וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסכונית וניידת: ההברקה מאחורי כיפה ימית שהוכיחה את עצמה

עודכן לאחרונה: 9.4.2024 / 13:37

שני מיירטים ששוגרו הלילה מספינת סער 6 שעגנה בנמל אילת הוכיחו לראשונה את הקונספציה היצירתית שמאחוריה - במקום לפתח עוד מערכת יירוט, רפאל וחיל הים פשוט התאימו את כיפת ברזל לפעולה מהים, וחסכו מיליארדים

יירוט מעל שמי אילת/לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

תושבים ונופשים חדי עין שצפו ביירוט הלילי באילת אמש היו יכולים לראות שמשהו שונה התרחש הפעם. שני המיירטים שהשיגור שלהם האיר את שמי העיר יצאו בכלל מאזור הנמל, ולא מהאתרים הקבועים שבסמוך אליה שבהם נמצאות מערכות ההגנה האווירית.

זאת הייתה ההפעלה המבצעית הראשונה של מערכת כיפה ימית, שמותקנת בארבע ספינות הסער החדשות 6 של חיל הים. מכ"ם הספינה זיהה את המטרות, המערכת גיבשה פתרונות ירי, ושני המיירטים פגעו בכטב"מים, ששוגרו ככל הנראה מתימן.

תיעוד מהיירוט המבצעי הראשון של מערכת כיפה ימית/דובר צה"ל

זה לא קורה הרבה בצה"ל ששתי זרועות מפעילות מערכת זהה. כטב"מי הזיק, הרמס 450 מתוצרת אלביט, מופעלים גם בחיל האוויר וגם בתותחנים. טילי הספייק ארוכי הטווח מתוצרת רפאל משוגרים ממסוקי אפאצ'י של חיל האוויר ומספינות חיל הים. וכעת גם מערכת כיפת ברזל של רפאל מופעלת מסוללות יבשתיות שמפעיל חיל האוויר, ומספינות חיל הים שהוכיחו הלילה את יכולתן לשמש כסוללה ימית.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מערכת כיפה ימית בפעולה. משרד הביטחון
פתרון חסכוני ונייד. מערכת "כיפה ימית"/משרד הביטחון
מערכת כיפה ימית בפעולה. משרד הביטחון
מערכת כיפה ימית בפעולה/משרד הביטחון
מערכת כיפה ימית בפעולה. משרד הביטחון
מערכת "כיפה ימית"/משרד הביטחון

המיירטים הם אותם מיירטים, כאשר לפי פרסומים זרים נושאת כל ספינה כ-40 מהם. בספינות הם מופעלים ממערכת השליטה של הספינה, ומוכוונים בידי מכ"ם ה"אדיר" של אלתא, ולא ממכ"ם ה-MMR ששמש כעיניים של כיפת ברזל היבשתית.

מכל הבחינות מדובר בהברקה: כאשר גיבשו חיל הים ומשרד הביטחון את תצורת הספינות החדשות, הם חיפשו דרך לשלב אותן במערך ההגנה האווירית על ישראל. בנוסף הם חיפשו מיירט זול, שיוכל להשלים את הברק-8 המתוחכם אך היקר מתוצרת התעשייה האווירית, שמגן על הספינות מטילי שיוט מהירים. כמו כיפת ברזל היבשתית, גם כיפה ימית מסוגלת ליירט רקטות, כטב"מים, מטוסים ומסוקים.
קיומה של כיפה ימית מאפשר להשתמש בטיל שעולה 100 אלף דולר במקום מיליון דולר, בכל פעם שמופיעה מטרה שהוא מסוגל לטפל בה. הוא מאפשר האחדה של מערכי תחזוקה, אחסנה וייצור, שחסך מיליארדים על פיתוח מערכת יירוט חדשה. לא תמיד יודעים במערכת הביטחון לעשות את השיקול הזה, והפעם ההיגיון הכלכלי והמבצעי גבר על שיקולי אגו של קצינים בכירים והתעשיות הביטחוניות.

אבל מעבר לשיקול הכלכלי, יש כאן סוללת כיפת ברזל ניידת. במקרה של קצב שיגורים רקטות מואץ של חיזבאללה מלבנון לאזור החוף, של רקטות או נחילי כטב"מי נפץ, יוכלו ספינות הסער 6 להשתתף בהגנת שמי המדינה, לגבות את סוללות כיפת ברזל היבשתיות, ולהגדיל את כושר היירוט של מערך ההגנה האווירית. במקביל טילי הברק 8 שמקבילים פחות או יותר למערכת קלע דוד היבשתית, יוכלו לתגבר גם אותה מול מטרות נוספות.

לכן, גם במקרה של התקפת נחילי כטב"מים איראנים כתגובה על חיסולו בדמשק של מפקד כוח קודס, יוכל להיות לכיפה הימית בספינות חיל הים בים התיכון תפקיד משמעותי בסיכול האיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully