וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"שית מבקשת הבהרות על תנאי המחבלים בכלא בישראל: "ניתוק עמוק"

עודכן לאחרונה: 11.4.2024 / 19:01

המשנה ליועמש"ית, עו"ד אפק, שיגר מכתב שבו ביקש הבהרות משב"ס על תנאי כליאתם של אסירים ביטחוניים בכלא בישראל. בין היתר: ביקורים, תאורה בתאים, אוכל ויציאה לחצר. בן גביר בביקורת חריפה: "היועמ"שית מתנהלת כאילו לא ראתה מה המחבלים הארורים עשו לנו ב-7 באוקטובר"

בווידאו: קליטת מחבלי נוח'בה של חמאס בבתי הכלא בישראל/צילום: דוברות המשטרה

בזמן ש-133 חטופים מוחזקים בתת-תנאים בשבי חמאס בעזה - היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, דורשת הבהרות על החמרת התנאים של המחבלים בבתי הכלא בישראל מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל". מדובר במכתב ששיגר בימים האחרונים המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד שרון אפק שיגר לשירות בתי הסוהר - שבו דרש לקבל הבהרות משפטיות על תנאי כליאתם של האסירים הביטחוניים, ובין היתר על ביקורים, משך היציאה לחצר, התאורה בתאים והאוכל שניתן להם.

במכתב שהגיע לידי וואלה! שכותרתו "תנאי הכליאה של כלואים ביטחוניים במשמרות שב"ס" הוא כתב בפתחו כי "אין מחלוקת לגבי האתגרים המיוחדים הכרוכים בהחזקת עצורים ואסירים ביטחוניים בתקופה מורכבת זו" אך הוסיף: "לצד זאת, מובן כי החזקתם של כלל הכלואים שבמשמורת שב"ס צריכה להיעשות בהתאם להוראות הדין".

אסירים מחבלי חמאס שנתפסו במהלך טבח 7 באוקטובר, בחצר בית כלא בדרום, 14 בפברואר 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
אסירים מחבלי חמאס שנתפסו במהלך טבח 7 באוקטובר, בחצר בית כלא בדרום, 14 בפברואר 2024/פלאש 90, חיים גולדברג

עו"ד אפק דורש הבהרות בין היתר על ביקורים בבתי הכלא. "החוק מקנה לעצורים זכות חוקית לביקורים. אולם, ככל הידוע לנו, מאז תחילת המלחמה מתקיימת בפועל מניעה גורפת של ביקורים אצל כלל הכלואים הביטחוניים". עוד הוא מוסיף כי שב"ס הצהיר שמתאפשרת יציאה לחצר "עד שעה ביום" - אולם לפי תקנות הזכות ליציאה לחצר היא לשעה ביום, ולא עד שעה ביום.

סעיף נוסף במכתב התייחס גם ל"מזון הניתן לכלואים הביטחוניים", וההבהרות הנדרשות משב"ס על כך מבוססות על פניות מטעם האגודה לזכויות האזרח בישראל, ולפיהן, יש לעשות הבחנה בין סוגי הכלואים בכל הנוגע למזון הניתן להם.

גם "התאורה בתאים" עולה במכתב. עו"ד אפק כתב: "התקנות מחייבות כי בכל תא תהיה תאורה חשמלית שתאפשר, באופן סביר, קריאה". בפועל, בחלק מהתלונות מלינים הפונים על חשכה בתאים ועל היעדר תאורה מספקת. האם הנושא נבחן במישור העובדתי והמשפטי?".

אפק דורש במכתב הבהרות גם על הוצאת מזרונים מהתאים בשעות היום. חוק המעצרים קובע כי כל עצור ואסיר יכול לקבל מזרן לשימושו. בתקופה האחרונה, במהלך המלחמה, המזרונים נלקחים מהאסירים הביטחוניים "לתכליות ביטחוניות". אפק תוהה "האם הנושא נבחן מבחינה משפטית?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
איתמר בן גביר, קובי יעקובי. דוברות שב"ס, יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
התנהלות היועמ"שית מעוררת קשיים - כאילו לא הייתה כאן מאז ה-7 באוקטובר/עיבוד תמונה, דוברות שב"ס, יונתן זינדל פלאש 90

בבתי הכלא בישראל כלואים כ-5,500 אסירים ביטחוניים פלסטיניים. רובם מורשעים ומרצים עונשי מאסר, מיעוטם עצירים ועצירים מנהליים. כמחצית מהאסירים מזוהים עם ארגון הפתח, כרבע עם החמאס וכרבע עם ארגונים אחרים כמו הג'יהאד האיסלמי והחזית העממית. מאז ה-7 באוקטובר, מלחמת חרבות ברזל וכניסתו של מ"מ נציב שב"ס ניצב קובי יעקובי לתפקידו, הוחמרו תנאיהם של האסירים הביטחוניים באופן משמעותי.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הגיב בחשבון ה-X שלו: "היועמ"שית בהרב מיארה מתנהלת כאילו היא לא גרה במדינת ישראל ולא ראתה מה אותם מחבלים ארורים עשו לנו ב7.10 - ניתוק עמוק מהעם אך לא מפתיע. צר לי לאכזב אותה, אבל זה לא ירתיע אותי. אמשיך להחמיר את תנאיהם במסגרת החוק ולהקשיח אותם אף יותר. נגמרו הימים בהם מחבלים חגגו בבתי הכלא"
ֿ
משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "מתחילת מלחמת 'חרבות ברזל' קלט הארגון אלפי עצורים ואסירים ביטחוניים כחלק מהמאמץ המלחמתי. שירות בתי הסוהר כארגון ביטחון ואכיפה פועל בהתאם לדין תוך שמירה על ביטחון המדינה ועל חייהם וביטחונם של לוחמי הכליאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully