וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדילמה הישראלית: להכיל את המתקפה, או להגיב בתקיפה באיראן - ולהסתכן בהסלמה?

עודכן לאחרונה: 14.4.2024 / 10:32

טהראן הכריזה בזמן המתקפה ש"האירוע הסתיים", ואיימה בפעולה כפולה בעוצמתה אם ישראל תגיב. ואכן, לפי שעה צה"ל לא ממהר להשיב אש, אף שהדבר עלול לפגוע ביכולת ההרתעה. תקיפה באיראן, נגד בכירים או בסיסים, עלולה לדרדר את המצב, ובכל מקרה הסכר נפרץ ונרשם תקדים מדאיג

הרמטכ״ל קיים הערכת מצב בבור חיל האוויר בקריה עם מפקד חה״א, ר׳ אמ״ץ ור׳ אמ״ן 14 באפריל 2024/דובר צה"ל

עוד לפני ששקע האבק על ההצלחה של כוחות הקואליציה, בהובלה אמריקנית בשילוב יכולות יוצאות דופן של צה"ל, בדגש על יכולות של מערך ההגנה האווירית וטייסי חיל האוויר, הצליח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להעמיד את ממשלת ישראל בפני דילמה ולהתנגד לתגובה צבאית ישראלית נגד איראן.

עוד בטרם הגיעו הטילים האיראנים למרחב הישראלי אתמול בלילה, הודיעו גורמים איראנים כי מבחינתם "האירוע סגור", ואין בכוונתם לצאת בגלי תקיפה נוספים. הבוקר, הודיעו האיראנים כי אם ישראל תגיב למתקפה תהיה התגובה שלהם "כפולה" מזו אמש. מדובר בפגיעה ישירה ראשונה של איראן בעורף הישראלי. במילים אחרות, הסכר נפרץ: מעתה והלאה, כל התנגשות עם טהראן עלולה להסתיים בנחיל כטב"מים ובמתקפת טילים בליסטיים כמו אלו שראינו אמש.

ומשכך, יידרשו בכירי המטה הכללי של צה"ל להעריך את התגובות האפשרויות של איראן. כמו כן יצטרכו לקבל שורה של המלצות, האם להגיב בעוצמה ולגבות מחיר מבסיסים צבאיים של משמרות המהפכה האיראנים, ואתרים מהם שוגרו כלי טיס לא מאוישים, טילי שיוט וטילים בליסטיים - או לבחור בפגיעה נגד אישים ביטחוניים איראניים.

הדי פיצוצים ויירוטים מעל הכנסת בעקבות המתקפה האיראנית 14 באפריל 2024. סעיף 27 א', אתר רשמי
הדי פיצוצים ויירוטים מעל הכנסת בעקבות המתקפה האיראנית 14 באפריל 2024/אתר רשמי, סעיף 27 א'

עוד יצטרכו לשקול האם להסתפק בפעולה מוגבלת, שבמהלכה טייסי חיל האוויר ייצאו למשימה בטווח של 1500 ק"מ, כדי לפגוע במטרה סמלית איראנית. לא חסרות כאלה: מבנה שלטוני, מחסני נשק, בארות נפט ואף כלי שיט איראנים שמפליגים בים.

האופציה השלישית, ונדמה לפי תגובת דובר צה"ל ושר הביטחון יואב גלנט, כי ישראל לא תמהר להגיב ותשקול היטב את מידת התגובה בעיתוי שתבחר לנכון. ברקע לשיקול זה עומדת הידיעה הברורה לכול, שאיראן רצתה לפגוע בבסיסי חיל האוויר ובעליונותו של צה"ל במזרח התיכון.

לפי גורמי ביטחון, עיקר הדיון שיקיימו הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי וראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה עם הדרג המדיני יהיה סביב שתי שאלות: האם להגיב בהתאם לתוצאות המתקפה האיראנית, שמרביתה סוכלה, או על עצם הכוונה לפגוע בבסיסי חיל האוויר הישראלי ברחבי המדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הרמטכ״ל קיים הערכת מצב בבור חיל האוויר בקריה עם מפקד חה״א, ר׳ אמ״ץ ור׳ אמ״ן במסגרתה הוצגה פעילות ההגנה וההתקפה בשעות האחרונות והתוכניות להמשך. דובר צה"ל
הערכת מצב בקריה, אמש/דובר צה"ל

אם לשפוט את המתקפה בקנה המידה ההיסטורי, ואת עניין ההרתעה המתבקשת כתוצאה מהתעוזה האיראנית חרף איומים ואזהרות של ראשי מדינות בעולם, ישראל מחויבת להגיב בכל צורה ולו בלבד לא להצטייר כמי שעמדה מנגד ורק התגוננה כשוער בשער.

גורמים במערכת הביטחון העריכו הבוקר כי קבינט המלחמה וראשי מערכת הביטחון ימליצו על תיאום הדוק עם האמריקנים כתנאי לתקיפה. כמו כן יחליטו על תגובה שלא תדרדר את האזור לעימות מתמשך עם האיראנים ושליחיהם במזרח התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully