וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילים אמריקאים נפלו בשבי

רויטרס

23.3.2003 / 20:50

בתחנת "אל ג'זירה" נראו 5 שבויים, בהם אשה, ו-4 הרוגים; בוש: מצפה שיקבלו טיפול הומני; שר ההגנה העיראקי: נטפל בהם כראוי; 50 פצועים לקואליציה באזור נסיריה; ממשיכים לכיוון בגדד

הטלוויזיה העיראקית הראתה היום צילומים של חמישה שבויים אמריקאים, שלטענת העיראקים נשבו בקרבות בעיר נסיריה שבדרום המדינה. כמו כן נראו בצילומים גופותיהם של ארבעה שבויים. הערב דווח, כי ארבעה חיילי מארינס אמריקאים נהרגו בקרבות הקשים שהתחוללו בעיר. מוקדם יותר נמסר כי כ-50 חיילים אמריקאים נפצעו.

שניים מהשבויים שהוצגו בשידורי הטלוויזיה העיראקית, בהם אשה, נראו פצועים. השבויים תוחקרו בשידור, ומסרו את שמותיהם, מספרם הצבאי ומקומות מגוריהם. התמונות מהטלוויזיה העיראקית שודרו בתחנת הטלוויזיה הקטארית אל ג'זירה.

אחד החיילים מסר כי שמו מילר והוא מקנזס. בתגובה לשאלה מדוע הגיע לעיראק, אמר החייל: "כי אמרו לי לבוא הנה. פעלתי על פי הפקודות. אמרו לי לא לירות - אלא אם יורים עלי. אני לא רוצה להרוג אף אחד". אחד השבויים והשבויה דיווחו כי הם שייכים ליחידת האחזקה שמספרה 507.

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, הגיב על הדיווחים ואמר כי הוא מצפה שהשבויים יזכו לטיפול הומני "בדיוק כמו שאנו מתייחסים בהומניות לשבויים שלהם". בוש הוסיף, כי נשיא עיראק, סדאם חוסיין, מאבד את השליטה בארצו. הוא ציין כי חלה התקדמות במלחמה בעיראק, אולם הזהיר כי מדובר בתחילתה של מערכה קשה. בוש העריך, כי הסיוע ההומניטרי יתחיל להיכנס לעיראק בתוך 36 שעות.

שר ההגנה העיראקי: כוחות הקואליציה נוטשים גופות

שר ההגנה של עיראק, סולטן האשם אחמד, מסר במסיבת עיתונאים כי עיראק לא תפגע בשבויי המלחמה שתפסה. "נתייחס אליהם כראוי, כפי שכתוב באמנת ז'נבה" אמר. אחמד טען כי בשדות הקרב בדרום עיראק, ליד העיר נסיריה, מוטלות גופות של חיילים אמריקאים שננטשו על ידי כוחות הקואליציה. הוא אמר, כי בקרבות בדרום עיראק הצליח הצבא העיראקי להשמיד עשרה טנקים, 20 נגמשים ואף הצליח להפיל מטוס ללא טייס של כוחות הקואליציה. מוקדם יותר הכחישה עיראק דיווחים, לפיהם היא לכדה שני טייסים אמריקאים שמטוסם הופל מעל בגדד.

רשתות הטלוויזיה האמריקאיות החליטו שלא לשדר את התמונות בארה"ב. בפנטגון לומדים את תמונות ההרוגים, שעל פי הדיווחים עשרה מהם הוצאו להורג ביריה בראשם. בוושינגטון מנסים לזהות את ההרוגים והשבויים, כדי להודיע לבני משפחותיהם.

שר ההגנה של ארה"ב, דונלד ראמספלד, מסר כי שידור תמונות השבויים מהווה הפרה של אמנת ז'נבה, האוסרת על צילום והשפלה של שבויי מלחמה. דוברת הצלב האדום מסרה, כי "סעיף 13 של אמנת ז'נבה השלישית קובע כי יש להגן על שבויי מלחמה, כנגד העלבה וסקרנות ציבורית... זה ברור, כשאתה עושה משהו המנוגד לאמנה - מדובר בהפרתה". הדוברת הוסיפה, כי הארגון ייפעל כדי להיפגש עם השבויים.

המודיעין הבריטי: סדאם שרד את ההפצצה

אחר הצהריים והערב שבו כוחות הקואליציה להפציץ את בגדד. על פי הדיווחים, בהפצצות נפגעה אחת האוניברסיטאות העתיקות ביותר בעולם הערבי, אוניברסיטת מוסטניסיריה, שהוקמה במאה ה-13. בעת ההפצצה לא היו תלמידים במקום, אולם שלושה עוברי אורח נפצעו. הערב דווח על הפצצות גם בעיר מוסול, השוכנת כ-390 קילומטר מצפון לבגדד. מוקדם יותר היום נערכה הפצצה כבדה על העיר תיכרית - עיר הולדתו של סדאם חוסיין.

כוחות ארה"ב ובריטניה מוסיפים להתקדם לעבר הבירה העיראקית. הכוחות נעצרו בעיר נג'אף, המרוחקת כ-160 ק"מ מבגדד. שר ההגנה הבריטי, ג'ף הון, אמר כי המתקפה הקרקעית בבגדד צפויה להתחיל עד יום שלישי הקרוב.

כוחות אמריקאיים דיווחו על כיבוש מערב העיר בצרה, שבדרום עיראק. בקרבות שנערכו במקום נפצעו שלושה חיילים אמריקאים. שר ההסברה העיראקי, מוחמד סעיד א-סחאף, אמר במסיבת עיתונאים, כי 77 אזרחים נהרגו ו-367 נפצעו בהפצצות על העיר.

בריטניה אישרה אחר הצהריים כי מטוס בריטי מסוג "טורנאדו GR4" יורט הבוקר בידי טיל פטריוט אמריקאי. המטוס הופל באזור גבול כוויית, בעת ששב ממשימה בעיראק. שני אנשי הצוות מוגדרים כנעדרים.

גורמים במודיעין הבריטי דיווחו כי קיימת אפשרות שנשיא עיראק, סדאם חוסיין, שרד את ליל ההפצצות הראשון ונמלט מהאזור באמבולנס. תת שר החוץ החוץ הבריטי, מייק או'בריאן, אמר לבי.בי.סי, כי ככל הנראה גם אם סדאם חוסיין נפצע, אין מדובר בפציעה חמורה. לדבריו, המידע בנושא הגיע ממספר עדי ראיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully