וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל התנגדות שרים: נמנע אישור ההצעה למימון כליאה למחבלים

עודכן לאחרונה: 8.4.2024 / 7:37

קיצוץ רוחבי של 600 מיליון שקל היה אמור לתת מענה למחסור החמור במקומות כליאה, על רקע תוספת אלפי מחבלים מאז 7 באוקטובר. השרה גמליאל: "שמשרד הביטחון והמשרד לביטחון פנים ימצאו פתרונות לבד". בן גביר בתגובה: "ניאלץ להגיד לצה"ל שאין לנו איפה לקלוט עצורים מעזה"

תיעוד מעזה: מחבלי חמאס מניחים את נשקם - ונכנעים/מערכת וואלה!

עימות חריף בממשלה מנע היום את אישור ההצעה למימון התוספת למקומות הכליאה למחבלים ואסירים ביטחוניים מקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה. לאור התנגדות שרים בממשלה למימון התוספת מקיצוץ במשרדיהם, ראש הממשלה בנימין החליט להוציא את הדיון להפסקה והורה לקדם נוסח אחר עם פשרה שתפחית את הקיצוץ הרוחבי של משרדי הממשלה ותגביר את חלקו היחסי של המשרד לביטחון לאומי ומשרד הביטחון במימון התוספת. בסופו של דבר, הישיבה ננעלה מבלי שההצעה עלתה להצבעה, למורת רוחו של השר לביטחון לאומי בן גביר.

אסירים מחבלי חמאס שנתפסו במהלך טבח 7 באוקטובר, בחצר בית כלא בדרום, 14 בפברואר 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
בן גביר: מתחילת המלחמה נקלטו 5,000 מחבלים/פלאש 90, חיים גולדברג

מדובר בהצעה לתוספת של כ-1,000 מקומות כליאה למחבלים ואסירים ביטחוניים, על רקע מחסור חמור במקומות כליאה למחבלים שנעצרו במלחמת חרבות ברזל. ההצעה היתה אמורה להיות ממומנת מקיצוץ רוחבי של כ-600 מיליון שקל בתקציבי משרדי הממשלה בשלוש שנים הקרובות - פחות מחודש אחרי שאושר תקציב המדינה המתוקן לשנת 2024. שר האוצר בצלאל סמוטריץ דרש בשבועות האחרונים שמימון מקומות הכליאה יתבצע מהתקציבים המוגדלים שקיבלו משרד הביטחון והמשרד לביטחון לאומי אך נתניהו הביא היום לאישור הממשלה הצעה שהתוספת תמומן מקיצוץ בכלל משרדי הממשלה, מתוכם 200 מיליון שקלים יקוצצו בשנה הקרובה. עם זאת, עוד לפני הישיבה ההצעה עוררה התנגדות של שרים רבים ובמהלך הישיבה נתניהו החליט לבחון את שינוי הנוסח שלה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בישיבה: "מתחילת המלחמה שירות בתי הסוהר קלט 5,000 מחבלים, זה פי שניים ממספר האסירים הבטחוניים שהיו. שב"ס מאלתר פתרונות זמניים, אבל חסרים דברים בסיסיים כמו סוהרים עבור אלפי האסירים הללו. חייבים לתקצב עוד מקומות. האוצר אמר לנו שנותן כסף עבור זה למשרד הביטחון, ולמשרד הביטחון אמר שנותן לנו. בפועל הם פשוט לא נתנו לאף אחד".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ השיב: "הכל שאלה של סדרי עדיפויות. השר בן גביר היה צריך להחליט שבשביל לבנות מקומות כליאה הוא מקצץ במקומות אחרים. שיגייס 1,500 במקום 2,000 שוטרים, שיקים 550 במקום 600 כיתות כוננות, ושצה"ל יקנה פחות טנקים. זה מה יש".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
אסירים מחבלי חמאס שנתפסו במהלך טבח 7 באוקטובר, בחצר בית כלא בדרום, 14 בפברואר 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
אסירים מחבלי חמאס שנתפסו במהלך טבח 7 באוקטובר, בחצר בית כלא בדרום, 14 בפברואר 2024/פלאש 90, חיים גולדברג

השרה גילה גמליאל הצטרפה להתנגדות לקיצוץ הרוחבי, שכבר הושמעה לפני הישיבה על ידי שר החינוך יואב קיש, שר הרווחה יעקב מרגי ושר הפנים משה ארבל. גמליאל אמרה: "אני בכלל לא מבינה למה הממשלה צריכה לתקצב את זה. שמשרד הביטחון והמשרד לביטחון פנים ימצאו פתרונות לבד".

מרגי אמר: "זה ששני שרים לא יודעים להסתדר ביניהם על התקציב לא אומר שאנחנו צריכים לממן". בן גביר אמר לו שמדובר ב"פופוליזם", ומרגי השיב: "אתה האחרון שיכול לדבר על פופוליזם".

בן גביר אמר: "קחו בחשבון שאם לא מאשרים את ההחלטה, המשמעות היא שניאלץ להגיד לצה"ל שאין לנו עוד איפה לקלוט עצורים מעזה. לא יכול להיות שבמלחמה הוספת מקומות כליאה תבוא על חשבון תקנים לשוטרים".

לאור ההתנגדויות הרבות נתניהו החליט להוציא את הישיבה להפסקה עד לגיבוש נוסח פשרה. לפי גורמים בממשלה, בן גביר ניסה בסיום הישיבה להיכנס ללשכת ראש הממשלה כדי לדון עם נתניהו על הצעות הפשרה למשבר, וזעם על המאבטח שמנע ממנו להיכנס. לפי גורם בסביבת בן גביר, ראש הממשלה הוא שביקש ממנו להמתין, כדי לדון איתו בהצעות פשרה על המשבר במקומות הכליאה, וכשהוא שמע שמי שנמצא בלשכה הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הוא נטש בזעם מרצונו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully