וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה יותר ממכה כואבת: הסיכול הממוקד בדמשק נועד להעביר מסר מהדהד למשטר האיראני

עודכן לאחרונה: 2.4.2024 / 2:22

רובע אל מאזה, עמוס השגרירויות, רעד מהיקף הפיצוץ שבו נהרגו 7 אנשי משמרות המהפכה - וגורם ביטחוני העריך כי ההדים נשמעו גם בארמונו של אסד. מה הייתה מטרת החיסול? מי היה הבכיר בכוח קודס שחוסל? ומה הדילמה שעומדת כעת בפני איראן? | וואלה! עם כל מה שאפשר לספר

דיווחים בסוריה על פיצוץ באזור דמשק/27א

רובע אל מאזה בדמשק שבסוריה, עמוס השגרירויות, רעד אמש (שני) מהיקף הפיצוץ - בתקיפה שיוחסה לישראל ובה נהרגו שבעה אנשי משמרות המהפכה. גורם ביטחון לשעבר, שמכיר היטב את המרחב הסורי, העריך כי לפי היקף הנזק במבנה והעשן - הדי הפיצוץ ככל הנראה נשמעו גם בארמונו של נשיא סוריה בשאר אסד.

לאחר שאזרחים סורים ורשתות מקומיות פרסמו את היקף הנזק שנגרם למבנה השגרירות האיראנית בבירה הסורית - היה ברור שמי שאחראי לסיכול הממוקד רצה להיות אפקטיבי על בטוח והוסיף עוד חומר נפץ כדי לגרום לקריסת המבנה. זאת, למעט השלטים של מפקד כוח קודס לשעבר, קסאם סולימאני, שחוסל על ידי האמריקאים.

הבכיר ביותר שחוסל בתקיפה, הוא מוחמד רזא-זאהדי, מפקד כוח קודס האיראני בסוריה ולבנון. רזא-זאהדי היה ממקימי ארגון חיזבאללה, בוגר מלחמת עיראק-איראן, אחראי על החיבור של ציר הרשע באזור ומתאם בין משטר האייתולות בטהרן, ללבנון ולמשטר הסורי. זאת, כולל הפעלת "דיביזיית האמאם חוסיין" - אלו פעילים שיעים בהפעלה איראנית שנמצאים בסוריה. רזא-זאהדי גם היה אחראי על הברחות אמצעי הלחימה והתחמושת מאיראן, דרך עיראק לסוריה ומשם ללבנון ובעבר הרחוק היה מפקד בכיר במשמרות המהפכה.

ההרס בזירת התקיפה בדמשק, שבה חוסל בכיר במשמרות המהפכה של איראן. רויטרס
היה ברור שמי שאחראי לסיכול הוסיף עוד חומר נפץ כדי לגרום לקריסת המבנה. ההריסות בבירה/רויטרס

לצדו של רזא-זאהדי היו עוד לפחות חמש דמויות איראניות ולפי שעה טרם אומתו שמותיהם. אך גם ללא השמות ניתן לקבוע שהחיסול היה רב-ממדי. הוא נועד להעביר מסר מהדהד ועוצמתי למשטר האיראני, שמערער יציבות במזרח התיכון - לפיו יש מחיר כבד להפעלת חיזבאללה, פלסטינים בלבנון, חמאס, ג'יהאד אסלאמי, מליציות שיעיות בסוריה ועיראק, ח'ותים בתימן ועוד.

המטרה בחיסול, שיוחס לישראל, לא היתה לשבש פעילות איראנית במרחב למרות שגם עניין זה יושג מאחר וכדי להניע תהליכים במרחב צריך דמויות מרכזיות שיודעות להלחים מתכת לפלסטיק - וחיסולו ישאיר חלל במידה מסוימת. ובכל זאת, מטרת הסיכול היתה להעמיד דילמה בפני המשטר האיראני שמטלטל את האזור בחודשים האחרונים - גם כלפי האיראנים הבכירים שנעים כעת בסוריה ולבנון מתפתחת כאן דילמה.

ולאחר מכן מסרים נוספים ועמם מחירים שונים שעלולים להוביל לשריפת חליפתו של בשאר אסד שמארח ארגוני טרור ותומך בקריצת עין בפעילות הטרור משטחו, ואת חסן נסראללה שמנהל מערכת התשה נגד מדינת ישראל מדרום לבנון וגם מסוריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
בכיר משמרות המהפכה מוחמד רזא זאהידי. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
רזא-זאהדי היה ממקימי ארגון חיזבאללה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

המתקפה ב-7 באוקטובר מלמדת שכדי לשרוד את המזרח התיכון חייב לצאת מאזור הנוחות מהר, לא להתמכר לשקט יחסי, לשבור כלים, להכניס למשחק כלים חדשים או דרכי פעולה שלא הפעלת עד כה ותמיד, אבל תמיד, להיות בלתי צפוי בפני האויב - אחרת אתה משדר חולשה והוא קורא אותך כמו ספר. במקביל עלייך גם להיות ערוך לספוג הפתעות.

כל מי שאחראי לערעור הביטחון באזור יודע כעת שהוא גם על הכוונת בצורה כזו או אחרת והוא כבר לא יכול לנוע חופשי - מה שמתחזק את תחושת הנרדפות. יהיו לכך השלכות. כוח קודס הוא גוף לומד, ושם לא התקפלו אחרי חיסולו של קסאם סולימאני אלא רק החליפו מפקד, התעכבו בדרכי הפעולה, ומהר מאוד חזרו ליישם את האידאולוגיה והשיטה. אותו דבר יהיה בסיפור של מוחמד רזא-זאהדי. השאלה היא כמה זמן ייקח להם לעכל את גודל המכה ומה יהיה ביום שאחרי.

ההרס בזירת התקיפה בדמשק, שבה חוסל בכיר במשמרות המהפכה של איראן. רויטרס
המבצע מגיע פחות מ-24 שעות אחרי שכטב״מ איראני תקף את בסיס חיל הים באילת/רויטרס

אין ספק שמדובר בסיכול חשוב מאוד ומדויק מאוד של הגורם המודיעיני ושל הגורם האווירי. המבצע מגיע פחות מ-24 שעות אחרי שכלי טיס בלתי מאויש איראני תקף את בסיס חיל הים באילת, חדר את כל שכבות ההגנה והביך את חיל האוויר שלא הצליח ליירט את האיום. לפחות האזעקה המתריעה מפני איומים פעלה.

אך אם הפיצוץ לא היה פוגע רק בסככה עליה התנוסס במשך שנים ציור ענק של דגל ישראל אלא בספינת טילים שעוגנת מעת לעת בנמל אילת ובחיילים עליה היה זה סיפור חמור הרבה יותר. ישראל הפנתה אצבע מאשימה כלפי איראן.

אזור הפעולה הערב היה בשטח סוריה ולכן לכאורה הוא משאיר את חיזבאללה לכאורה מחוץ למשחק. אם איראן תגיב במהירות מהשטח הסורי היא יכולה להבעיר את המדינה המשוסעת בניגוד לרצונו של בשאר אסד שמחפש בכוח שקט תעשייתי. ולכן היא יכולה להגיב שוב משטח עיראק או על ידי הח'ותים אך אז היא גוררת תגובה על תגובה. העצבים של כל השחקנים באזור נמתחים כעת מעבר לרמת הדריכות הקיימת כבר חצי שנה. מוחמד היה בורג מרכזי בכל הפעילות של האיראנין במזה"ת. זה יותר ממכה כואבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully