וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שורדי הנובה: "נשחטנו, נשרפנו - ועדיין צריכים לשבת בוועדות רפואיות. כסף לא פותר הכל"

עודכן לאחרונה: 1.4.2024 / 20:27

ועדת העבודה והרווחה קיימה דיון בנושא הטיפול בנפגעי מסיבת הנובה - אך השורדים לא חסכו בביקורת. איציק בן לולו, שבנו אוראל אבוחצירא נהרג בנובה שיתף על המאבק שלו. "לפני ה-7 באוקטובר הייתי אדם מאושר, כיבו לי את האור", אמר. "בינתיים אף אחד לא רואה אותנו, שקופים"

בני משפחות נרצחים בישיבת השדולה לזכר נרצחי המסיבות ברעים, 18 במרץ 2024/ערוץ כנסת, יונתן זינדל פלאש 90

ועדת העבודה והרווחה קיימה הבוקר (שני) דיון בנושא הטיפול וההכרה בנפגעי מסיבת הנובה. על פי נתוני הביטוח הלאומי שהוצגו בדיון, עד כה הוגשו 3,702 תביעות להכרה ראשונית בנפגעי המסיבות, 3,693 מהן אושרו באופן מיידי. עם זאת, בדיון עלה כי אנשים שלא נכללו בקבוצות שקיבלו הכרה מיידית, בהם הורים ואזרחים שהגיעו לחלץ חוגגים, טרם קיבלו הכרה ומענים מהמדינה.

לדברי עו"ד שלומי מור מהביטוח הלאומי, רק כשליש מהנפגעים הגישו בקשה להמשך הכרה וטיפול, מתוכם 80% מהבקשות נבחנו ואושרו. "בנינו מסלול להכרה מהירה ויעילה, וכל מי שהוכר קיבל סיוע כלכלי לחודשים אוקטובר ונובמבר, כדי שקודם כל תהיה לאנשים אפשרות להתחיל ולהתאושש מהחוויה הקשה שעברו", אמר והוסיף: "המשכנו לעמוד איתם בקשר, פנינו אקטיבית לאנשים, עשינו פייסבוק לייב וזומים כדי שיכירו את זכויותיהם. עכשיו צריך להמשיך ולבחון כל אחד מהנפגעים לפי הנזק האינדיבידואלי שקרה לו ועל פי רצונו".

איציק בן לולו, שבנו אוראל אבוחצירא נהרג בנובה, סיפר על הנפילה שלו בין הכיסאות. "אוראל היה מנהל בר בנובה ויצא להילחם, 4 ימים לקח לאתר אותו בין כל הגופות ומי שמצא אותו בסוף זה אנחנו, לא המדינה ולא אף אחד אחר", שיתף על חוויתו הקשה.

מעבר לקושי הנפשי הכבד מנשוא, בן לולו סיפר על הקושי הכלכלי שפקד אותו מאז רצח בנו, בו הוא חי כשקוף. "המעסיק שלי הוריד לי 20% מהשכר, תבעתי אותו על הלנת שכר והוא זימן אותי לשימוע. יש לי עוד 3 ילדים לגדל ואני לא יכול להסתכל להם בעיניים כי לא יודע איך אני פותר להם את הבעיות. פסיכיאטר עולה 3,500 ש"ח, מאיפה אביא את זה?", שאל את חברי הכנסת. "לפני ה-7 באוקטובר הייתי אדם מאושר: 4 ילדים, חיים טובים - כיבו לי את האור. לצערי אני נופל ב-0.02% שעלו כאן ובינתיים אף אחד לא רואה אותנו, אנחנו שקופים. אני בקשר עם הביטוח הלאומי אבל ההכרה כנראה תיקח זמן וכרגע אין לי שום תמיכה כלכלית".

בני משפחות נרצחים בישיבת השדולה לזכר נרצחי המסיבות ברעים, 18 במרץ 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
"כרגע אין לי שום תמיכה כלכלית". בני משפחות נרצחים בישיבת השדולה לזכר נרצחי המסיבות ברעים/פלאש 90, יונתן זינדל

"אין לנו אפשרות ללכת למטפל לבחירתנו, הרבה שורדים איבדו משמעות"

שירה כהן, ניצולת הנובה, שיתפה על הבירוקרטיה הקשה מול הביטוח לאומי, שגורמת להרבה שורדים לאבד את המשמעות שלהם ולא לחזור לעבודה ולחיים עצמם. "לתת כסף זה לא תמיד הפתרון, צריך לעזור לאנשים לעבור תהליך שיקומי", אמרה כהן. "אושרו לנו 36 טיפולים פסיכולוגיים, אין לנו אפשרות ללכת למטפל לבחירתנו אלא רק מי שמוכר על ידי הביטוח הלאומי. הרבה שורדים איבדו משמעות וקשה מאוד לחזור לעבודה שעבדנו בה לפני. הרבה שורדים נופלים בביורוקרטיה, 180 חיילים סדירים שהיו במסיבות לא מקבלים שום מענה בביטוח הלאומי".

עו"ד מור מהביטוח הלאומי הדגיש כי המוסד עובד על פי חוק ומחוייב לבצע ועדות רפואיות לשם הכרה בנכות, אלא אם יוגדר אחרת בחקיקה. עוד ציין כי החוק מכיר כיום במי שנפגעו מפעולת איבה באופן ישיר בלבד. לדבריו, "מי שהגיע לשטח והציל אנשים בזמן שעוד היתה לחימה אמור להיות מוכר על פי החוק הקיים".

ח"כ אלמוג כהן אמר כי הביטוח הלאומי עמד מול צונאמי ענק, וכי גם היום הוא נותן מענה מיטבי לכל מקרה פרטני שמופנה אליו. אליו הצטרף גם ח"כ מאיר כהן, שאמר כי "הביטוח הלאומי עושה עבודה חשובה ומדהימה במשבר האדיר הזה, אבל כעת מי שמגיע אליו ומבקש להכיר בנכות כזו או אחרת מתחיל לעבור מסננות רגילות - וזו הטעות הגדולה. מדובר באנשים שחוו טראומה קשה. חשוב שיהיו מענים מהירים ומותאמים לצרכים. שכל מסלול יהיה מסלול ירוק, ללא קשיים".

דפנה לאה דרייפוס מפורום הורים, תקפה את הוועדות הרפואיות הבלתי נגמרות בהם צריכים להשתתף, דבר שנשמע כמעט לא הגיוני למראות הקשים שעברו. "נרצחנו, נשחטנו, ירו בנו ושרפו אותנו אבל אנחנו צריכים לשבת בוועדות רפואיות שיסמנו וי אם אנחנו ישנים או לא בלילה", אמרה בכאב. "נתנו מענה ראשוני אבל אנחנו מראש לא צריכים לשבת בוועדה רפואית. אנחנו צריכים הכרה גורפת וסל שיקום אוטומטי כולל טיפולים הוליסטיים לצמיתות. יש 4,000 שנפגעו ועוד 50,000 במעגל בשני ובשלישי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully