וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר החטופים הנדרש, טענת חמאס והפתרון הישראלי: פרטים חדשים על הצעת ראש ה-CIA

עודכן לאחרונה: 8.4.2024 / 22:46

חמאס טען שאין בידיו 40 נשים, חיילות וגברים בני יותר מ-50 וחטופים במצב קשה. הצעת ברנס כללה דרישה שחמאס ישחרר 40 חטופים במסגרת העסקה ללא קשר לזהותם. ישראל הציעה לחמאס להשלים את המכסה בשחרור חיילים וגברים צעירים, תוך נכונות לבצע ויתורים נוספים בתמורה

בווידאו: תיעוד מתקיפות צה"ל בדרום לבנון/צילום: דו"צ

ראש ה-CIA ביל ברנס הציג במהלך השיחות בקהיר אמש הצעה חדשה שנועדה לנסות ולגשר על הפערים בין ישראל לבין חמאס בדרך לעסקה לשחרור החטופים, כך אמרו שלושה בכירים ישראלים שמעורים בנושא.

למה זה חשוב

הבכירים הישראלים ציינו כי ההצעה האמריקנית החדשה נדונה כעת ע"י ישראל וע"י חמאס. בעוד שישראל נוטה לקבל את ההצעה האמריקנית, לא ברור עדיין האם חמאס יסכים לה.

מאחורי הקלעים

  • בכיר ישראלי אמר כי ההצעה האמריקנית החדשה מנסה להביא את חמאס להסכים להתגמש מבחינת מספר וזהות האסירים שהוא רוצה לשחרר מהכלא הישראלי, וכן לספק את רשימה של 40 חטופים חיים שבידיו, בתמורה לוויתורים ישראלים בכל הנוגע לחזרת פלסטינים לצפון הרצועה.
  • "הלחץ האמריקני חשוב מאוד כדי להשיג עסקה. ההצעה שנדונה בקהיר מגשרת על הפערים בצורה שלא היתה בעבר", אמר דובר משרד החוץ הקטארי מאג'ד אל-אנסרי לרשת BBC.
  • בכיר ישראלי ציין כי בשיחות בקהיר ישראל הסכימה להתגמשות משמעותית נוספת בכל הנוגע לחזרת תושבים פלסטינים לצפון הרצועה.
  • אחת הסוגיות המרכזיות בהצעה שראש ה-CIA הציג בקהיר נוגעת לדרישה מחמאס להתחייב כי העסקה כוללת שחרור של 40 חטופים חיים, גם אם חלק מהם אינם עומדים בקריטריון של שחרור על בסיס הומניטארי, כך אמרו בכירים ישראלים.
  • לפי השלב הראשון של העסקה עליה מתקיים המו"מ אמור חמאס לשחרר 40 חטופים חיים ובהם נשים, חיילות, גברים מעל גיל 50 וגברים מתחת לגיל 50 שנמצאים במצב רפואי קשה.
  • במהלך סבבי המו"מ בשבועות האחרונים חמאס טען כי אין בידיו 40 חטופים חיים בקטגוריה הזו. בכירים ישראלים אומרים כי טענת חמאס ככל הנראה מדויקת וכי יהיה צורך במספר חד-ספרתי של חטופים מקטגוריות אחרות כדי להגיע לשחרור של 40 חטופים.
  • ישראל הציעה בתגובה שחמאס ישלים את הפער עם חטופים חיים מקטגוריות אחרות (חיילים, גברים מתחת לגיל 50) וישראל תשחרר מספר גבוה יותר של אסירים פלסטינים עבור כל אחד מהחטופים הללו.
  • בכיר ישראלי ציין כי במהלך השיחות ישראל הבהירה שבמידה וחמאס יסכים להתחייב על הנקודה הזו, ישראל תסכים לפשרות מרחיקות לכת בנושא חזרת התושבים הפלסטינים לצפון הרצועה.
  • לדבריו, הצעת ראש ה-CIA כוללת נסיגה הדרגתית וכמעט מלאה של ישראל מהמסדרון שמפצל את רצועת עזה לשני חלקים ומונע חזרת פלסטינים לצפון. לפי ההצעה האמריקנית, בשלב מסוים של יישום העסקה יוסר לחלוטין "הנקז" שמונע מעבר לצפון הרצועה.
  • הבכיר הישראלי ציין כי הוא סבור שהוויתורים הישראלים בנושא חזרת פלסטינים לצפון הרצועה עשויים להיות מספקים מבחינת חמאס, אולם לא ברור האם חמאס יסכים להיענות לדרישה לשחרר גם חטופים שהינם חיילים או גברים מתחת לגיל 50 - שאותם הוא רואה כקלפי המיקוח היקרים ביותר שלו ושבאמצעותם יוכל להביא לסיום המלחמה.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רכב של הצלב האדום מוביל חטופים ישראלים. רויטרס
הצעה נוספת שנועדה לגשר על הפערים לעסקת חטופים. רכב הצלב האדום מוביל חטופים, בנובמבר/רויטרס

מה הם אומרים

  • שני בכירים ישראלים אמרו כי היתה התקדמות בשיחות בקהיר. עם זאת, הם הדגישו כי נותרו עדיין מכשולים ויהיה צורך בשיחות נוספות.
  • דובר משרד החוץ הקטארי אמר: "אנחנו מעודדים מהשיחות שהתקיימו בקהיר. אנחנו לא בישורת האחרונה אבל אני יותר אופטימי ממה שהייתי לפני כמה ימים".
  • דובר הבית הלבן ג'ון קירבי אישר כי הוצגה הצעה חדשה לחמאס בשיחות בקהיר. "אנחנו ממתינים לתגובתו של יחיא סינוואר - זה עשוי לקחת כמה ימים", אמר קירבי.
ג'ון קירבי עם הדיסקית למען השבת החטופים. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"ממתינים לתגובת סינוואר". קירבי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מה הלאה

  • בכירים ישראלים אמרו כי הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר בערב כדי לקבל עידכון על מצב המו"מ לשחרור החטופים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully