לא קיים ב-2022 לפי הדיווח הרשמי). גם ועדת הבחירות בוטלה לחלוטין.

לדברי מספר חברי המזכירות המכהנת, בן גביר לא כינס את המזכירות הרשמית של המפלגה שפעלה בשנים האחרונות מהיום שמונתה והם לא עודכנו בנעשה במפלגה. "לא זימנו אותנו לשום פגישה, לא לשינוי תקנון ולא לשינוי מסמכים. הם לא יידעו אף אחד באף מהלך. מהיום שבן גביר עלה לשלטון, המזכירות לא התכנסה אפילו פעם אחת", טען חבר מזכירות בשיחה עם וואלה.

בין תפקידי היו"ר בתקנון החדש. מסמכים רשמיים מתוך רשם המפלגות, אתר רשמי
בין תפקידי היו"ר בתקנון החדש/אתר רשמי, מסמכים רשמיים מתוך רשם המפלגות
מתוך דו"ח הנכסים לשנת 2019. רשם המפלגות, אתר רשמי
וסרלאוף הוסמך ע"י בן גביר וחתימתו של דורפמן/אתר רשמי, רשם המפלגות

כשחברי המזכירות גילו על השינויים, מקורביו של בן גביר טענו שדווקא התקיימה פגישה והראשונים פשוט לא הגיעו אליה. אלא שהחוק קובע כי יש לזמן את כל חברי המזכירות לפגישה - ומבדיקת וואלה עם מספר חברי מזכירות עולה כי הם לא זומנו לפגישה כזו. "כדי להישאר קרוב לכניסה לכנסת, הם שיקרו ביודעין", תוקף אחד מהם. "לא הייתה ישיבה כזו וגם הם יודעים את זה. הם עשו הכול כדי לא להסתבך עם איתמר".

גם במסמכים הרבים שהגיעו מרשם המפלגות לא נמצא דיווח לנושא. "אנחנו יודעים שיש שם דברים שגובלים בפלילים, חלק מאיתנו בחרו לנתק מגע עם מוסדות המפלגה כשהבנו שמה שקורה שם בעייתי מאוד", הוסיף חבר מזכירות לשעבר. "ראינו איך המפלגה שלנו משנה את פניה. לא באידיאולוגיה ולא בדרכים כשרות".

יצחק וסרלאוף, השר לפיתוח הנגב והגליל 6. ראובן קסטרו
יצחק וסרלאוף/ראובן קסטרו
חנמאל דורפמן ואיתמר בן גביר בחדר הסיעה של עוצמה יהודית בכנסת, 18 בדצמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
בן גביר ודורפמן/פלאש 90, יונתן זינדל

המחלוקת והרב שגנז את הסיפור

הדרמה הגדולה שהובילה לשינוי מסמכי המפלגה עוד הספיקה לצאת לתקשורת רק רגעים לפני שנגנזה. ימים לפני המעשה, הוחלט על ריצה משותפת של עוצמה יהודית עם בצלאל סמוטריץ' והציונות הדתית בבחירות לכנסת האחרונה. כבר אז, היחסים המעורערים בין בן גביר לחלק מפורום הרביעייה שכלל את בן גביר, בנצי גופשטיין, ברוך מרזל ומיכאל בן-ארי - עמדו במשבר. הם טענו שהוא לא ממשיך את הקו האידיאולוגי של המפלגה, חובר להסכמים פוליטיים שמנוגדים לרצון הפעילים - כמו כניסה לממשלה בתמיכת מנסור עבאס בבחירות 2021. מנגד, חבר הכנסת בן גביר טען במכתב שהם לא מנהלי המפלגה יותר והקו האידיאולוגי "לא יהיה המשך של תנועת כך". בעקבות הפגיעה שחשו מייסדי המפלגה מרזל ובן ארי, הם הודיעו על הסרת התמיכה בו - אך לא על פרישה מהמפלגה ובן גביר החליט לקחת את המושכות לידיים.

יממה לפני חתימת המסמכים, בן גביר כתב לפעילים על הקרע בין הצדדים ותקף את מרזל ובן ארי. "חבריי ברוך מרזל ומיכאל בן ארי לא פעילים עוד בעוצמה. אני מעריך אותם מאוד ומודה להם עד מאוד. שלושים שנה הלכתי אחריהם באש ובמים ויש להם זכויות רבות... אולם כפי שאמרתי בשנים האחרונות, תנועת כך לא קיימת ואני לא דוגל במשנתה. אני התקדמתי קדימה, תוך שאני זוכר לעצמי מאין באתי ולאן אני הולך".

מיכאל בן ארי וברוך מרזל. יונתן זינדל, פלאש 90
מיכאל בן ארי וברוך מרזל/פלאש 90, יונתן זינדל

בתגובה לדברים - מרזל ובן ארי שיגרו מכתב תגובה לפעילים ובו הבהירו את עמדתם. "הסרנו את תמיכתנו משום שלא יכולנו להתנגד או לתמוך במשהו גם אם רצינו. הגופים המוסמכים של עוצמה יהודית בהחלטות מן הסוג הזה, כגון הנהלת עוצמה יהודית ומזכירות עוצמה יהודית, לא כונסו מאז הבחירות האחרונות לכנסת, ובפועל פוזרו ע"י ח"כ בן גביר", כתבו השניים לפעילים. "איש לא שאל אותנו אם אנו מעוניינים כלל במועמד מסוים! מדובר בשקרים ובניסיון נואל להפוך אותנו למזיקים לימין וכ"ו (כפי שאיתמר בן גביר עצמו היה עד היום) מול כביכול 'האנשים האחראים'. זאת כדי לתת הצדקה למהלכים לא כשרים, להכרזות על שינוי בדרכה של 'עוצמה יהודית', מבלי שנערך בנושא כל דיון".

בהמשך, תקפו בחריפות והבהירו את עמדתם בנוגע להובלת המפלגה. "נוצרה מציאות שעוצמה יהודית המיוצגת ע"י ח''כ בן גביר הפכה לתנועה ללא מוסדות וללא מצפן אידיאולגי. מפלגה של איש אחד מאוד מוכשר ומוצלח. אבל מכיוון שמאז ומעולם אמונתנו הייתה בדרך ולא באנשים, איננו יכולים לתמוך במפלגה של איש ולא במפלגה המייצגת דרך… אנחנו ממשיכים להוביל את עוצמה יהודית, בדרכה ובדרכו של מו"ר הרב מאיר כהנא הי"ד, ומאחלים הצלחה למפלגת בן גביר החדשה".

מיכאל בן ארי בשנת 2022 על הקרע בינו לבין איתמר בן גביר

בווידאו:מיכאל בן ארי בשנת 2022 על הקרע בינו לבין איתמר בן גביר/ערוץ היוטיוב של בן ארי

בעיצומו של העימות ובאופן חריג, ברוך מרזל תקף את בן גביר בשורת ראיונות בכלי התקשורת. "הוא מייצג את עצמו, סגר את כל מוסדות המפלגה ומקבל את ההחלטות האידיאולוגיות בעצמו", טען בראיון ברדיו 103FM. "זה קרה לפני חודש. אני וד"ר מיכאל בן ארי הודענו לו במכתב שהשינויים האידיאולוגיים שהוא עושה והצורה שההחלטות מתקבלות פה אחד - זאת אומרת אין דיונים ואין פורומים. לאורך כל השנים היה אפילו אצל הרב כהנא, שהיה יהודי ענק וגדול, הייתה מזכירות. ההחלטות היו מתקבלות בצוות. איתמר הודיע שהוא עבר שינוי אידיאולוגי. הוא לא נמצא איפה שהוא היה. אנחנו נשארו איפה שהיינו". בן גביר צייץ בתגובה לדברים: "ברוך נפסל בצורה לא הוגנת על ידי בית המשפט העליון ונעשה לו עוול גדול. אני מכיר ומוקיר את פעילותו, אך אני לא הרב כהנא הי"ד והמפלגה איננה ממשיכה את דרכה של תנועת כך".

לטענת מקורות שמעורים בפרטים, בימים אחרי שינוי המסמכים והתקנון, גורמים בהנהלה של "חזית יהודית לאומית", בהם מיכאל בן ארי וברוך מרזל, גילו על ה"מחטף" שנעשה לכאורה ופעלו כדי לקבל את המסמכים החדשים. לאחר בדיקתם, אלו החליטו לפנות לשר ולמקורביו ולהזהיר אותם כי מצאו כשלים חמורים העלולים לגבול בעבירות פליליות. "התחושה הייתה שלקחו לנו את המפלגה. רואים את זה שחור על גבי לבן", סיפר חבר מזכירות שעיין במסמכים.

האיגרת ששלח הרב דב ליאור למנהיגי "עוצמה יהודית".. ללא, אתר רשמי
האיגרת ששלח הרב דב ליאור למנהיגי "עוצמה יהודית"/אתר רשמי, ללא

לדברי גורם המעורה בנושא, חודשיים לפני הבחירות לכנסת האחרונה, בן גביר דחה מכל וכל את בקשותיהם של כמה מחברי המפלגה להשבת נוסח התקנון הקודם. אותם חברים איימו בפנייה לערכאות משפטיות וכך זמן קצר לאחר מכן, בן גביר ככל הנראה פנה לרב דב ליאור, מהפוסקים הבולטים בציבור הדתי לאומי ורבה של מפלגת "עוצמה יהודית", וביקש את עזרתו.

באופן חריג שיגר הרב ליאור איגרת לצדדים ובה הפציר שלא לפנות לבית משפט. "אני מוצא לנכון לפנות אליכם בעקבות כך ששמעתי שאתם חושבים לגשת לערכאות כדי לפתור את הבעיות והמחלוקות שהתעוררו ביניכם לאחרונה", כתב הרב שקרא לצדדים לפתור את המחלוקת בבית דין תורני ולא בערכאה משפטית. בנוסף, תקף ליאור את מרזל ובן גביר. "כיצד ייתכן שאנשים כמותכם חושבים שהצדק ייצא לאור באמצעות מערכת המשפט כפי שהיא מצטיירת כיום", הוא הוסיף וציין עוד: "יש חשיבות גדולה לטובת עם ישראל שהדברים ילובנו לאור תורת ישראל ולא בערכאות. בעקבות בקשת הרב ליאור, לא בוצעה פנייה לבית המשפט והחומרים כמעט ונגנזו עד שהגיעו לידי וואלה.

בן גביר לצד מרזל והרב דב ליאור. יונתן זינדל, פלאש 90
בן גביר לצד הרב דב ליאור/פלאש 90, יונתן זינדל

תגובות

  • מהשר איתמר בן גביר טרם נמסרה תגובה.
  • מהשר יצחק וסרלאוף טרם נמסרה תגובה.
  • מחנמאל דורפמן לא נמסרה תגובה.
  • ממיכאל בן ארי וברוך מרזל לא נמסרה תגובה.
  • בסביבת הרב דב ליאור מסרו כי הרב לא ידע על כוונה של בן ארי ומרזל לפנות לערכאה משפטית. לפי גורמים בסביבת הרב, היה חשש שהשניים מתכוונים לעשות צעד כזה והרב הקדים רפואה למכה וכתב את מה שכתב. עוד הוסיפו כי הרוחות נרגעו למרות שלא הגיעו להבנות ביניהם. "העסק קצת נרגע והם לא מתעסקים בזה וגם הרב לא מתעסק בזה", מסרו בסביבתו של הרב דב ליאור.
  • מרשות התאגידים נמסר בתגובה: "לעניין מסמכי המפלגה - מרגע שהמפלגה נרשמת ע"י רשמת המפלגות, נפתח תיק למפלגה והיא מקבלת מספר סידורי. בתיק של המפלגה מצויים כלל המסמכים שנדרשים להיות בתיק, בהתאם להוראות הדין ושהמפלגה הגישה ובכלל זה מסמכי הרישום, תקנון, שינוי תקנון (במקרה שהיה כזה) וכ"ו. לעניין שינוי תקנון - סעיף 11 (1) לתקנות המפלגות (רישום ודיווח) התשנ"ג-1993, קובע כי מפלגה תודיע לרשמת על כל שינוי שחל בתקנונה. נוכח זאת, גם הודעות על שינוי בתקנון אמורות להיות חלק מתיק המפלגה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully