וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט הציע לארה"ב להקים כוח צבאי של מדינות ערביות, שיהיה אחראי להשלטת הסדר בעזה

עודכן לאחרונה: 29.3.2024 / 20:06

בכיר ישראלי אמר שיש נכונות אמריקנית וערבית לקדם את הנושא ושישראל מעוניינת בהקמת הכוח כדי למנוע רעב ברצועה ולאפשר בניית אלטרנטיבה לחמאס. בכירים אמריקנים וערבים מצננים את ההתלהבות ומדגישים: מדובר ברעיון ליום שאחרי, שתלוי בהסכמה ישראלית לפתרון שתי המדינות

גלנט בבית הלבן: "ללא הכרעה ברורה ומוחלטת בעזה - אנו מקרבים מלחמה מצפון"/משרד הביטחון

שר הביטחון יואב גלנט דן במהלך ביקורו בוושינגטון בשבוע שעבר באפשרות להקים כוח צבאי רב-לאומי של מדינות ערביות, שיזכה לתמיכת ארה"ב, ויהיה אחראי על השלטת חוק וסדר בעזה ועל ליווי שיירות הסיוע ההומניטארי, כך אמר בכיר ישראלי שמעורה בפרטים.

כניסת משאיות הסיוע לצפון רצועת עזה, 12 במרץ 2024. מתפ"ש, אתר רשמי
הכנסת משאיות סיוע לרצועת עזה/אתר רשמי, מתפ"ש

למה זה חשוב

  • ישראל מעוניינת בקידומו של כוח ערבי כזה גם כדי לפתור את בעיית הביזה של שיירות הסיוע ההומניטארי ולמנוע התפשטות רעב ברצועה וגם כדי לאפשר בניית אלטרנטיבה פלסטינית לשלטון חמאס בעזה.
  • "מהלך כזה יבנה גורם שלטוני בשטח שאינו חמאס ויפתור לישראל בעיה הולכת וגוברת עם ארה"ב בכל הנוגע למצב ההומניטארי בעזה", אמר בכיר ישראלי.
sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
פגישתו של שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן,26 במרץ 2024. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
פגישתו של שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן,26 במרץ 2024/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

במוקד החדשות

  • הבכיר הישראלי ציין כי גלנט דן באפשרות להקים כוח רב לאומי כזה גם במהלך שיחותיו עם שר ההגנה האמריקני אוסטין וגם בשיחותיו עם שר החוץ בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן כחלק מקידום תכנית ליום שאחרי המלחמה בעזה.
  • לדברי הבכיר הישראלי מדובר בכוח ערבי שישהה בעזה רק לתקופת מעבר מוגבלת ויהיה אחראי על אבטחת המזח הזמני שתקים ארה"ב מול חופי עזה ועל ליווי השיירות של הסיוע ההומניטרי כדי שהסיוע יגיע לאוכלוסיה, לא יבזז ולא יהיה תחת שליטת חמאס.
  • גלנט ביקש מארה"ב להירתם כדי לקדם את הקמת הכוח הרב לאומי הזה והדגיש בפני האמריקנים כי מדובר בתמיכה מדינית וחומרית ולא בשיגור חיילים אמריקנים לעזה.
תושב עזה אוכל. רויטרס
תושב עזה אוכל/רויטרס

מאחורי הקלעים

  • הבכיר הישראלי ציין כי בכירים בצה"ל ובמשרד הביטחון דנו על הסוגיה בשבועות האחרונים גם עם נציגים משלוש מדינות ערביות ובהן מצרים.
  • ההתקדמות הגיעה בעקבות ביקורים של אנשי צה"ל ומשרד ביטחון במדינות ערביות. "יש התקדמות בקידום היוזמה הזו גם מבחינת הנכונות של הממשל האמריקני וגם מבחינת הפתיחות של מדינות ערביות לרעיון", אמר הבכיר הישראלי.
  • לאחר חזרתו מוושינגטון, גלנט עידכן בנושא את ראש הממשלה נתניהו, את קבינט המלחמה ואת הרמטכ"ל.
  • גלנט ובכירים נוספים במערכת הביטחון צפויים לקיים שיחות המשך בנושא עם ארה"ב ומדינות ערביות כדי לקדם את היוזמה.
משאית סיוע לפלסטינים, רפיח, 19 במרץ 2024. רויטרס
משאית סיוע לפלסטינים, רפיח, 19 במרץ 2024/רויטרס

הצד השני

  • בכיר אמריקני אמר כי שר החוץ האמריקני בלינקן קיים שיחות בנושא עם שרי החוץ של כמה מדינות ערביות בקהיר בשבוע שעבר.
  • לדבריו, מצרים הינה המדינה המרכזית שעוסקת ברעיון הזה אך דורשת מעורבות של הרשות הפלסטינית והזמנה רשמית מצד הרשות הפלסטינית לשליחת כוחות ערביים לעזה.
  • הבכיר האמריקני ציין כי מדובר ברעיון יצירתי אולם הסיכויים לקדם אותו בטווח המיידי נמוכים יחסית, בין השאר בעקבות התגדות של נתניהו למעורבות של הרשות הפלסטינית בעזה.
  • הבכיר הישראלי ציין כי סוגיית המעורבות של הרשות הפלסטינית ברעיון תצטרך להיות נדונה בישראל אך הדגיש: "מי שישלוט בעזה בסוף היום במקום חמאס אלה פלסטינים ולא סינים".
  • הבכיר האמריקני הוסיף כי מדינות ערב לא יתקדמו למהלך כזה אלא אם כן הוא נעשה בהקשר של קידום פתרון שתי המדינות.
  • בכיר מאחת המדינות הערביות מולן התנהל השיח בנושא אמר כי גלנט לא הבין בצורה מדוייקת את עמדת מדינות ערב. "אנחנו לא מוכנים לשלוח חיילים לאבטח שיירות. נשקול לשלוח חיילים לכוח שמירת שלום ביום שאחרי המלחמה במידה והכוח הזה יהיה בפיקוד אמריקני ובמידה והמהלך יהיה קשור לקידום פתרון שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully