וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספרייה באוניברסיטת הארוורד הסירה מספר עור אדם ששימש ככריכה

מערכת וואלה! חדשות

עודכן לאחרונה: 29.3.2024 / 20:03

הספר "גורלה של הנפש" שחובר ב-1880 הוענק לרופא שהחליט ש"לספר על נפש האדם ראוי שתהיה כריכה אנושית", והשתמש ככל הנראה בעור שהוסר מגופה של אישה שמתה בבית החולים שבו עבד. הספר הגיע להארוורד ב-1934. כעת החליטה האוניברסיטה להשיב את הכבוד לבעלת העור

כריכת הספר מספריית הארוורד הכרוך בעור אנושי. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
כריכת הספר מספריית הארוורד הכרוך בעור אנושי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אוניברסיטת הארוורד הודיעה לאחרונה שהיא הסירה עור אדם מכריכת ספר שנמצא בספרייתה. הספר הוא "Destinées de l'Ame" ("גורלה של הנפש"), שחיבר ארסן הוסיי בשנת 1880. בעליו של העותק שבספרייה, רופא צרפתי בשם ד"ר לודוביק בולאן עטף את הכריכה בעורה של אישה שנפטרה בבית חולים שבו עבד, בלי שהחולה תביע את הסכמתה לפני מותה. הספר הגיע לאוניברסיטת הארוורד בשנת 1934 כתרומה של אחד מבוגרי האוניברסיטה. את ההחלטה להסיר את העור קיבלה ועדת היגוי של האוניברסיטה לענייני שרידים אנושיים באוספי המוזיאונים של הארוורד. עוד נאמר שהעור שהוסר מהכריכה "הועבר לאחסון זמני ומכובד".

האוניברסיטה פרסמה בעמוד אינטרנט מיוחד מידע אודות הספר והשתלשלות האירועים שהובילה להסרת העור. לפי הפרטים שנמסרו, הספר הוענק על ידי המחבר לידידו ד"ר בולאן. בפתק שנמצא בין דפי הספר כתב בולאן: "לספר על נפש האדם ראוי שתהיה כריכה אנושית". בספר מופיע גם פירוט הליך עיבוד העור לפני הפיכתו לכריכה.

הספר "גורלה של הנפש" הכרוך בעור אנושי בספריית הארוורד. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הספר "גורלה של הנפש" הכרוך בעור אנושי בספריית הארוורד/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בשנת 2014 ערכה האוניברסיטה בדיקה של הכריכה, שאישרה שאכן מדובר בעור אנושי. זהות האישה שממנה נלקח העור אינה ידועה, אך בהארוורד משערים שבולאן קיבל גישה לגופתה בעת שהיה סטודנט לרפואה, לצורך נתיחה. עוד משערים שהאישה מתה במחלקה הפסיכיאטרית של בית החולים. בהודעת האוניברסיטה נאמר שכעת נערך בירור כדי לגלות פרטים ביוגרפיים נוספים לגביה, ומתנהלות התייעצויות עם בהארוורד עצמה ומול גורמים בצרפת, מה לעשות בעור שהוסר, באופן שישיב את הכבוד לאישה שממנה הוא נלקח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully