וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיע לקריות: עבודות לפינוי צמח פולש החלו בנחלים בצפון

עודכן לאחרונה: 31.3.2024 / 11:52

פלישת הצמח "חסת המים" עלולה לגרום לנזק אקולוגי המוביל לדחיקת בתי הגידול של מינים מקומיים, ומהווה מקור ליתושים וזחלים. בנוסף, הצטברות הצמח במים עלולה לסתום תעלות ניקוז. מקור הצמח, שהינו צמח נוי, ככל הנראה בבעלי אקווריומים ששפכו את תוכנם למקורות המים באיזור

העבודות למיגור הצמח "חסת מים", שפלש לטבע הישראלי/רשות נחל קישון

צמח נוי המכונה "חסת מים" שפלש לטבע הישראלי, הגיע כעת גם לנחל גדורה שבקריות, המתנקז לנחל קישון. הצמח משמש כצמח נוי בבריכות מים ובאקווריומים והוא פולש לטבע ככל הנראה כשבעלי אקווריומים מנקים אותם ושופכים את תכולתם למקורות מים. בימים אלו החלו ברשות נחל הקישון בעבודות להוצאת הצמח הפולש מערוץ נחל גדורה שעובר בתחום העיר קריית ביאליק (בין רחוב העמקים למתחם "ביג" קריית אתא).

צמחים פולשים, ובעיקר חסת המים ויקינטון המים מהווים מטרד רציני גם בצפון ולפני כעשר שנים אף הגיעו עד לשפך נחל צלמון הנכנס לכנרת. "חסת המים" או צמח הפיסטיה, הוא צמח מים רב שנתי, חסר גבעול, הצף על פני המים. העלים באורך כ-14 סנטימטרים וצבעו ירוק. הצמח גדל ומתפשט במהירות רבה ויוצר אוכלוסיות צפופות המכסות תוך חודשים ספורים מקורות מים ונראה כשטיח עלים צפוף שמכסה את מי הנחל.

פלישת "חסת המים" עלולה לגרום לנזק אקולוגי המוביל לדחיקת בתי גידול של מינים מקומיים וירידה בשיעור החמצן במים. כמו כן מהווה הצמח בית גידול ליתושים, ביניהם יתוש הטיגריס האסיאתי הנושא נגיפים מסוכנים כמו קדחת הדנגי וקדחת מערב הנילוס. היתושים מטילים ביציהם בצדו התחתון של העלה ואילו חלקו הטבול של הצמח מהווה בית גידול לזחלים ולגלמים.

כותרת:העבודות למיגור הצמח "חסת מים", שפלש לטבע הישראלי 31 במרץ 2024. רשות נחל קישון, אתר רשמי
עבודות למיגור הצמח חסת מים/אתר רשמי, רשות נחל קישון

חסת המים גם עלולה לסתום תעלות ניקוז, לשבש ולפגוע במתקני שאיבת מים. המקרה המוכר ביותר של התפשטות הצמח במאגר מים מוכר כשהוא כיסה את אגם קריבה באפריקה - מאגר מים ענק שנוצר על נהר הזמבזי, בגבול שבין זמביה לזימבבואה. מדובר באגם שגדול מהכנרת פי 33. כשהצמח הגיע לנחל צלמון אמרו מומחים כי חסת המים אינה יכולה להתפשט בכנרת בשל הרוחות והגלים באגם, אם כי עלולה להוות מטרד רציני במפרצים וכן עלולה לסתום פתחי יניקה של משאבות מים.

העבודות למיגור הצמח בנחל גדורה נעשות באמצעות מחפר (באגר) עם זרוע ארוכה שעל הכף שלו הותקנה מסננת הצמחים שנלכדו בתוך הצמחיה הטבעית של הנחל והגדות, הוצאו באופן ידני על ידי עובדים שגם הוציאו גם מפגעי פסולת מהנחל.

לדברי שרון נסים, מנכ"לית רשות נחל הקישון, "רשות הנחל פועלת בשיתוף פעולה פורה עם עיריית קריית ביאליק, ורואה חשיבות רבה לטיפול במפגעי צמחייה פולשת ופינוי פסולת ממי הנחל, במיוחד בתחילת האביב בה מתחילה דגירת יתושים".

אלי דוקורסקי, ראש עיריית קרית ביאליק, אמר: "בשנים האחרונות השקענו משאבים רבים בפיתוח טיילת שמעון פרס שלאורכה עובר תוואי נחל הגדורה. הטיילת מהווה מוקד משיכה לאלפי תושבים המשתמשים בטיילת לפעילות פנאי, נופש וספורט. בתקופה האחרונה הגיע אל הנחל הצמח הפולש, חסת המים, הגורם למפגע אקולוגי ותברואתי המושך אליו את היתושים. אנו מאמינים כי השבת המים לנחל וסחרורם ימנעו את התרבות חסת המים ודגירת יתושים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully