וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סאליבן ייפגש עם בן סלמאן כדי לדון בחלק הסעודי של הסכם הנורמליזציה

עודכן לאחרונה: 2.4.2024 / 3:09

בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו כי וושינגטון וריאד מתקרבות לטיוטת הסכם ברית הגנה וכן לטיוטת הבנות בנושא תכנית גרעין אזרחית. למרות שבכירים בבית הלבן מודים שהסיכוי קטן להגיע לעסקה - הם שוקלים להציג את החבילה לנתניהו ולהציב אותו בפני נקודת הכרעה

בווידאו: לחיצת יד היסטורית בין הנשיא האיראני ויורש העצר הסעודי/לפי סעיף 27א

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, יבקר השבוע בסעודיה וייפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן כדי לדון בעסקת החבילה שכוללת גם נורמליזציה עם ישראל - כך אמרו ארבעה בכירים ישראלים ואמריקנים.

למה זה חשוב:

למרות שבכירים בבית הלבן מודים שיש סיכוי קטן מאוד להגיע לעסקה כל עוד המלחמה בעזה נמשכת וכאשר נותרו חודשים ספורים עד הבחירוך לנשיאות ארה"ב - נסיעתו של סאליבן לסעודיה ממחישה שהנשיא ביידן עדיין מעוניין לנסות ולקדם את המהלך.

דדי ברנע עם ג'ייק סאליבן. 15 בדצמבר 2023. ללא, אתר רשמי
בכירים בבית הלבן מודים שיש סיכוי קטן מאוד להגיע לעסקה. סאליבן עם ברנע/אתר רשמי, ללא

מאחורי הקלעים:

  • ארה"ב וסעודיה מתקרבות לטיוטת הסכם ברית הגנה בין המדינות וכן לטיוטת הבנות בנושא תכנית גרעין אזרחית בסעודיה, כך אמרו הבכירים הישראלים והאמריקנים.
  • לדבריהם, ממשל ביידן רוצה להגיע לטיוטת הסכם בין ארה"ב לבין סעודיה ואז להציג אותו לראש הממשלה נתניהו ולבחון האם הוא מסוגל לספק את הסחורה בצד שלו של העסקה ולהתחייב למסלול שיוביל לפתרון שתי המדינות.
  • מהלך כזה יציב את נתניהו בפני דילמה דרמטית. אם יאמר כן, הוא יזכה בהסכם שלום היסטורי עם סעודיה אך ייאבד את שותפיו הקואליציוניים מהימין הקיצוני. אם יאמר לא, הוא ייחשף פעם נוספת כסרבן שלום ויסתכן בעימות חסר תקדים עם הנשיא ביידן.
  • "היתה התקדמות גדולה בשיחות בין ארה"ב לבין סעודיה על הסכם ברית ההגנה בינהן. הם מקדמים את ההבנות בצד שלהם עד למקסימום ואז זה יונח על שולחנה של ישראל ואנחנו נצטרך להכריע", אמר בכיר ישראלי שמעורה בפרטים.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לוחץ את ידו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לצדו של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בפסגת G20 בניו דלהי, 9 בספטמבר 2023. רויטרס
ארה״ב וסעודיה קרובות מאוד להגעה לטיוטת הסכם ברית הגנה. ביידן עם בן סלמאן/רויטרס

מה הם אומרים:

  • בשבוע שעבר הנשיא ביידן הבהיר כי הוא עדיין סבור שעסקת החבילה עם סעודיה רלוונטית.
  • "לא אכנס לפרטים, אבל אנחנו עובדים עם הסעודים. הם מוכנים להכיר בישראל באופן מלא…אבל צריכה להיות תכנית ליום שאחרי המלחמה ורכבת לכיוון פתרון שתי מדינות. זה לא חייב להתממש מייד, אבל צריכה להיות התקדמות לכיוון. אני חושב שניתן להשיג את זה", אמר ביידן באירוע בחירות בניו יורק.

תמונת המצב:

סאליבן ימריא לסעודיה עם יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון ברט מקגרק שניהל את המו"מ עם הסעודים על הסכם ברית ההגנה וכן עם יועצו הבכיר של הנשיא ביידן עמוס הוכשטיין שניהל את המגעים עם הסעודים על ההבנות בנושא תכנית הגרעין.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בריאיון עם "פוקס ניוז", 20 בפברואר 2024. צילום: רויטרס, עיבוד תמונה
ייתן אור ירוק להצביע בעד ההסכם? דונלד טראמפ/עיבוד תמונה, צילום: רויטרס

כן, אבל:

  • רבים בבית הלבן סבורים שעסקת החבילה עם סעודיה היא פנטזיה שלא תתממש - הן בגלל התמשכות המלחמה בעזה, הן בגלל התלות של נתניהו בשותפיו הקואליציוניים מהימין הקיצוני והן בגלל הזמן המועט שנותר על השעון הפוליטי בארה"ב עד הבחירות לנשיאות.
  • כל הסכם שיושג יהיה צריך לעבור אישור של הסנאט האמריקני ולזכות ברוב של שני שלישים. הצבעה כזו בתקופת בחירות הינה אתגר קשה ביותר.
  • מצד אחד, סנאטורים דמוקרטים רבים סולדים גם מנתניהו וגם מבן סלמן ומצד שני כלל לא בטוח שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ ייתן אור ירוק לחברי מפלגתו להצביע בעד ההסכם ולתת ניצחון לביידן ערב הבחירות לנשיאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully