וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: צה"ל השתמש במערכת בינה מלאכותית כדי לסמן עשרות אלפי מטרות בעזה

עודכן לאחרונה: 3.4.2024 / 20:27

בגרדיאן ציטטו עדויות של גורמי מודיעין ישראליים שחשפו את מערכת "לבנדר", שבחרה עבור הצבא עשרות אלפי מטרות פוטנציאליות בעזה: "המכונה עשתה זאת בקור רוח". בצה"ל אמרו בתגובה כי מדובר בכלי עזר: "משמש להצלבת מקורות מודיעין"

פעילות לוחמי גדוד 202 במרחב חאן יונס/דובר צה"ל

צה"ל השתמש במלחמה בעזה במאגר מידע חשאי מבוסס בינה מלאכותית, שזיהה בשלב מסוים 37 אלף מטרות פוטנציאליות על סמך החשד לקשריהם לחמאס - כך אמרו מקורות מודיעין ישראליים המעורבים במלחמה.

בנוסף לחשיפת השימוש שלהם במערכת הבינה המלאכותית, הנקראת "לבנדר", מקורות המודיעין טוענים כי גורמי צבא ישראליים התירו להרוג מספר רב של אזרחים פלסטינים, במיוחד במהלך השבועות והחודשים הראשונים של הסכסוך.

עדותם, שפורסמה בגרדיאן הבריטי על סמך תחקיר של האתר "שיחה מקומית", מספקת הצצה נדירה לחוויות ממקור ראשון של גורמי מודיעין ישראלים שהשתמשו במערכות AI כדי לסייע בזיהוי מטרות במהלך המלחמה בת ששת החודשים.

"זה חסר תקדים, ככל הזכור לי", צוטט קצין מודיעין שהשתמש במערכת "לבנדר", והוסיף שהם מאמינים יותר ב"מנגנון סטטיסטי" מאשר בחייל אבל. "כולם שם, כולל אני, איבדנו אנשים ב-7 באוקטובר. המכונה עשתה את זה בקור רוח. וזה הקל על זה".

משתמש אחר של המערכת תהה אם המעורבות האנושית בתהליך הבחירה של המטרות הייתה משמעותית. "הייתי משקיע 20 שניות לכל מטרה בשלב הזה, ועושה עשרות מהן בכל יום. היה לי אפס ערך מוסף כאדם, מלבד היותי חותמת. זה חסך הרבה זמן".

עשרות מחבלים נעצרו על ידי לוחמי יחידת אגוז: תיעוד מפעילות הכוחות בשכונת אל אמל שבחאן יונס. דובר צה"ל
עשרות מחבלים נעצרו על ידי לוחמי יחידת אגוז: תיעוד מפעילות הכוחות בשכונת אל אמל שבחאן יונס/דובר צה"ל

התחקיר מתבסס על עדותם של שישה גורמי מודיעין, שאמרו כי המערכת מילאה תפקיד מרכזי במלחמה, ועיבדה נתונים רבים כדי לזהות במהירות פעילי טרור "זוטרים" כמטרות פוטנציאליות. המערכת, לפי הדיווח, פותחה על ידי יחידת 8200.

כמה מהמקורות תיארו כיצד, עבור קטגוריות מסוימות של מטרות, צה"ל הקצה מראש מספר משוער של אזרחים שעלולים להיהרג לפני אישור לתקיפה.

שניים מהם אמרו כי במהלך השבועות הראשונים של המלחמה הורשו להם להרוג 15 או 20 אזרחים במהלך תקיפות אוויריות נגד מחבלים בדרג נמוך. התקפות על מטרות כאלה בוצעו בדרך כלל תוך שימוש בתחמושת לא מונחית המכונה "פצצות מטומטמות", אמרו המקורות, והן הרסו בתים שלמים והרגו את כל יושביהם.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

"אתה לא רוצה לבזבז פצצות יקרות על אנשים לא חשובים - זה מאוד יקר למדינה ויש מחסור (בפצצות האלה)", אמר קצין מודיעין אחד. אחר אמר שהשאלה העיקרית איתה הם מתמודדים היא האם "הנזק האגבי" מאפשר תקיפה.

"זאת משום שבדרך כלל ביצענו את התקיפות עם פצצות מטומטמות, וזה אומר ממש להפיל את כל הבית על יושביו. אבל גם אם התקיפה נמנעת, לא אכפת לך - אתה מיד עובר ליעד הבא. בגלל המערכת, המטרות לא נגמרות לעולם. יש לך עוד 36 אלף שממתינות".

לדברי מומחים לסכסוכים, אם ישראל השתמשה בפצצות מטומטמות כדי לשטח את בתיהם של אלפי פלסטינים שנחשדו בקשרים עם ארגוני טרור על ידי מערכת בינה מלאכותית, זה יכול להסביר את מספר ההרוגים הגבוה במלחמה.

משרד הבריאות בעזה, המנוהל על ידי חמאס, דיווח על יותר מ-32 אלף הרוגים מפרוץ הסכסוך, אף שהוא אינו מפרט מי מהם היו חמושים. נתוני האו"ם העלו כי בחודש הראשון של המלחמה בלבד, 1,340 משפחות סבלו אבדות מרובות, כש-312 משפחות איבדו יותר מעשרה בני משפחה

בתגובה לתחקיר, נמסר מצה"ל כי פעולותיו בוצעו באופן מידתי, בהתאם לחוק הבינלאומי. עוד נאמר כי "פצצות מטומטמות" הן "כלי נשק סטנדרטיים" המשמשים את טייסי צה"ל באופן שמבטיח "רמת דיוק גבוהה".

ההצהרה תיארה את מערכת "לבנדר" כמאגר מידע המשמש "להצלבת מקורות מודיעין, על מנת לייצר שכבות עדכניות של מידע על פעילים צבאיים של ארגוני טרור. זו אינה רשימה של פעילים צבאיים מאושרים שמתאימים לתקיפה.

צה"ל אינו משתמש במערכת בינה מלאכותית המזהה פעילי טרור או מנסה לחזות אם אדם הוא מחבל. מערכות מידע הן רק כלים עבור אנליסטים בתהליך זיהוי היעד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully