וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרוקו: מתנגד לנורמליזציה עם ישראל נשלח לחמש שנות מאסר

עודכן לאחרונה: 9.4.2024 / 21:36

חבר בארגון אסלאמיסטי, המוביל מחאות פרו-פלסטיניות גדולות בממלכה מאז 7 באוקטובר, נעצר ונכלא בשל פוסט שכתב על המלחמה בעזה ועל היחסים עם ישראל. על אף הגינויים למלחמה והקריאות להפסקת אש, מרוקו לא אותתה על כוונה לביטול הנורמליזציה שכוננה במסגרת הסכמי אברהם

הפגנה פרו-פלסטינית נגד הנורמליזציה עם ישראל ברבאט, מרוקו, 24 בדצמבר 2023. רויטרס
הפגנה פרו-פלסטינית נגד הנורמליזציה עם ישראל ברבאט, מרוקו, 24 בדצמבר 2023/רויטרס

אזרח מרוקו שתקף את נרמול היחסים עם ישראל נידון לחמש שנות מאסר בעקבות הרשעתו ב"הכפשת מוסד חוקתי" ובהסתה - כך מסר היום (שלישי) ארגון זכויות אדם מקומי.

לפי הארגון, עבד א-רחמן זנקד מהעיר מוחמדיה נעצר בחודש שעבר בעקבות פוסט שפרסם בפייסבוק על המלחמה בעזה ועל כינון היחסים הרשמיים בין מרוקו לישראל ב-2020. בנוסף לעונש המאסר, הוא נקנס גם ב-50 אלף דירהם מרוקאי, לפי ארגון המרחב המרוקאי לזכויות אדם.

הארגון, המספק ייעוץ משפטי למפגינים, אמר כי ההאשמות נגד זנקד הן חסרות בסיס וההליכים נגדו הפרו את זכותו למשפט הוגן.

מרוקו עדה להפגנות המוניות נגד ישראל מאז תחילת המלחמה בחמאס ב-7 באוקטובר, ועשרות אלפי מפגינים מכל קצוות הקשת הפוליטית יצאו לרחובות והביעו תמיכה בארגון הטרור הפלסטיני. בין השאר, המפגינים קראו לממשלה לבטל את הנורמליזציה עם ישראל, שגובשה כחלק מהסכמי אברהם שעליהם חתמו גם איחוד האמירויות הערביות, בחריין וסודאן.

בעקבות כינון היחסים, ארצות הברית וישראל הכירו בתביעותיה של מרוקו על השטח השנוי במחלוקת של סהרה המערבית.

הרשויות במרוקו מאפשרות את ההפגנות, למעט מקרים חריגים, כמו מניעת עצרת שתוכננה לאחרונה באוניברסיטה בצפון המדינה. הדרישות לניתוק היחסים עם ישראל זוכות לתמיכתם של חלק מחברי הפרלמנט, בעוד הארמון ומשרד החוץ לא הפגינו כוונה שכזו חרף גינויים למלחמה וקריאות להפסקת אש.

חוקת מרוקו מגנה על חופש הביטוי, אך אוסרת על מתיחת ביקורת על המלוכה או על המלך מוחמד השישי העלולה להוביל להעמדה לדין. ארגוני זכויות אדם הביעו דאגה מהעלייה במספר ההליכים המשפטיים שנפתחו בשנים האחרונות על בסיס פוסטים ברשת.

זנקד חבר באל-עדל ואל-אחסאן, ארגון אסלאמיסטי שאמנם הוצא מחוץ לחוק אך ממשיך לפעול בעצימת עין ועומד מאחורי חלק ניכר מההפגנות הפרו-פלסטיניות במרוקו מאז תחילת המלחמה.

הארגון אמר אתמול בתגובה כי המשפט הזה "מבסס את הוודאות שאנחנו חיים במדינה הנגועה באוטוריטריזם וברודנות".

"אנו מגנים את הפסיקה הבלתי צודקת הזו בכל תוקף. זהו המשך של הפסיקות הבלתי צודקות נגד המתנגדים מאל-עדל ואל-אחסאן, עיתונאים ומנהיגי תנועת הריף", נכתב בהודעה, בהתייחסה לתנועת מחאה מ-2016 שמנהיגיה נשפטו מאוחר יותר ונכלאו.

הארגון גינה גם את העמדתם לדין של מתנגדים אחרים לנורמליזציה עם ישראל. אחד מהם הוא סעיד בוקיוד, שבנובמבר נידון לשלוש שנות מאסר בגין העלבת המלך בסדרת פוסטים בפייסבוק שעסקו ביחסים בין רבאט לירושלים.

בנוסף אליו, 13 מפגינים נעצרו בסאלה בנובמבר בגין הסתה וארגון הפגנה בלתי מורשית לאחר שחסמו את הכניסה לסניף של רשת הסופרמרקטים הצרפתית "קרפור". עניינם טרם הוכרע.

הרשת מתמודדת עם חרם במרוקו מבמדינות אחרות מאז שהזכייניות שלה בישראל הודיעו בשנה שעברה כי הן מספקות מזון לצה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully