וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב וישראל חתמו על מזכר סודי לשיתוף פעולה מודיעיני אחרי 7 באוקטובר

עודכן לאחרונה: 31.3.2024 / 12:14

בוול סטריט ג'ורנל דווח כי ההסכם שגובש לאחר המתקפה של חמאס מעורר כעת שאלות רבות, מחשש שהמידע המודיעני של וושינגטון תורם להרג אזרחים ופגיעה בתשתיות

גלנט בבית הלבן: "ללא הכרעה ברורה ומוחלטת בעזה - אנו מקרבים מלחמה מצפון"/משרד הביטחון

ארצות הברית וישראל חתמו על מזכר סודי לשיתוף פעולה מודיעיני אחרי מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, וכעת גובר החשש בוושינגטון שהוא מוביל בחלקו להרג אזרחים - כך דווח היום (ראשון) בוול סטריט ג'ורנל.

לפי גורמים המעורים בנושא, החשש נובע מכך שיש מעט פיקוח עצמאי על המידע המודיעיני שמעבירה ארצות הברית לישראל, שייתכן שמוביל לתקיפות שבהן נהרגים אזרחים או נפגעות תשתיות שלא לצורך.

הסכם שיתוף הפעולה המודיעיני זכה לביקורת ציבורית פחותה מאשר מכירת הנשק האמריקני לישראל, אך הוא נתקל בביקורת גוברת מצד חברי קונגרס דמוקרטים וארגוני זכויות אדם. זאת, במקביל, לחשש גובר בממשל ביידן על ניהול המלחמה בעזה ומפני פעולה אפשרית ברפיח.

"מה שאני מודאג לגביו הוא לוודא ששיתוף המודיעין שלנו עולה בקנה אחד עם הערכים שלנו והאינטרסים הביטחוניים הלאומיים שלנו", אמר לוול סטריט ג'ורנל ג'ייסון קרואו מהמפלגה הדמוקרטית, חבר ועדת המודיעין של בית הנבחרים.

כוחות צה"ל ברצועת עזה, 29 במרץ 2024. דובר צה"ל
כוחות צה"ל ברצועה/דובר צה"ל

קרואו פנה בדצמבר לראש קהיליית המודיעין הלאומי, אבריל היינס, וביקש פרטים על שיתוף הפעולה המודיעני עם ישראל. הוא הוסיף כי הוא מודאג מכך שהמידע "שאנחנו חולקים כרגע לא מקדם את האינטרסים שלנו".

כ-32 אלף איש נהרגו בעזה מאז תחילת המלחמה, לפי רשויות הבריאות ברצועה הנשלטות על ידי חמאס. הנתונים שלהן לא מבחינות בין מחבלים לאזרחים, בעוד שבצה"ל אומרים כי שליש מההרוגים הם חמושים.

המלחמה ברצועה הובילה גם להרס או לנזקים כבדים לתשתיות אזרחיות, כולל מסגדים, בתי חולים ואוניברסיטאות. ישראל אומרת שההרס הנרחב הוא בלתי נמנע משום שחמאס ויתר ארגוני הטרור פועלים מתוך אוכלוסייה אזרחית.

קרואו אמר שהוא נפגש בנפרד עם גורם בכיר בצה"ל ועם וגורמי מודיעין אמריקניים ואמר שיש "כמה סתירות די גדולות" במספרי ההרוגים האזרחים בשורות שני הצדדים.

גורמים אמריקניים אמרו כי שיתוף המודיעין עם ישראל מתנהל תחת מזכר סודי שהבית הלבן הוציא זמן קצר לאחר ב-7 באוקטובר ותוקן כמה ימים לאחר מכן. בערך באותו הזמן, הרחיבה ארצות הברית את איסוף המודיעין שלה על עזה, שעד אז נסמך בעיקר על ישראל.

בתחילת המלחמה, קהילת המודיעין האמריקנית ניסחה קווים מנחים לשיתוף המודיעין עם עמיתיהם הישראלים, אך בכירי הבית הלבן קובעים בסופו של דבר אם התרחשה הפרה כלשהי, לפי גורמים המכירים את התהליך.

לדברי אחד הגורמים, סוכנויות הביון של ארצות הברית אוספות מקרים של הפרות אפשריות של חוקי המלחמה של שני הצדדים בעזה כחלק מדוח דו-שבועי, המתאר אירועים ספציפיים ומגמות הקשורות למלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully