וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוועדה לקידום מעמד האישה נחשף: אלמנות צה"ל פוטרו לאחר שקמו משבעה

עודכן לאחרונה: 10.4.2024 / 1:24

הוועדה, בראשות ח"כ פנינה תמנו-שטה, דנה בסיוע לאלמנות ומשפחות הנופלים במערכה. "מדובר במשימת קודש לדאוג שהמדינה ממלאת את חובתה למשפחות הנופלים", אמרה שטה בדיון. מנכ"ל ארגון אלמנות ויתומי צה"ל עדכן כי מהמלחמה נותרו 230 אלמנות ו-532 יתומים

בוידאו: מאי גולן מונתה לשרה לקידום מעמד האישה והתעמתה עם ח"כ בן ארי במליאה: ״צבועה, שקרנית"/ללא

אלמנות צה"ל פוטרו לאחר שקמו מהשבעה - כך נחשף היום (שלישי) בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, שדנה בסיוע ומעטפת לאלמנות ומשפחות הנופלים במערכה. יו"ר הוועדה, ח"כ פנינה תמנו-שטה, ממפלגת המחנה הממלכתי, הדגישה: "מדובר במשימת קודש לדאוג שהמדינה ממלאת את חובתה, המוסרית והערכית, למשפחות הנופלים. אין בעיה תקציבית למשימה זו - אך לא תמיד הוא תואם את הצרכים הייחודיים למשפחות שכל בוקר בוחרות מחדש בחיים".

רז טחן, שבעלה רן נהרג במלחמה ונותרה עם ארבעת ילדיהם, כשבתה הקטנה בת שנתיים-וחצי, סיפרה: "למרות שאחותי עברה לגור איתנו ופרשה מעבודתה לצורך הסיוע - זו משימה למעלה מכוחותינו. אנו זקוקים לסיוע בשמרטפות, בניקיון הבית ובבישול ארוחות. גם הקצבה הניתנת ממשרד הביטחון איננה מספקת לחינוך, העשרה, ופרנסה בכבוד".

טל, שבעלה חן נחמיאס נפל בשירותו בימ"מ, וגם לה ארבעה ילדים, שיתפה את חברי הועדה והאורחים בגיהינום לדבריה שעברה ואמרה כי: "עברה חצי שנה של גיהינום - וכבר אין לי אוויר. לילדים קשה להירדם, הם הרבה יותר חרדים ודורשים תשומת לב והרבה פחות בטוחים בעצמם, וכל יציאה מהבית היא משימה כמעט בלתי-אפשרית. למרות שאני עם קריירה ושני תארים, איבדתי את כל הרצון לעבוד".

משפחות חטופות בדיון הוועדה למעמד האישה, 2 באפריל 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
משפחות חטופות בדיון הוועדה למעמד האישה, 2 באפריל 2024/פלאש 90, יונתן זינדל

אפרת אשכנזי, אחותו של יוסי הרשקוביץ, מנהל בית ספר שנפל במלחמה, הציעה לפשט את הליכי השיפוי ממשרד הביטחון לחינוך הילדים - ע"י שליחה דיגיטלית, כשם שנעשה בקופות החולים. בנוסף, היא דרשה להגן על אלמנות מערכה מפני פיטורין, ולהעניק "חופשת-אבל", כדי לעכל את האובדן. בנוסף, היא קראה לאפשר ולממן ע"י המדינה עובד זר לסיוע בכלכלת הבית.

אחות של נופל חייל מילואים, הוסיפה את המצוקה של רכב שמתאים לגודל המשפחה השכולה, את הצורך בסיוע למלווה למשפחה וחונכות לילדים. פרופ' יפעת ביטון הציעה בת שרות לאומי שתלווה את הילדים השכולים.

היו"ר תמנו שטה דרשה כי כל הסכום המוענק למשפחות שכולות לרכישת רכב יוגדר כמענק, ולא שחלקו יישאר הלוואה, ודרשה ממנהל האוכלוסין תשובה בתוך שבוע לבקשת המשפחות השכולות לקבלת עובד זר לסיוע. הוועדה תשוב ותדון בנושא - לאחר תשובות משרדי הממשלה.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ פנינה תמנו שטה. דני שם טוב, אתר רשמי
יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ פנינה תמנו שטה/אתר רשמי, דני שם טוב

דבי ביטון, ממפלגת יש עתיד, הוסיפה ואמרה שהגישה הצעת חוק בנושא על חופשת אבל ולמימון מלווה למשפחה, ואילו יואב סגלוביץ' הדגיש את החלת ההטבות גם על נפגעי פעולות איבה - והצורך בדיון גם עם האוצר.

לפי שלומי נחומסון, מנכ"ל ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, מהמלחמה נותרו 230 אלמנות ו-532 יתומים, ובנוסף 18 אלמנות בהריון. "כל אלמנה כזאת מנהלת מלחמת-חורמה להמשיך ולחיות, להמשיך ולשרוד". לדבריו, האוצר מעכב את יישום המלצות ועדת רובישנטיין שבחנה ליווי ליתומי צה"ל, כמו הגבלת הסיוע עד גיל 21 והקצבה הנמוכה של 1,100 שקלים לכל ילד".

ריקי מורד, סגנית ראש אגף משפחות במשרד הביטחון, השיבה כי חוק משפחות חללים מעניק מעטפת כלכלית למשפחות, אך המשרד הבין עם פרוץ המלחמה, כי הוא איננו יכול להסתפק בחוק, בגלל ההיקף של משפחות שכולות ברוכות ילדים. לכן המשרד מפעיל לוועדות חריגים.

יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח״כ פנינה תמנו-שטה, המחנה הממלכתי. נגה מלסה, אתר רשמי
יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח״כ פנינה תמנו-שטה, המחנה הממלכתי/אתר רשמי, נגה מלסה

בנוסף לתגמולים הקבועים בחוק, נוספו 4,000 שקלים לכל יתום, הוגדל המענק לרכישת רכב של 7 מקומות ל-117 אלף שקלים, וכל שינויים אלו יעוגנו מפורשות בחוק. בנוסף טענה כי משרד הביטחון מנהל מו"מ עם האוצר ליישום המלצות וועדת רובינשטיין.

לדבריה, בגוף ציבורי אסור לפטר אלמנות צה"ל, וכי מדובר עד היום 697 חללי מערכת הביטחון. היא הבטיחה לטפל בפניית האלמנות לקבל מימון לעובד זר. נעמי דניאל, נציגת מינהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין, הבטיחה אף-היא לבדוק את הרשאת העובדים הזרים - למשפחות השכולות.

עו"ד מאירה בסוק, היועצת המשפטית של נעמ"ת, הצטרפה לדבריה וקראה לחוקק חוק שיאסור פיטורי אלמנת צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully