וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 שבועות, או 4 חודשים? המפגש הישראלי-אמריקני שהציף את המחלוקת בסוגיית רפיח

עודכן לאחרונה: 3.4.2024 / 8:11

מקורות שמעורים בנושא אמרו שהאמריקנים מציעים לבודד את רפיח ולבצע פעולה איטית וממוקדת, וישראל רוצה פלישה רחבה. בשבוע הקרוב יתקיימו פגישות המשך בין מומחים משני הצדדים לקראת מפגש רם דרג בבית הלבן. סאליבן הזהיר: עלולים להכריז בקרוב על עזה כאזור מוכה רעב

בווידאו: נתניהו על מבצע ברפיח, אחרי שיחתו עם ביידן ייקח קצת זמן להיערך לזה/אתר רשמי

במהלך שיחת וידאו מאובטחת שהתקיימה ביום שני אמרו בכירים ישראלים למקביליהם האמריקנים כי הם יצטרכו ארבע שבועות כדי לפנות את האזרחים הפלסטינים מרפיח לפני פלישה קרקעית של צה"ל לעיר. הבכירים האמריקנים השיבו כי יש לישראל הערכת חסר לגבי הקושי לבצע מהלך כזה, כך אמרו שלושה מקורות שמעורים בתכני הפגישה.

למה זה חשוב

המחלוקת בין הצדדים במהלך הפגישה לגבי לוח הזמנים הנחוץ לביצוע פינוי אזרחים מרפיח היתה רק אחת מכמה מחלוקות שקיימות סביב הסוגיה שהפכה לאחד ממוקדי המתיחות המרכזיים בין ישראל לבין ארה"ב בכל הנוגע למלחמה בעזה.

במוקד החדשות

  • המפגש בן השעתיים וחצי של קבוצת העבודה האסטרטגית המשותפת של ישראל וארה"ב התקיים אחרי משבר בין הנשיא ביידן לראש הממשלה נתניהו סביב החלטת ארה"ב לא להטיל וטו על החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם שקראה להפסקת אש בעזה ולשחרור של כל החטופים שמוחזקים בידי חמאס בעזה.
  • בראש הצד האמריקני לשיחות עמדו היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן ושר החוץ טוני בלינקן. בראש הצד הישראלי עמדו מקורבי נתניהו - השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר והיועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי. אליהם הצטרפו בפגישה גם קציני צבא בכירים, אנשי מודיעין ודיפלומטים משתי המדינות.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ לביטחון לאומי של ארה״ב ג׳ייק סאליבן נפגשו בקריה 14 בדצמבר 2023. עמוס בן גרשום /לע"מ, אתר רשמי
סאליבן ונתניהו, בדצמבר שעבר/אתר רשמי, עמוס בן גרשום /לע"מ
  • שני מקורות שמעורים בתכני הפגישה אמרו כי היא התנהלה בצורה עניינית וטובה ולמרות המחלוקות, שני הצדדים קיימו דיון רציני בנסיון להגיע להבנות ולא ניהלו דו שיח של חרשים.

מאחורי הקלעים

  • חלק משמעותי מהדיון התמקד בשאלת פינוי יותר ממליון האזרחים הפלסטינים שמוצאים מקלט ברפיח מאז תחילת המלחמה. ממשל ביידן מודאג מאוד מכך שפינוי חפוז ולא מאורגן מספיק של האוכלוסיה מרפיח יביא לאסון הומניטארי.
  • שלושה מקורות שמעורים בתכני הפגישה אמרו כי הצד הישראלי הציג רעיונות כלליים לגבי הדרך שבה הוא מתכנן לבצע את פינוי האוכלוסיה מרפיח וציינו כי הישראלים אמרו כי יהיו זקוקים לארבעה שבועות לפחות לצורך הפינוי, אולם הוסיפו כי התהליך עלול להתארך לאור ההתפתחויות בשטח.
עשן מיתמר מהעיר חאן יונס כפי שנראה ממחנה אוהלים בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה, 11 בפברואר 2024. רויטרס
האמריקנים סבורים כי הפינוי ייקח 4 חודשים. מחנה אוהלים ברפיח, בפברואר/רויטרס
  • הצד האמריקני אמר לישראלים כי הערכת הזמן שלהם אינה מציאותית וכי ארה"ב סבורה של תהליך כזה יהיה ממושך יותר. הצד האמריקני ציין כי המשבר ההומניטארי בעזה החריף בחמשת החודשים האחרונים, דבר שלא מגביר את האמון ביכולתה של ישראל לבצע פינוי המוני עזה בצורה יעילה ומסודרת.
  • שני מקורות שמעורים בתכני הפגישה ציינו כי אחד הנציגים האמריקנים אמר כי הוא סבור שפינוי מתוכנן ומאורגן של אזרחים מרפיח עשוי לקחת ארבע חודשים. הצד הישראלי דחה את ההערכה הזו על הסף.
  • "זה ברור לכולם ששני הצדדים יצטרכו למצוא נוסחת פשרה בסוגיית לוח הזמנים לפינוי", אמר אחד המקורות.

תמונת המצב

  • היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן הזהיר את הישראלים במהלך הפגישה כי בתוך שבועיים-שלושה עלול ארגון ה-IPC שאחראי על ביטחון מזון ברחבי העולם להכריז כי עזה היא אזור מוכה רעב, כך לפי שני מקורות שמעורים בתכני הפגישה.
  • סאליבן אמר לישראלים שאם זה יקרה זו תהיה הפעם השלישית בסך הכל במאה ה-21 שהכרזה כזו מתפרסמת. "זה לא יהיה טוב לישראל ולא יהיה טוב לארה"ב ועדיין אפשר לשנות כיוון ולמנוע זאת", אמר סאליבן.
  • על חלק מדבריו של סאליבן בפגישה דיווח העיתונאי ירון אברהם בחדשות 12.
חלוקת מזון לתושבים בעיר רפיח, רצועת עזה, 17 במרץ 2024. רויטרס
עזה עשויה להיות מוכרזת כאזור מוכה רעב. חלוקת מזון ברפיח, חודש שעבר/רויטרס
  • לפי שני מקורות שמעורים בפרטי הפגישה הצד הישראלי דחה את הדברים וטען כי לפי ההערכה בישראל עזה אינה על סף רעב. הישראלים טענו כי לצה"ל יש את המידע הטוב ביותר לגבי המצב בשטח בעזה וציינו כי ההערכות על כך שעזה קרובה למצב של רעב מבוססות על מידע שגוי.
  • אחד המקורות ציין כי הצד האמריקני הדגיש כי ישראל היא המדינה היחידה בעולם שטוענת כי עזה לא נמצאת על סף רעב. נציגי ארה"ב הבהירו במהלך הפגישה כי הם אינם מסכימים עם ההערכה הישראלית, במיוחד בכל הנוגע למצב בצפון רצועת עזה, והדגישו כי הכחשת הבעיה אינה עמדה מועילה עבור ישראל.

למה לשים לב

  • שני מקורות שמעורים בתכני הפגישה אמרו כי ארה"ב הציגה במהלכה רעיונות ראשוניים לאלטרנטיבה לפלישה קרקעית רחבה של צה"ל לרפיח.
  • הגישה האלטרנטיבית האמריקנית שהוצגה בפגישה מבוססת על בידוד רפיח משאר רצועת עזה, אבטחת הגבול בין מצרים לבין הרצועה, התמקדות בסיכולים ממקודים של מפקדי חמאס ברפיח וביצוע פשיטות ממוקדות של כוחות קרקע על בסיס מודיעין.
  • המסר האמריקני העיקרי בפגישה היה כי למרות ההסכמה על כך שיש להביס את חמאס גם ברפיח, על צה"ל לפעול בעיר בצורה איטית יותר ועצימה פחות מאשר הצורה בה פעל בצפון הרצועה ובחאן יונס.

מה הם אומרים

  • בהודעה משותפת בסיום הפגישה הצדדים הדגישו כי הם מסכימים שלישראל וארה"ב יש מטרה משותפת של הבסת חמאס ברפיח.
  • "הצד האמריקני הדגיש את דאגתו לגבי דרכי הפעולה שישראל שוקלת לגבי רפיח. הצד הישראלי הסכים להתחשב בדאגות האמריקניות ולקיים פגישות המשך בנושא", נמסר בהודעה.

מה הלאה

  • ישראל וארה"ב הסכימו במהלך הפגישה כי ב-10 הימים הקרובים יתקיימו פגישות המשך וירטואליות נפרדות של ארבע קבוצות עבודה של מומחים שיתמקדו בתחומים שונים שקשורים לפעולה ברפיח: מודיעין, תכניות מבצעיות, פתרונות הומניטאריים ואבטחת הגבול עם מצרים.
  • אחרי שקבוצות העבודה הללו ייפגשו, יתקיים מפגש נוסף בדרג גבוה בין ישראל לארה"ב בשבועיים הקרובים - הפעם פנים אל פנים בוושינגטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully