וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוניברסיטה העברית: "טענות האגודה לניסויים בבעלי חיים חסרות שחר"

אלי כהנא

24.3.2003 / 0:05

פרשת הקוף מאליש ממשיכה להכות גלים. האוניברסיטה העברית: "בג"צ דחה את מרבית הטענות"; "הניסויים לא נערכו לשם ההנאה"; "האגודה מתנגדת לניסויים באשר הם"; האגודה: "האוניברסיטה זורה חול בעיניים"

בהמשך לכתבה "20 חורים בראש וחוט ברזל בעין שמאל. ללא הרדמה מלאה", (לקריאה ולצפייה בסרטון מצורף לינק בתחתית העמוד)שהופיעה בוואלה! ביום שלישי שעבר (18.3.03) מבקשת האוניברסיטה העברית להוסיף את תגובתה.

"חשוב להדגיש", מבהירה דוברת האוניברסיטה, "כי בג"צ דחה את רוב טענות העותרים, לרבות הדרישה להפסיק את ההיתר שיש לאוניברסיטה לערוך ניסויים בבעלי חיים. כמו כן דחה בג"צ את בקשת העותרים להפסיק את הניסוי הספציפי המוזכר בכתבה.

"בג"צ החליט להורות למועצה לניסויים בבעלי חיים להקים ועדה שמטרתה לבדוק האם הניסויים שנערכו בין אפריל 2001 ליולי 2001 בוצעו בהתאם לאישור שניתן ב – 1997 או זה שניתן ב – 2001. בניגוד לדברי האגודה, אין להקמת הועדה כל קשר לניסויים בקופים מאחר שהניסוי של ד"ר זוהרי כבר הסתיים.

"בנוגע לטענות על עצם הניסוי: הניסוי נעשה על פי חוק. ניתוח הקוף נעשה באמצעי מדידה ומיפוי מדוייקים תחת הרדמה מלאה. ניתוחים דומים נערכים באלפי בני אדם בעולם המערבי תוך שימוש בהרדמה מקומית בלבד. הקופים מבוקרים מקרוב לאורך כל מהלך המחקר ואינם מראים כל סימני כאב או מצוקה. בניגוד לכתוב, לא היה שימוש בחומרי הרדמה שפג תוקפם.

"ניסויים אלה ואחרים שכמותם לא נערכים לשם ההנאה, אלא לשם קידום ההבנה של המערכת המסובכת ביותר ביקום – המוח. הבנה זו חיונית להצלת בני אדם חולים ולשיפור הבריאות ואיכות חיי האדם ובעלי החיים כאחד.

"המחקר שלשמו נעשה הניסוי עוסק באופן קידוד של זיכרונות לטווח קצר וארוך. פגיעות בזיכרון מאפיינות מחלות ניווניות כגון אלצהיימר ופרקינסון. ברור שהבנת האתרים המוחיים והמנגנונים היסודיים של זיכרונות אלו יקדמו את היכולת להתמודד עם מחלות אלו.

"טענות האגודה חסרות שחר. אגודה זו מתנגדת ככלל לשימוש בבעלי חיים למטרות מחקר רפואי, ללא כל קשר אם המחקר בוצע כהלכה או שלא. מן הראוי שתבדוק בקרב חבריה ופעיליה האם היו מתנגדים להשתמש בתרופה או לקבל טיפול – עוברם או עבור יקיריהם – אם נוסו קודם לכן על בעלי חיים".

האגודה נגד ניסויים בבעלי חיים אינה מתרשמת

האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי-חיים אינה מתרשמת מתגובת האוניברסיטה העברית:

"תגובת האוניברסיטה העברית היא זריית חול בעיניים. בג"צ לא דחה את טענות העתירה אלא הורה למנות ועדה מקצועית שתבדוק אותן. ועדה זו טרם מונתה. עתירת הארגונים למען בעלי-חיים כללה שורה ארוכה של פעולות שבוצעו במהלך הניסוי של ד"ר אודי זוהרי, שאותן האוניברסיטה לא הכחישה, לרבות שימוש בתרופות שפג תוקפן, הצמאת הקופים והחזקתם בתנאים מחפירים לאורך שנים, כפי שניתן לראות בסרט.

"האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי-חיים מתנגדת למחקרים כאלה הנעשים בכפייה בקופים ובבעלי-חיים אחרים, ניסויים שגורמים סבל עצום ומתמשך. לרובם המוחלט של הניסויים אין כל יומרות יישומיות, וגם לא קשר, ולו העקיף ביותר, עם קידום הרפואה.

"הדבר המקומם ביותר בקשר לחקר המוח בקופים הוא שקיימות כיום טכניקות סריקת מוח טובות ומדויקות לחקירת תפקוד המוח בצורה בלתי פולשנית. ניסויים כאלה ניתן לבצע ישירות על מתנדבים אנושיים, ללא כאב וללא סבל. העדפתם של חוקרים מסוימים לעבוד עם חיות חסרות ישע רק כדי שלא יצטרכו "להתעסק" עם אנשים, לשלם להם על זמנם וכו', היא מרתיחה ובלתי נסלחת.

"מקוממת גם העובדה שחוקרי הקופים נוהגים לנופף במחלות כגון אלצהיימר ופרקינסון כהצדקה לביצוע הניסויים שלהם. גם הם הרי יודעים ששום קוף אינו מסוגל לחלות באלצהיימר. אם חוקרים אלה מעוניינים לחקור את המחלות האמיתיות, היה עליהם להתעקש דווקא על ביצוע מחקר בלתי פולשני בחולים אמיתיים ולא על ביצוע עוד ועוד ניסויים בקופים.

כל אחד מוזמן לעיין בעצמו במאות המאמרים המדעיים שהתפרסמו ע"י חוקרי מוח מהאוניברסיטה העברית – פרופ' שאול הוכשטיין, ד"ר אהוד זוהרי, פרופ' אילון ועדיה ופרופ' משה אבלס - ולחפש בהם ולו אזכור אחד של מחלות אלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully