וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 שנה לרצח העם ברואנדה: "הקהילה הבינלאומית אכזבה אותנו"

כ-800 אלף מבני הטוטסי נטבחו על ידי ההוטו לאורך מאה ימים ב-1994, כשהעולם עמד מנגד ולא הצליח לעצור את מעשי הזוועות. "הלקח שלמדנו חרוט בדם", אמר הנשיא קגאמה, שהוביל אז את המורדים שעצרו את רצח העם אך הואשם בעצמו בהרג המוני כנקמה, בטקס בהשתתפות מנהיגים בעולם

פליטים מרואנדה עוברים את הגבול אל טנזניה, 30 במאי 1994. רויטרס
פליטים מרואנדה נמלטים מהמדינה בעקבות רצח העם, 1994/רויטרס

רואנדה מציינת השבוע 30 שנה לרצח העם שבו נטבחו כ-800 אלף איש, באחד העימותים האתניים האכזריים שידע העולם במאה ה-20.

החל מ-6 באפריל 1994 ובמשך מאה ימים, רצחו קיצונים מבני ההוטו את בני המיעוט הטוטסי ומתונים מבני עמם, בעוד שהקהילה הבינלאומית התקשתה להגיב ולעצור את מעשי הזוועות. כוחות הטוטסי שעלו לשלטון בעקבות רצח העם נאשמים בעצמם ברצח של אלפי בני ההוטו ברואנדה.

"הקהילה הבינלאומית אכזבה את כולנו", אמר אתמול נשיא רואנדה, פול קגמה, שנאם בפני מנהיגים מרחבי העולם שהתאספו בבירה קיגלי לטקס זיכרון לקורבנות באנדרטה שבה לפי ההערכות יותר מרבע מיליון איש קבורים. "רואנדה הייתה המומה לחלוטין מעוצמת האובדן שלנו. והלקח שלמדנו חרוט בדם".

בין הנוכחים בטקס היה נשיא ארצות הברית בזמן רצח העם, ביל קלינטון, שמתאר את האירועים האלו ככישלון הגודל ביותר של ממשלו. גם נשיא המדינה יצחק הרצוג השתתף באירוע, שבמהלכו הדליק קגאמה לפיד זיכרון.

הנשיא הרואנדי הודה למדינות השכנות אוגנדה, אתיופיה וטנזניה על הסיוע שלהן לפליטים הטוטסים ולסיום רצח העם. "החיילים האלה לא אכזבו את רואנדה. הקהילה הבינלאומית היא זו שאכזבה את כולנו. אם מתוך זלזול ואם מתוך פחדנות".

נשיא רואנדה פול קגאמה בטקס לציון 30 שנה לרצח העם, 7 באפריל 2024. רויטרס
ביסס שלטון יחיד במדינה. נשיא רואנדה קגאמה בטקס הזיכרון, אתמול/רויטרס
ביל קלינטון בטקס זיכרון לקורבנות רצח העם ברואנדה בבירה קיגאלי, 7 באפריל 2024. רויטרס
רואה ברצח העם הכישלון הגדול ביותר של ממשלו. ביל קלינטון בטקס, אתמול/רויטרס

כישלונן של מדינות אחרות להתערב ברצח העם הוא מקור לבושה מתמשכת. בהצהרה מוקלטת לכבוד הטקס, הודה נשיא צרפת עמנואל מקרון, שיוצג על ידי שר החוץ שלו, כי ארצו ובעלות בריתה יכלו לעצור את רצח העם, אך חסרו את הרצון לעשות זאת.

צרפת, תחת הנשיא דאז פרנסואה מיטראן, הייתה בעלת ברית קרובה של ממשלת ז'ובנאל הביארימנה לפני רצח העם, ורואנדה האשימה את צרפת בהתעלמות או בהחמצת סימני אזהרה ובאימון המיליציות שביצעו את מעשי הטבח.

צרפת מכחישה בעקביות שיתוף פעולה עם רצח העם, אך דוח שגיבשה ועידה שהקים מקרון לפני שלוש שנים קבע כי צרפת נושאת ב"אחריות כבדה ומכריעה".

האירועים אתמול ציינו את תחילתה של תקופת אבל בת שבוע ברחבי רואנדה. מוזיקה, ספורט וסרטים נאסרו לשידור ברדיו או בטלוויזיה ודגלי הלאום הורדו לחצי התורן. רחובות קיגאלי הבירה היו אתמול שקטים באופן יוצא דופן, כשחנויות רבות היו סגורות ומעט הולכי רגל נצפו בהם.

רצח העם התרחש בליל ה-6 באפריל 1994, כשהנשיא הביארימנה נרצח כשהמטוס שבו היה הופל. קיצונים מבני ההוטו האשימו את קבוצת המורדים הטוטסים RPF, ופתחו במסע טבח מאורגן היטב.

קורבנותיהם נורו, הוכו ונחתכו במצ'טות במעשי הרג שתודלקו על ידי תעמולה אכזרית נגד הטוטסי שהופצה בטלוויזיה וברדיו. אלפי נשים טוטסיות נחטפו והוחזקו כשפחות מין.

טקס זיכרון לרצח העם ברואנדה בקיגאלי, רואנדה, 7 באפריל 2024. רויטרס
טקס הזיכרון בקיגאלי, אתמול/רויטרס

לאחר מאה ימים של אלימות רצחנית, מילציית RPF, בהנהגת קגאמה, הצליחה להפיל את שלטונות ההוטו ולשים קץ לרצח העם. ארגוני זכויות אדם טוענים כי לוחמי המיליציה הרגו אלפי אזרחים בני הוטו כשתפסו את השלטון - ועוד נוספים לאחר שרדפו אחרי חברי מיליציית ההוטו שנמלטו לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. המורדים הכחישו זאת.

בחלוף שלושה עשורים מרצח העם, הצלקות ממנו עדיין בולטות וקברי אחים חדשים עדיין נחשפים ברחבי המדינה שבמרכז אפריקה. טריבונל מיוחד לפשעים שבוצעו ברואנדה הוקם בטנזניה בחודשים שלאחר הטבח, ועשרות בכירים במשטר הקודם הורשעו ברצח עם, כולם בני הוטו.

בתוך רואנדה, בתי משפט קהילתיים, הידועים בשם גאקאקה, הוקמו כדי לזרז את העמדתם לדין של מאות אלפי חשודים ברצח עם הממתינים למשפט. הרשויות ברואנדה אומרות כי מאות חשודים טרם נתפסו, וחלקם מסתתרים בקונגו ואוגנדה השכנות.

הנשיא קגאמה זכה לשבחים על כך ששינה את המדינה הזעירה וההרוסה על ידי מדיניות שעודדה צמיחה כלכלית מהירה. עם זאת, הוא עושה זאת על ידי שלטון ברזל וללא אופוזיציה אמיתית, כשחלק ממתנגדיו מתו בנסיבות מסתוריות ברואנדה ומחוצה לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully