וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעלה במאות טריליונים: טייקונית נדל"ן בווייטנאם נידונה למוות

11.4.2024 / 18:13

טרונג מיי לאן הורשע בהונאה הגדולה ביותר בהיסטוריה של המדינה הקומוניסטית, המתקשה למגר את מגיפת השחיתות. בפרשה הועמדו לדין יותר מ-80 איש נוספים, בהם בעלה ואחייניתה, שנידונו לעונשי מאסר

משפטה של טייקונית נדל"ן בווייטנאם שנידונה למוות, 11 באפריל 2024. רויטרס
לאן במהלך משפטה בעיר הו צ'י מין סיטי/רויטרס

בית משפט בווייטנאם גזר היום (חמישי) עונש מוות על טייקונית נדל"ן שהורשעה בהונאה פיננסית בגובה של 304 טריליון דונג (12.5 מיליארד דולר) - הגדולה ביותר בהיסטוריה של המדינה הקומוניסטית.

משפטה, שהחל ב-5 במרץ והסתיים מוקדם מהמתוכנן, הוא אחת התוצאות הדרמטיות של המלחמה בשחיתות שאותה מנהיג המפלגה הקומוניסטית, נגויין פו טרונג, הבטיח למגר לפני שנים.

לפי התקשורת הרשמית במדינה, טרונג מיי לאן, שעמדה בראש חברת הנדל"ן "ואן תין פהט", הורשעה במעילה, בשוחד ובהפרת חוקי הבנקים במשפט שהתנהל בהו צ'י מין סיטי, אחד המרכזים הכלכליים הגדולים ביותר במדינה.

"אנחנו נמשיך להילחם לראות מה אנחנו יכולים לעשות", אמר אחד מבני משפחה לרויטרס, תוך שהוא מדבר בעילום שם. לפני גזר הדין, הוא אמר כי לאן תוכל לערער.

אחד מעורכי דינה אמר כי היא כפרה באישומי המעילה והשוחד. "ודאי שהיא תערער על גזר הדין", אמר נגוין הוי טיפ. הוא הוסיף כי היא נידונה לעונש מוות על עבירת המעילה ול-20 שנות מאסר על שני האישומים האחרים בשוחד ובהפרת תקנות הבנקים.

עונש המוות בווייטאם נגזר בדרך כלל על עבירות אלימות, אך גם על פשעים כלכליים. ארגוני זכויות אדם אומרים כי מאות מורשעים הוצאו להורג בשנים האחרונות, רובם בזריקות רעל.

סחרה בקוסמטיקה כדי לפרנס את אמה

העיתון המקומי "ת'אנה ניין" דיווח כי 84 נאשמים בפרשה קיבלו עונשים שנעו בין מאסר על תנאי לשלוש שנים ועד מאסר עולם. אחד מהם בעלה של לאן, אריק צ'ו, איש עסקים מהונג קונג, שנידון לתשע שנות מאסר, ואחייניתה, שנידונה ל-17 שנות מאסר.

לאן סיפרה במשפטה כי היא החלה את הקריירה שלה כסוחרת מוצרי קוסמטיקה בשוק המרכזי בהו צ'י מין סיטי כדי לעזור לאמה. לפי התקשורת הרשמית, היא סיפרה בהמשך כי היא הקימה את החברה שלה ב-1992, בשנה שבה התחתנה.

היא הורשעה יחד עם שותפיה במעילה ביותר מ-304 טריליון דונג מהבנק למסחר של סייגון, שבו לטענת החוקרים היא שלטה בפועל דרך עשרות שליחים חרף הכללים הקפדניים המגבילים אחזקת מניות גדולות בבנקים.

לטענת החוקרים, מתחילת 2018 ועד אוקטובר 2022, כשהמדינה חילצה את הבנק למסחר שאיבד את פיקדונותיו בעקבות מעצרה של לאן, היא הפקיעה סכומים גדולים על ידי ארגון הלוואות לא חוקיות לחברות קש.

"מעשיה של הנאשמת לא רק מפרים את זכויות ניהול הנכסים של יחידים וארגונים, אלא גם מעמידים את הבנק למסחר של סייגון תחת בדיקה, ושוחקים את אמון העם בהנהגת המפלגה והמדינה", צוטטו חבר המושבעים על ידי התקשורת הרשמית.

הבנק נתמך כיום על ידי הבנק המרכזי ועומד בפני ארגון מחדש מורכב שבמסגרתו מנסות הרשויות לבסס את מעמדם המשפטי של מאות נכסים ששימשו כבטוחה להלוואות ואגרות חוב שהונפקו על ידי חברת האחזקות של לאן. איגרות החוב לבדן שוות 1.2 מיליארד דולר. חלק מהנכסים הם נכסי נדל"ן יוקרתיים, אך רבים אחרים הם פרויקטים לא גמורים.

"תנור בוער"

לפני נפילתה, לאן מילאה תפקיד מפתח בעולם הפיננסי של וייטנאם, והייתה מעורבת בחילוץ הקודם של הבנק למסחר שאירע יותר מעשור לפני מעורבותה במשבר החדש שלו. היא נמצאה אשמה במתן שוחד לפקידים כדי לשכנע את הרשויות להעלים עין, כולל תשלום 5.2 מיליון דולר למפקח בכיר בבנק המרכזי, דו טי נהאן, שנידון למאסר עולם.

דיכוי השחיתות בווייטנאם, שזוכה לכינוי "תנור בוער", הביא להעמדתם לדין או להתפטרותם של מאות גורמי ממשל ואנשי עסקים בכירים.

השחיתות בווייטנאם כה נפוצה עד כי במחוזות מסוימים אנשים רבים אומרים שהם משלמים שוחד רק כדי לקבל שירותים רפואיים בבתי חולים ציבוריים, כך לפי סקר שנערך לאחרונה על ידי תוכנית הפיתוח של האו"ם וארגונים אחרים.

  • עוד באותו נושא:
  • וייטנאם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully