וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לינץ' בהאיטי: המון זועם רצח חשודים ברכישת נשק לכנופיות

זעם התושבים על אלימות ארגוני הפשיעה באי הקריבי גובר, ושוטר ושומר לשעבר נחטפו מתחנת משטרה אחרי שבמכונית שלהם נמצאו עשרות אלפי דולרים במזומן, אקדחים ותחמושת. בזמן שהאיטי ממתינה לכוח בינלאומי, מעשי הלינץ' גוברים ו-59 מקרים כאלו נרשמו מתחילת השנה

שוטרים בפעילות בפורט-או-פרינס, האיטי, 14 במרץ 2024. רויטרס
המשטרה המקומית אינה מסוגלת להתמודד עם הכנופיות. שוטרים בבירה פורט-או-פרינס, החודש/רויטרס

המון בהאיטי ביצע לינץ' בשני אנשים בחשד שהם רכשו תחמושת או אקדחים עבור כנופיות המטילות אימה במדינה - כך מסרה אתמול (שבת) המשטרה באי הקריבי. המשטרה אישרה כי השניים נחטפו ממעצר לאחר שנמצאו עם כ-20 אלף דולר וכ-43 אלף דולר במזומן במכוניתם, יחד עם שני אקדחים וקופסת תחמושת.

נשיאת כמות מזומן זו נחשבת לחשודה, והתושבים הניחו שמדובר ברכישת נשק עבור הכנופיות.
הלינץ' אירע ביום שישי בעיירה סמוכה לעיר המחוז מיראבלה. המשטרה ככל הנראה ירתה יריות אזהרה באוויר כדי לנסות למנוע את הרצח של השניים, אבל לא הצליחה לבלום את ההמון. לפי מסמכי הזיהוי שלהם, אחד הקורבנות היה שוטר, והשני היה שומר לשעבר.

מעשה הלינץ' הדגים עד כמה המשטרה בהאיטי חסרת כוח אדם, ואת זעמם של תושבי האיטי בעקבות חודשים ארוכים של הרג, חטיפות והתקפות מזוינות של הכנופיות במדינה.

בחודש האחרון, הכנופיות תקפו תשתיות מרכזיות ברחבי הבירה, פורט-או-פרינס, כולל תחנות משטרה, נמל התעופה הבינלאומי הראשי, שנותר סגור, ואת שני בתי הכלא הגדולים ביותר בהאיטי, ושחררו יותר מ-4,000 אסירים.

רכבים שרופים בפורט-או-פרינס, האיטי, 25 במרץ 2024. רויטרס
מכוניות שרופות בבירה/רויטרס

ביום חמישי, וויליאם אוניל, מומחה זכויות האדם של האו"ם להאיטי, אמר כי האומה הקריבית מוכת הסכסוכים זקוקה כעת ל-4,000 עד 5,000 שוטרים בינלאומיים כדי לסייע בהתמודדות עם אלימות "קטסטרופלית" של כנופיות, שמכוונת נגד גורמים בכירים ובתי חולים, בתי ספר, בנקים ומוסדות קריטיים אחרים.

לפי הדוח שחיבר, בשנה שעברה נרשם זינוק משמעותי במספר ההרוגים והפצועים כתוצאה מאלימות כנופיות, שהגיע ל-4,451 הרוגים ו-1,668 פצועים. השנה, נכון ל-22 במרץ, המספרים ממשיכים לטפס, עם 1,554 הרוגים ו-826 פצועים.

כתוצאה מהסלמה באלימות הכנופיות, מה שמכונה "גדודי הגנה עצמית" לקחו את החוק לידיים, לפי הדוח, ודווח על לפחות 528 מקרי לינץ' ב-2023 ו-59 מתחילת 2024.

אוניל אמר כי ביסוס הביטחון מחדש הוא המפתח, ופריסת כוח רב-לאומי בשטח היא קריטית ודחופה. המומחה הוסיף כי הקמתה הרשמית של מועצה נשיאותית זמנית ופעילה גם היא משימה "מכריעה" ו"חיונית לחלוטין". הוא הביע תקווה שזה יכול לקרות כבר בשבוע הבא.

האיטי נותרה בכאוס פוליטי מאז ההתנקשות בנשיא ז'ובנל מואיז ב-2021, ויורשו בפועל, ראש הממשלה אריאל הנרי, התפטר החודש בשל השתוללות הכנופיות והדרישה לקיים בחירות חדשות.

מומחה האו"ם הוסיף כי נשיא קניה, וויליאם רוטו, אמר כי הוא לא ישלח שוטרים להוביל את המבצע הביטחוני הרב-לאומי כמתוכנן עד שיהיה לו מקביל מהאיטי. אוניל אמר שגם קרן הנאמנות למימון מבצע השיטור הבינלאומי זקוקה נואשות למימון.

האיטי ביקשה כוח בינלאומי שיילחם בכנופיות כבר באוקטובר 2022, ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא לפריסתו ביולי האחרון. באוקטובר אישרה מועצת הביטחון של האו"ם את פריסת הכוח בהאיטי, שאותו אמורה להוביל קניה.

  • עוד באותו נושא:
  • האיטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully