וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאיר גולן: "אני לא מצליח להבין למה גנץ נשאר בממשלה. הוא מנציח את התקיעות הפוליטית"

עודכן לאחרונה: 11.4.2024 / 15:34

לסגן הרמטכ"ל לשעבר והמועמד המוביל לראשות מפלגת העבודה יש ביקורת חריפה על ניהול המלחמה והמו"מ להשבת החטופים, על רה"מ נתניהו, ועל שותפיו לקבינט המלחמה, גנץ ואיזנקוט, שממשיכים לשתף איתו פעולה. בראיון לסופש שלו הוא קובע: "אנחנו תקועים, אין מטרות"

בווידאו: אלוף במיל' יאיר גולן בריאיון לטל שלו בסופ"ש שלו/צילום סטילס: ראובן קסטרו

במלואות חצי שנה לטבח ה-7 באוקטובר ולמלחמת חרבות ברזל, האלוף (במיל'), יאיר גולן, קובע בנחרצות: "אנחנו תקועים. אין למלחמה הזו מטרות ברורות, בוודאי שלא מטרות ברות השגה, אין אסטרטגיית יציאה, אין הגדרה של מצבי סיום, ואין שום חזון של מהלך מדיני שצריך למצות את ההישגים הצבאיים ולהביא יותר ביטחון למדינת ישראל". בראיון לסופ"ש שלו הוא תוקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו - "המנהיג הגרוע ביותר בתולדות ישראל, וסכנה לקיומנו הוא לאומי", כמו גם את שותפיו לקבינט המלחמה, הרמטכלים לשעבר בני גנץ וגדי איזנקוט, "שמנציחים את התקיעות הפוליטית", וקורא להגביר את המחאה נגד הממשלה עד להפלתה: "האנשים האלה לא מסוגלים לנהל איזשהו תהליך של שיקום החברה הישראלית, שיקום הביטחון, שיקום הכלכלה, ולכן הביתה עכשיו. כל השאר, לא מעניין".

הביקורת של סגן הרמטכ"ל לשעבר, שנערך בימים אלה להתמודדות לראשות מפלגת העבודה, חריפה במיוחד כלפי יו"ר המחנה הממלכתי, שבעבר שימש כסגנו בצה"ל, ועל המשך ישיבתו בממשלת הימין של נתניהו. "אני לא מצליח להבין למה גנץ נשאר בממשלה", הוא אומר. "אם הוא היה מביא עסקת חטופים הייתי מבין. אם הוא היה מביא איזשהו הסדר מדיני, אזורי או בינלאומי, הייתי מצליח להבין. בינתיים כניסתו לממשלה הוכחה ככישלון נורא. מעבר למניעת הרחבת זירת הלחימה לזירה האיראנית, חיזבאללה, שכבר אחרי החודש הראשון שזה לא הולך למחוזות האלה, מה אתם עושים שם, לכל השדים והרוחות? למה זה טוב?".

יאיר גולן, 10 באפריל 2024. ראובן קסטרו
יאיר גולן, 10 באפריל 2024/ראובן קסטרו

לדבריו, גנץ ואיזנקוט "יודעים שהם עובדים עם ראש ממשלה שהוא מאחז עיניים, וממשיכים לשתף אתו פעולה. הייתי מבין את זה לחודש הראשון, השני, השלישי. אבל ישראל נמצאת כרגע במצב של תקיעות מוחלטת. ללא שינוי פוליטי לא יזוז דבר. כרגע גנץ מנציח את התקיעות הפוליטית, זו שגיאה חמורה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

אתה לא מרגיש טוב יותר שהם בממשלה?

לא. לא. מה שאני רואה עכשיו זו פשוט הפקרות מוחלטת. כל הממשלה הזו היא ממשלת הזיה, הימין הקיצוני המשיחי מושך את נתניהו באף אחריו למחוזות הטרלול המוחלט. המערכת הציבורית עוברת השחתה שכמעט בלתי מתקבלת על הדעת, ולכן אין ברירה, תעזבו את הממשלה אחת ומייד.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

לפי גולן, שתי המטרות שהוגדרו למלחמה - מיטוט שלטון חמאס והשבת החטופים - מראש היו לא מציאותיות, ולא עומדות בכפיפה אחת: "זה טוב בשביל פרופגנדה, אבל אלה לא מטרות אמיתיות. כל אזרח ישראלי סביר מבין ששחרור החטופים יביא לסיום הלחימה, שההסכם לשחרור החטופים יהיה עם חמאס, ולכן כל הקשקשת הזאת של נשמיד את חמאס, נעלים את חמאס, לא יהיה יותר חמאס - אין לה שום אחיזה במציאות, אם רוצים לראות את החטופים בחזרה. זה פשוט שקר מוחלט. אני אומר את זה בצער, כי מדינה שחיה בשקר היא מדינה שהולכת לכישלון".

ברקע הדשדוש במשא ומתן להשבת החטופים, גולן אומר כי הוא חושד, "די בביטחון, שנתניהו מעולם לא רצה עסקה, ולא באמת רוצה לסיים את הלחימה". לדבריו, הזמן הטוב ביותר לסגירת עסקה להשבת החטופים "היה כבר לפני חודשיים, כשהיו בתוך רצועת עזה 4 אוגדות. להוציא את כל כוחות צה"ל מעזה ואז להיכנס למו"מ רציני, זו כמובן היתה פתיחה הרבה הרבה פחות טובה". אבל ראש הממשלה, הוא טוען, "יודע טוב מאוד שהבאת החטופים חזרה למדינת ישראל זה סיום הלחימה. סיום הלחימה, מבחינתו, לא משרת את מטרותיו הפוליטיות. מצבו הפוליטי חמור, וכל עוד יש מצב חירום שהוא יכול לשדר אותו לאזרחי ישראל, מבחינתו זה עדיף. נתניהו הוא נגד האינטרס הישראלי, הוא בעד האינטרס של נתניהו בלבד".

בתשובה לשאלה נתניהו לא מונע מדאגה לביטחון ישראל הוא משיב: "אני קובע יותר מזה: נתניהו הוא היום סכנה לביטחון ישראל, ולמעשה כל יום שבו הוא יושב על כסאו כראש ממשלה פוגע בביטחון ישראל". יתרה מכך: לפי גולן, כל עוד נתניהו בשלטון, גם בכירי צה"ל ומערכת הביטחון שאחראים למחדל ה7 באוקטובר לא צריכים לפנות את מקומם, והוא לא מוטרד מזה שבחלוף חצי שנה לטבח, אף אחד מהאלופים בצה"ל לא הלך הביתה. "אנחנו חיים עם דרג מדיני מטורלל ומסוכן. החשש שלי הוא שהממשלה הזו, שאני לא יכול לסמוך עליה בשום פרמטר, תעשה מינויים בלתי ראויים, לא עניניים ולא מקצועיים, ומה שנקבל זה מינויים שהקריטריון החשוב ביותר בהם זה נאמנות למנהיג העליון. מתוך היכרותי האישית עם האנשים, הם לקחו כבר אחריות, הם יקחו אחריות, הם יעמדו במחויבותם, אין לי ספק. אבל כרגע אנחנו פשוט במצב של סכנה קיומית, והאנשים האלה הם בהחלט אנשים טובים, שגם אם כשלו, הם אנשים אחראים שביטחון ישראל לנגד עיניהם ולא טובתם האישית".

בנימין נתניהו ויואב גלנט. ערוץ הכנסת, צילום מסך
בנימין נתניהו ויואב גלנט/צילום מסך, ערוץ הכנסת

בעוד ראש הממשלה שב וחוזר על הבטחתו לפעולה נרחבת ברפיח, גולן סבור שהתמרון הקרקעי היה דווקא צריך להתחיל ברפיח, כדי לבודד את חמאס מכל אפשרות לסיוע, ובהמשך, לדבריו, היה צריך לחתור לכוח בינלאומי או אזורי שיפקח על הגבול עם מצרים ויוודא שלא נכנסים העברות נשק. בניגוד מוחלט לעמדת נתניהו וממשלתו, הוא אומר שהרשות הפלסטינית היא היחידה שצריכה בסוף לשלוט בעזה. "הרשות הפלסטינית היא לא ישות ציונית. הם לא אוהבי ישראל, והם לא יהיו כותל המזרח של המפעל הציוני. אבל זה הכי טוב שיש. ולעיתים, בפוליטיקה, במציאות הבינלאומית האמיתית, אתה צריך לחיות עם מה שיש. צריך לשתף פעולה עם מי שממילא אנחנו משתפים איתו פעולה הרבה מאוד שנים, ולהילחם במי שלא".

בהמשך, הוא אומר, צריך לצאת לתהליך של היפרדות אזרחית מהפלסטינים, עם אחריות ביטחונית גוברת של ישראל. "זה אינטרס ישראלי עליון, של העם היהודי כולו, מדינה עם רוב יהודי מוצק, לא סיפוח, זה המעשה הציוני הנכון". לדבריו, "לא נצליח להביא את הפלסטינים לעזה בלי לצייר איזשהו אופק חיובי בהקשר של שתי המדינות. אנחנו נצטרך למצוא איזשהו נוסח שמאפשר לנו להתקדם, שיהיה מקובל על הפלסטינים במובן הזה שזה לא קובר את רעיון שתי המדינות והוא עדיין משאיר לו פתח מספיק רחב בשביל להתקדם קדימה".

בסה"כ עמדותיך לא שונות מאוד מגנץ, מיאיר לפיד. מה אתה מציע שלהם אין?

אני אשמח לשמוע מה עמדותיו של בני גנץ, כי אני לא הצלחתי להבין מהן, אז אני לא יודע במה בדיוק מדובר. לפיד אמר לדעתי בשתי הזדמנויות שהוא מחויב לרעיון שתי המדינות, אבל אני לא ראיתי ניסיון לקדם את המהלך הזה בצורה נמרצת. אני חושב שאנחנו צריכים להיות הרבה יותר יוזמים. אני חושב שמכניסתי לפוליטיקה אני אדם שאומר את האמת ולא מפחד להיאבק על עמדותיו ומוכן לשלם על זה מחירים, אבל אני מתייצב עם עמדות ברורות ואמירות ברורות. מי שיצביע ליאיר גולן יודע בדיוק מה הוא מקבל".

בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

גולן שכבר כיהן כח"כ וסגן שר מטעם מרצ, התמודד והפסיד לזהבה גלאון בקרב על ראשות מרצ לפני כשנתיים, וכעת - הוא המועמד המוביל לראשות מפלגת העבודה בפריימריז שייערכו בחודש הבא. סיפורי הגבורה שלו מחילוץ הניצולים והשורדים מהעוטף ב7.10 הזניקו אותו בן לילה למעמד המועמד המוביל להנהגת השמאל בבחירות הבאות, כרגע כמעט ללא מתחרים. אחרי כיבוש העבודה, הוא מתכנן להקים את "המפלגה הדמוקרטית הישראלית": "לחבר את מרצ, וצריך לחבר תנועות מחאה, ולחבר מאוכזבים מפה ומאוכזבים משם, ואת כל מי שלא חשב מעולם להתעסק בפוליטיקה אבל מבין שהמצב הוא קריטי. את כל אלה צריך לחבר למחנה ליברל דמוקרטי גדול וחזק. קודם כל נעשה את האיחודים, החיבורים, נקים מפלגה דמוקרטית, העבודה היא מפלגה דמוקרטית, והפריימריז יהיו לרשימה המאוחדת". הוא מסרב להתחייב אם ישמור על שמה של המפלגה שאותה הוא מבקש כיום להוביל: "אני לא יודע. לא עוסק כרגע במיתוג, בסמלים, בלוגו. נשב על זה, נגיע למסקנות הכי טובות שיש".

עד אז, גולן משתתף קבוע בהפגנות נגד הממשלה ומוביל בקול גדול את הדרישה הציבורית להפלתה ולבחירות מוקדמות. לדבריו, "אנחנו צריכים להעלות את רף המחאה, ממחאות נמרצות של מוצ"ש לעבור למחאות נמרצות של אמצע השבוע, שזה יפריע לממשלה, שהיא תבין שהעם באמת לא מרוצה, שאי אפשר להתייחס למחאה הזו כהוצאת אנרגיה בסופי שבוע, ואחרי זה קמים בבוקר והולכים לעבוד כל השבוע. חייבים לעלות מדרגה. אבל הדבר הכי חשוב הוא שאנחנו לא נגלוש למחאה אלימה, זה לא יקרה. ואני קורא לכל חבריי וחברותיי המוחים והנאבקים, אסור לנו בתכלית האיסור להידרדר לאלימות, גם אם תופנה כלפינו אלימות משטרתית קשה.

הראיון המלא ישודר בסופש שלו בוואלה פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully