וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה לבג"ץ: חייב את פרסום העדויות שגבתה ועדת החקירה לפרשת הצוללות

עודכן לאחרונה: 31.3.2024 / 11:50

הוועדה פועלת כשנתיים ללא שפרסמה דבר מעבודתה, וזאת על אף שהוקמה על בסיס סעיף 1 לחוק ועדות חקירה, הקובע שיש להקימה אם יש עניין "בעל חשיבות ציבורית הטעון בירור". התנועה לאיכות השלטון שהגישה את העתירה: "כגוף ציבורי שהוקם בסמכות הממשלה עליו לפעול לאור השמש"

בווידאו: עד מפתח בפרשת הצוללות מתחמק משאלות: "זה מעליב אותי"/יותם רונן

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ כנגד ועדת החקירה הממלכתית לחקר רכש כלי השיט והצוללות.
בעתירתה היא טוענת שהטלת החיסיון על עבודת הוועדה, הפועלת כשנתיים ללא שפרסמה דבר לציבור, מנוגדת לתכליתה של ועדת החקירה הממלכתית. הוועדה הוקמה לפי סעיף 1 לחוק ועדות חקירה, הקובע כי מדובר ב"עניין שהוא בעל חשיבות ציבורית חיונית אותה שעה הטעון בירור".

הקמת ועדת החקירה לחקר רכש כלי השיט והצוללות התקבלה בהחלטת ממשלה בתחילת שנת 2022. זאת, כדי לחקור את העסקאות ואת הליכי הרכש של ספינות המגן סער 6, צוללות AIP, ספינות נגד צוללות, הפרטת מספנות חיל הים והסכמה למכר צוללות לצד ג' על ידי גרמניה. מיום הקמתה הטילה הוועדה חיסיון גורף על עבודתה, ובכלל זה דיוניה, הראיונות שקיימה והעדויות שגבתה.

התנועה מדגישה בעתירתה כי "החלטת ועדת החקירה להחשיך ולערפל את עבודתה פוגעת פגיעה אנושה באינטרס הציבורי, באמון הציבור וביתר התכליות העומדות בבסיס עקרון הפומביות החל על עבודתה". לכן, הם טוענים, התנהלותה בלתי מידתית ובלתי סבירה באופן קיצוני.

מיצג מחאה נגד פרשת הצוללות. אלעד גוטמן, מערכת וואלה! NEWS
"הערפול פוגע פגיעה אנושה באינטרס הציבורי". מיצג מחאה נגד פרשת הצוללות, ב-2018/מערכת וואלה! NEWS, אלעד גוטמן

עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, מסר כי "מזה למעלה משנתיים שוועדת החקירה מתנהלת הרחק מעיני הציבור, במחשכים ותחת עננה כבדה של חשאיות וחוסר שקיפות. התנהלות זו מחבלת ביכולתו של הציבור לפקח על עבודת הוועדה ולבקרה, פוגעת בכלל התכליות העומדות בבסיס הקמתה ומערערת את האמון השברירי ממילא במערכת.

"חברי ועדת החקירה מרשים לעצמם לפעול הרחק מהעין הציבורית, בעוד ועדת החקירה לחקר אסון מירון אשר הוקמה רק חצי שנה לפני ועדת החקירה הזאת, כבר הספיקה לסיים את עבודתה ולמסור את מסקנותיה לציבור. מסקנותיה של ועדת החקירה לחקר אסון מירון היו מטלטלות, אולם סיום עבודת ועדת החקירה הזאת כלל אינו נראה באופק, וזאת מבלי שיש לכך כל סיבה או הסבר מצידה של הוועדה.

"על ועדת החקירה מוטלת החובה, כגוף ציבורי שהוקם מתוקף סמכותה של הממשלה, לפעול לאור השמש, בשקיפות ותחת ביקורת הציבור. דווקא בסוגיות כה רגישות ובעלות עניין ציבורי עצום, יש להקפיד על כללי המשחק הדמוקרטיים - ופומביות הדיון היא אחד מהם. בג"ץ מתבקש להורות לוועדה לפתוח את שעריה ולחשוף את עבודתה בפני אור השמש, כנדרש בחוק ובפסיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully