וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורצי דרך: ארבעת המיזמים שישפרו את חייהם של אנשים על רצף האוטיזם

עודכן לאחרונה: 4.4.2024 / 19:08

אגודת אלו"ט (האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם) בחרה שלשום (שני) ארבעה מיזמים שמטרתם לפתח פתרונות פורצי דרך בתחומים בהם לא קיים מענה מספק עבור אנשים על על רצף האוטיזם. המייזמים, שמשתמשים בבינה מלאכותית ובמחקרים חדשניים, מציעים פתרונות בכלל תחומי החיים, בין עם בנושא עבודה, תקשורת, למידה ועוד.

הקריטריונים לבחירת המיזמים היו מידת התרומה הפוטנציאלית לאוכלוסיית היעד, העומק הטכנולוגי, ניסיון היזם או החוקר עם צרכי אוכלוסיית היעד, בשלות המוצר ועוד. המיזמים זכו במימון בהיקף כולל של מיליון שקלים.

: איריס שנייד, יזמית בתחום האוטיזם, רונית שוסל מנהלת החטיבה לפיתוח ידע, מחקקר והכשר באלו"ט ומובילת הקרן,  דדי עטאס, מנכ"ל אלו"ט,. יפעת פאר, אתר רשמי
איריס שנייד,איריס שנייד, אוטיסטית, אקטביסטית בתחום המוגבלויות והאוטיזם, רונית שוסל מנהלת החטיבה לפיתוח ידע, מחקר והכשר באלו"ט, דדי עטאס, מנכ"ל אלו"ט/אתר רשמי, יפעת פאר

המיזם הראשון שנבחר הוא מייזם "תעל" (TA`AL) שמטרתו לשלב בתעסוקה בצורה מוצלחת אנשים על הספקטרום. "יותר ויותר מעסיקים כבר מבינים את החשיבות בשילוב אנשים עם מוגבלות בחברה או בארגון שלהם, אך רבים לא יודעים מאיפה להתחיל ואיך מתגברים על החסמים הקיימים. המיזם שואף לשנות את המצב הזה", נמסר. המיזם משתמש בניתוח מידע מבוסס AI, בעזרתו המערכת יכולה להתאים את משימות התעסוקה יכולות של העובדים ומסייעת להם לעקוב אחרי המשימות שהוקצו להם.

מיזם נוסף שנבחר הוא אפליקציית "טייפ איט" (TYPE IT), העוזרת ללימוד הקלדה, קריאה ואוצר מילים לאנשים עם אוטיזם ועם מוגבלויות אחרות. מטרת האפליקציה הוא לאפשר "לימוד ברוגע ובכיף ללא תסכולים, תוך הפחתת חוויות של חוסר הצלחה". המיזם משתמש גם הוא בבינה מלאכותית כדי לאבחן את המוגבלויות והקשיים של כל משתמש, תוך בניית תהליך למידה מהנה, משמעותי ומותאם עבורו.

מקלדת מחשב. GettyImages
בין המיזמים שזכו, לימוד הקלדה לבעלי מוגבלויות/GettyImages

מיזם נוסף שזכה גילה כולות חבויות בילדים ובוגרים על הרצף שאינם ורבליים - דרך הראייה. השיטה שפיתחו חוקרי קבוצת ראייה באונ' בר אילן בודקת יכולות קריאה באמצעות עקיבת עיניים, בדיקה שאורכת דקות ספורות ויכולה לשנות את עולמו של אדם על הרצף מקצה לקצה - היא פותחת למי שאינו ורבלי הזדמנות לתקשר עם העולם. בשיטה הזו ניתן לזהות את האוטיסטים שרכשו את מיומנות הקריאה, אבל בשל קשיי תפקוד, העדר שפה, וקשיים נוספים, היכולת הזו לא זוהתה אצלם עד כה.

לבסוף, זכה גם מיזם "שפה משותפת", שמטרתו לגשר בין קהילת האנשים על הרצף לקהילת המטפלים והחוקרים בתחום. "נכון להיום קיים פער לא מבוטל בתקשורת בין קהילת האוטיסטים לבין המטפלים והחוקרים בתחום. המיזם יצור גוף ידע משותף שיסייע לשתי הקהילות להבין טוב יותר אחת את השנייה, כדי לשפר את איכות החיים והמענה לאנשים על הרצף", נמסר.

ילד אוטיסט עם מורה. ShutterStock
שפה משותפת" - שיפור הקשר בין אנשים על הרצף ובין המטפלים/ShutterStock

"לפני 8 חודשים יצאה הקרן בקול קורא ובעקבותיו הגיעו 90 פניות של מיזמים פורצי דרך בתחומי המחקר, הטכנולוגיה והשירותים לטובת קהילת האנשים על הרצף האוטיסטי - במגוון גילאים ותפקודים", אומרת רונית שוסל מנהלת החטיבה לפיתוח ידע, מחקר והכשרה באלו"ט ומובילת הקרן. "ארבעת המיזמים שזכו מבטאים מענים מקוריים למגוון צרכים , שביכולתם לתרום תרומה איכותית לאיכות חייהם של אנשים על הרצף האוטיסטי, מתוך התייחסות מכבדת המקדמת חווית אוטונומיה, מימוש יכולות והשתתפות מיטבית.

"אלו"ט החליטה על המהלך הזה ועל מימונו בעצמה כדי להביא את החדשנות לשטח ולממש הלכה למעשה את הרעיונות הזוכים לטובת אוכלוסיית היעד", אומר דדי עטאס, מנכ"ל אלו"ט, "ראינו לא פעם רעיונות מצויינים שעלו בהאקתונים ובמהלכים מבורכים שעשו גופים אחרים, אך ללא השקעה אמיתית וליווי צמוד, הם נותרו בגדר רעיונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully