וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחזית עגומה: יותר מרבע מהישראלים יסבלו מהשמנת יתר ב-2030

עודכן לאחרונה: 1.4.2024 / 18:54

שיעור הנשים ממצב חברתי-כלכלי הנמוך ביותר סובלות משיעורי השמנת יתר הגבוהים ביותר - כך עולה מנתונים שהוצגו בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת. פרופ' נחמן אש הדגיש את הדחיפות בטיפול בבעיה, בגלל השיעור הרחב של האוכלוסייה הלוקה בתופעות אלו, והתרחבות הנתונים מדי שנה

למה השמנה מוגדרת כמחלה - ומתי היא באמת מסכנת אותנו?/מערכת וואלה

27% מהאוכלוסייה בישראל תסבול מהשמנה בשנת 2030, זאת לעומת 24% בשנת 2022 - כך עלה היום (שני) בדיון של ועדת הבריאות בנושא עלייה באחוזי השמנת היתר בישראל. התחזית העגומה מתבססת על נתונים לפיהם קיימת עלייה מתמדת בשיעורי השמנת היתר, הן בקרב בני הנוער והן בקרב האוכלוסייה הבוגרת משנת 2018.

על פי הנתונים, שנאספו על ידי המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, נכון לשנת 2022, 8.5% מהילדים בגיל 7, 12.8% מבני 15-14 ו-25% מבני 64-20 סובלים מהשמנת יתר. בכל שלוש קבוצות גיל אלו מדובר בעלייה שנתית רצופה משנת 2018.

פרופ' רונית אנדולט, מנהלת אגף התזונה במשרד הבריאות, אמרה כי ההוצאות הישירות והעקיפות של התופעה הן 20 מיליארד שקלים בשנה, המהווים כ-1.4% מהתוצר הלאומי הגולמי. עוד אמרה, כי המשרד מעודד ב-20 מיליון שקלים בשנה את קופות החולים להקים מרפאות בטיפול בהשמנת היתר.

נער נשקל. ShutterStock
27% מהאוכלוסייה בישראל תסבול מהשמנה בשנת 2030/ShutterStock

עוד עלה מהנתונים שהוצגו, כי שיעור ההשמנה עלו בכל שכבות האוכלוסייה, אך האוכלוסייה שנפגעה יותר מכל היא אוכלוסייה במצב חברתי-כלכלי נמוך. כמו כן, שיעורי השמנת היתר בקרב ערבים בכלל קבוצות הגיל היא הגבוהה ביותר. כך למשל בשנת 2022 19.9% בקרב הבנים בגילאי 15-14 במגזר הערבי סובלים מהשמנת יתר, זאת לעומת 11.9% בנים באותו גיל במגזר החרדי ו-12.5% בני אותו גיל במגזר הכללי. בסך הכל, שיעור השמנת היתר בקרב חרדים וערבים בני 64-20 הינו 29% בהשוואה ל-23% באוכלוסיה הכללית.

ד"ר אלה עין מור, עורכת המחקר בנושא, הזהירה כי 8.5% מהילדים במצב חברתי-כלכלי נמוך בגילאי 7 סובלים מהשמנת יתר, מול כ-6% מהילדים בגיל זה במצב חברתי-כלכלי גבוה. היא הציגה גם כיצד בגוש דן יש שיעורים נמוכים של השמנת-ילדים - מול הפריפריה, וכיצד מתרחבת התופעה מדי שנה.

כמו כן, נמצא כי שיעור הנשים ממצב חברתי-כלכלי הנמוך ביותר סובלות משיעורי השמנת יתר הגבוהים ביותר. עוד עלה כי בכל קבוצות הגיל, שיעור הנשים במגזר הערבי הסובלות מהשמנת יתר הוא השיעור הגבוה ביותר.

פרופ' נחמן אש, יו"ר המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, הדגיש בדיון את הדחיפות הנדרשת בטיפול בהשמנת היתר, בגלל השיעור הרחב של האוכלוסייה הלוקה בתופעות אלו, והתרחבות הנתונים מדי שנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור נחמן אש בתוצאות שימוע מחדל ההפריה של אסותא. שלומי גבאי
פרופ' נחמן אש/שלומי גבאי

יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי מש"ס, אמר כי יש חשיבות עליונה בצמצום הפערים בבריאות. הוא קרא לתת דגש על מניעת התופעה באמצעות חינוך לבריאות, הכשרה של רופאי ילדים ומשפחה לטיפול בתחום, והקמת מרפאות רב תחומיות לטיפול קבוע בהשמנה בעיקר בפריפריה ובקרב אוכלוסיות ייעודיות. כצעד ראשון, הוא ביקש ממשרד הבריאות לבחון להכיר בתופעת ההשמנה כמחלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully