וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון באריזונה השאיר בתוקף חוק דרקוני בן 160 שנה האוסר על הפלות

עודכן לאחרונה: 10.4.2024 / 10:12

השופטים קבעו שניתן לאכוף חוק שעבר עוד במלחמת האזרחים - כשלנשים לא הייתה זכות הצבעה - האוסר כמעט לחלוטין על הפלות וקובע מאסר לרופאים. התובעת הכללית הבטיחה שלא תאכוף אותו: "כתם על ההיסטוריה שלנו". ביידן, המקווה שסוגיית הפלות תכריע מול טראמפ: "פסיקה אכזרית"

בווידאו: מחאה ברחבי ארה"ב על איסור הפלות/צילום: רויטרס

בית המשפט העליון של מדינת אריזונה בארצות הברית קבע אתמול (שלישי) כי היא יכולה לאכוף חוק בן 160 שנה, האוסר על הפלות כמעט לחלוטין וכולל עונש של עד חמש שנות מאסר על רופאים המבצעים אותן.

הפסיקה של בית המשפט באריזונה, שתהיה מדינת מפתח בבחירות לנשיאות בנובמבר, מתדלקת עוד יותר את הדיון הסוער בארצות הברית על סוגיית ההפלות. היא הפכה לאחת הבוערות ביותר מאז שבית המשפט העליון של ארצות הברית ביטל ב-2022 את הזכות החוקתית להפלות ובמקום זאת הותיר את ההחלטה למדינות עצמן.

יום קודם לכן, נדרש לנושא המועמד הרפובליקני והנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שחיפש את עמק השווה מחשש להבריח מצביעים מתונים התומכים בהפלות ברוב המקרים. הוא אמר כי מתנגד לאיסור פדרלי על הפלות, כפי שרוצים הגורמים השמרניים במפלגה, אלא תומך בהשארת ההחלטה בידי המדינות השונות.

יריבו, הנשיא ג'ו ביידן, מתח ביקורת חריפה על הפסיקה באריזונה. הוא אמר כי זהו "איסור אכזרי" ותוצאה של "אג'נדה קיצונית של נבחרי ציבור רפובליקנים המחויבים לגזול את חירותן של נשים".

הפגנה נגד החלטת בית המשפט העליון של אריזונה להשאיר בתוקף איסור דרקוני על הפלות מחוץ לבית המשפט בטוסון, אריזונה, ארה"ב, 9 באפריל 2024. רויטרס
הפגנה נגד החלטת בית המשפט העליון של אריזונה להשאיר בתוקף איסור דרקוני על הפלות מחוץ לבית המשפט בטוסון, אריזונה, ארה"ב, 9 באפריל 2024/רויטרס

השופטים באריזונה ציינו בהחלטתם את החלטת העליון של 2022, שהפכה את הפסיקה ההיסטורית המכונה רו נגד ווייד שהתקבלה כ-50 שנים קודם לכן. לטענתם, החוק המקומי באריזונה, שעבר בתקופת מלחמת האזרחים, יכול להיות בתוקף.

אריזונה הייתה טריטוריה ולא מדינה ב-1864, כשהחקיקה הדרקונית עברה לראשונה ואסרה על הפלות בכל המקרים פרט לאלו שבהם יש סכנה לחיי האם לצד עונשי מאסר על רופאים. בית המשפט העליון במדינה טען בפסיקתו אתמול כי המחוקקים באריזונה מעולם לא עיגנו בחוק את הזכות להפלות, שהייתה קיימת רק מכוח התקנות הפדרליות שבוטלו מאז.

הפסיקה התקבלה ברוב של ארבעה שופטים מול שני מתנגדים, שקיבלו עתירה של רופא מיילד המתנגד להפלות ושל תובע מחוזי שדרשו ליישם את החוק האנכרוניסטי.

"בית המחוקקים הפגין את כוונתו הקבועה להגביל הפלות אלקטיביות ואת כוונתו הבלתי מעורערת להגביל אותן מאז 1864", נכתב בפסיקה. "עד היום, בית המחוקקים שלנו מעולם לא אישר ליצור או אישר באופן עצמאי את הזכות להפלות אלקטיביות".

בפועל, אריזונה אישרה לבצע הפלות עד השבוע ה-15 להיריון וכלל לא ברור אם החוק אכן ייאכף, לפחות במלואו. השופטים הקפיאו אותו זמנית למשך שבועיים כדי לאפשר ערעורים והתובעת הכללית של אריזונה הבטיחה שהיא לא תאכוף את הפסיקה שאותה כינתה "עלבון חסר מצפון לחירות".

"ההחלטה היום לאכוף מחדש חוק מהתקופה שבה אריזונה לא הייתה מדינה, כשמלחמת האזרחים השתוללה, וכשנשים אפילו לא יכלו להצביע, תיזכר ככתם בהיסוריה של המדינה שלנו", מסרה בהצהרה התובעת הכללית, כריס מאייס הדמוקרטית. "ושיהיה ברור - כל עוד שאני התובעת הכללית, שום אישה או רופא לא יעמדו לדין על בסיס החוק הדרקוני בזה במדינה הזאת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ ברום, ג'ורג'יה, 9 במרץ 2024. רויטרס
נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ ברום, ג'ורג'יה, 9 במרץ 2024/רויטרס

הדמוקרטים מקווים שהאיסורים על הפלות במדינות שמרניות יחזקו את סיכוייו של ביידן לזכות בכהונה נוספת בנובמבר. ההגבלות פגעו ברפובליקנים בבחירות אמצע הכהונה בנובמבר 2022 ובכמה מערכות בחירות במדינות שונות בשנה שעברה.

פסיקת העליון באריזונה צפויה גם לתת דחיפה ליוזמה מקומית לעגן את ההפלות כזכות בחוקת המדינה, והיא תעלה להצבעה בנובמבר הקרוב. יוזמות דומות עברו בשנתיים האחרונות בכמה מדינות, כולל במדינות שמרניות במיוחד כמו קנזס.

בהצהרתו הרשמית בנושא ביום שני, טראמפ התגאה בחלקו בביטול הזכות החוקתית להפלות: שלושה מששת השופטים השמרנים שתמכו בכך מונו בכהונתו. הוא טען כי התנגדותו לאיסור לאומי נובעת משיקולים פוליטיים ומחשש שהקו הנוקשה שאימצו חלקים מהמפלגה הרפובליקנית יעניקו ניצחון לדמוקרטים. מנגד, כמה חברי קונגרס רפובליקנים שמרנים הביעו אכזבה מהעמדה שנקט הנשיא לשעבר.

ביידן מבטיח כי אם הוא יזכה בכהונה נוספת, והדמוקרטים יקבלו שליטה מלאה על הקונגרס, הוא יקדם חוק פדרלי שיעגן את הזכות להפלות שוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully