וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוותיקן: "ניתוחי התאמה מגדרית ופונדקאות - איום על כבוד האדם"

עודכן לאחרונה: 9.4.2024 / 13:38

במסמך חדש שגיבש הוותיקן הוא שב מחדש על התנגדותו לתיאוריות מגדריות, ניתוחים לשינוי מין והורות פונדקאית, תוך שהוא מזהיר כי גם עוני ואלימות מינית מאיימים על "הכבוד האנושי". קתולים להט"בים תקפו את המסמך: "תיאולוגיה מיושנת שתוביל לפגיעה פיזית בטרנסים"

האפיפיור פרנציסקוס בדרשה בכיכר פטרוס הקדוש בוותיקן, 7 באפריל 2024. רויטרס
זוכה לביקורת מהשמרנים והלהט"בים כאחד. האפיפיור פרנציסקוס/רויטרס

הוותיקן אישר מחדש את התנגדותו לניתוחים לשינוי מין, ל"תיאוריית המגדר" ולהורות פונדקאית, וזכה לביקורת מצד תומכי קהילת הלהט"ב הקתולים.

ההצהרה של משרד הדוקטרינה של הוותיקן פורסמה ארבעה חודשים לאחר מסמך נוסף שבו הוא תמך בברכות לזוגות חד-מיניים, בהחלטה שנתקלה בהתנגדות שמרנית עזה, במיוחד באפריקה.

הטקסט האחרון, בן 20 עמודים, כינה את תיאוריית המגדר "מסוכנת ביותר" והאשים אותה בניסיון "להכחיש את ההבדל הגדול ביותר האפשרי שקיים בין יצורים חיים: הבדל מיני".

ראש משרד הדוקטרינה, הקרדינל ויקטור מנואל פרננדס, הדגיש כי הוא מתנגד לחוקים נגד קהילת הלהט"ב שנאכפו על ידי מספר מדינות בתמיכת קבוצות קתוליות מקומיות.

במסמך נכתב כי הבאת ילד בפונדקאות פוגעת בכבוד של האם הפונדקאית ושל הילד, והוזכר כי האפיפיור כינה זאת בינואר הליך "נתעב" ודחק באיסור עולמי עליו.

המסמך, המכונה "דיגניטס אינפיניטה" ("כבוד אינסופי" בלטינית), לא חובר בתגובה למחלוקת על האישור למתן ברכות לזוגות חד-מיניים, אלא נמצא בהתגבשות זה חמש שנים שבמהלכן עבר תיקונים נרחבים.

הקרדינל פרננדס מסר בהצהרה כי האפיפיור פרנציסקוס אישר את המסמך בחודש שעבר לאחר שביקש להזכיר בו גם "עוני, מצבם של המהגרים, אלימות נגד נשים, סחר בבני אדם, מלחמה ונושאים אחרים".

על תיאוריית המגדר נכתב כי "הרצון להגדרה עצמית אישית שווה לכניעה של אדם לפיתוי עתיק היומין להפוך את עצמו לאלוהים, להיכנס לתחרות עם אלוהי האהבה האמיתיים המתגלה לנו בבשורה". "כל התערבות לשינוי מין, ככלל, מסתכנת באיום על הכבוד הייחודי שקיבל האדם מרגע ההתעברות".

המסמך הכיר באפשרות של ניתוח לפתרון "מומים באברי המין", אך הדגיש כי "הליך רפואי כזה לא יהווה שינוי מין במובן המיועד כאן".

New Ways Ministry, קבוצת תמיכה בקתולים להט"בים, מתחה ביקורת על המסמך ואמרה ש"התיאולוגיה המיושנת" שלו תתרום לאפליה מתמשכת של אנשים שאינם הטרוסקסואלים.

"הוותיקן שוב תומך ומפיץ רעיונות שמובילים לפגיעה פיזית ממשית בטרנסג'נדרים, בא-בינאריים וב-LGBTQ+ אחרים", אמר פרנסיס דה-ברנרדו, מנכ"ל הקבוצה, בהצהרה שמסר.

הוותיקן, בכל זאת, ניסה לפנות לטרנסג'נדרים, שקיבלו אישור מלשכת הדוקטרינה להיטבל ולשמש סנדקים, והיו בין המוזמנים.

פרננדס, תאולוג ליברלי וידידו של האפיפיור, בן ארצו הארגנטינאי, הגן על זכותו של פרנציסקוס לעדכן את עמדות הכנסייה בהתאם לתקופה, וציין כיצד, בעבר, היא הפכה עברה מתמיכה בעבדות להתנגדות לה.

"נראה כעת שהאפיפיור פרנציסקוס אינו יכול לומר שום דבר שונה ממה שנאמר קודם לכן, כאילו תורתה של הכנסייה נקבעה לצמיתות על ידי האפיפיורים הקודמים", תקף הקרדינל.

המסמך אף הדגיש מחדש את התנגדותה הקבועה של הוותיקן להפלות, להמתות חסד ולעונש מוות, וציין כי גם אלימות מינית היא איום על כבוד האדם, שלדבריו "נפוצה בחברה", כולל בכנסייה הקתולית עצמה. היא הוזכרה לצד בריונות ברשת וצורות אחרות של אלימות מקוונת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully