וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להחלטת בג"ץ אין השפעה מעשית על הישיבות. אבל היא כן יכולה להפיל את הממשלה

עודכן לאחרונה: 29.3.2024 / 10:36

הפוליטיקאים החרדים היו צריכים להודיע מזמן שהם מוותרים על התקציבים לישיבות רק כדי להוכיח: זה לא עניין של כסף, אלא זכות קיומנו. ספק אם יש להם את מרחב התמרון הנדרש כדי להתגמש בסוגיה הזאת, ובמצב כזה - הסיכוי לבחירות בשנת 2024 גדל דרמטית

בווידאו: הרב הראשי לישראל יצחק יוסף: אם יכריחו אותנו ללכת לצבא, נסע כולנו לחו״ל/שימוש לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

קשה לומר שהפוליטיקאים החרדים הופתעו מהחלטת בג"ץ. השבוע כשישבו בלשכת נתניהו בירושלים הם עסקו בדיוק בשאלה הזאת: איך יהיה אפשר להמשיך לתקצב את מוסדות החינוך החרדים למרות ההחלטה הצפויה עד שיסדירו את מעמדם החוקי של תלמידי הישיבות? לכולם היה ברור שבחודשים הקרובים לא יהיו תקציבים לישיבות אבל נתניהו ניסה לברר עמם שאלה אחרת: מה עתיד הקואליציה בראשותו? הם ניסו להרגיע שהכל יהיה בסדר אבל נתניהו למוד ניסיונות יודע שמהר מאוד האירוע יכול לצאת משליטה. מספיקה הוראה אחת של אדמו"ר או רב בכיר ולנאמניו הפוליטיים לא תהיה כל ברירה.

להחלטה אתמול אין כל השפעה מעשית על הישיבות או על גיוס חרדים לצה"ל. מי שחושב שהפסקת תקציבים יוביל לגיוס המוני של חרדים לצה"ל לא מכיר מספיק את העולם החרדי ואת החשיבות שהוא רואה בלימוד תורה. אחרי אירועי ה-7 באוקטובר היו ניצנים קלים של שינוי גם בהנהגה הרוחנית החרדית. הרב משה הלל הירש, אחד מהמנהיגים הבכירים בזרם הליטאי אמר לאחרונה כי "מי שלא לומד - שיתגייס לצה"ל". זאת אמירה משמעותית. אף מנהיג חרדי לא אמר זאת קודם.

החרדים מאוד מתוסכלים. מבחינתם הגיוס היה העיקר בממשלה הנוכחית. לא מעט הם הביעו את הכעס הזה בשיחות עם נתניהו ויריב לוין בשבועות האחרונים: ״אם היינו מביאים את הגיוס לפני הרפורמה המשפטית והתקציב, לא היינו באירוע הזה. זאת אשמה שלכם״

ההחלטה אמש של בג"ץ רק גרמה לחרדים לסגת לאחור, להתלכד שוב נגד אויב אחד מבחינתם: בג"ץ. אנשים רבים שחשבו להתגייס או לשלוח את ילדיהם לצבא, גם אם הם היו בודדים, הבינו שהסיפור הוא כנראה לא גיוס חרדים. הוא הרבה דברים אחרים: פירוק ממשלת הימין, הדחת נתניהו או פגיעה בלומדי התורה. עם זה הם כבר לא מוכנים לשתף פעולה.

הפוליטיקאים החרדים היו צריכים להודיע מזמן שהם מוותרים על התקציבים לישיבות רק כדי להוכיח את מה שהם אומרים ומאמינים: זה לא עניין של כסף, אלא זכות קיומנו. הם היו יכולים למממן את הפער הכספי הזה באופן עצמאי. הבעיה שלאף אחד מהם אין את האומץ הנדרש. חסידויות וקהילות רבות העידו שהיקף התרומות הכי גדול שהצליחו לגייס למוסדות החינוך שלהם היה בתקופה שבה החרדים ישבו באופוזיציה ב-2013.

חרדים בשער קיראון, תל השומר, 28 במרץ 2024. ניב אהרונסון
אנשים רבים שחשבו להתגייס, הבינו שהסיפור הוא כנראה לא גיוס חרדים. חרדים בבקו"ם/ניב אהרונסון

הסיפור כעת הוא בעיקרו פוליטי. ההנהגה הרוחנית לא תאפשר לראשי ש"ס ויהדות התורה להישאר בממשלה אם לא יימצא פתרון חוקי למעמד בני הישיבות, וכזה, נראה רחוק מאוד. גנץ לא ייתן את ידו למתווה שהחרדים מעוניינים בו, בליכוד יש מתנגדים רבים ובאווירה הציבורית הנוכחית - יהיה קשה להשיג רוב לכל מהלך כזה.

החרדים מאוד מתוסכלים. מבחינתם הגיוס היה העיקר בממשלה הנוכחית. לא מעט הם הביעו את הכעס הזה בשיחות עם נתניהו ויריב לוין בשבועות האחרונים: "אם היינו מביאים את הגיוס לפני הרפורמה המשפטית והתקציב, לא היינו באירוע הזה. זאת אשמה שלכם", הם אמרו.

ממשלת נתניהו השישית, בתמונה: אריה דרעי, בנימין נתניהו ויצחק גולדקנופף.. ראובן קסטרו
אם לא יימצא פתרון, ההנהגה הרוחנית לא תאפשר להישאר בממשלה. דרעי, נתניהו וגולדקנופף/ראובן קסטרו

אבל עכשיו זה כבר בכי על חלב שנשפך והם מנסים למזער את הנזק ככל שאפשר. החרדים מסמנים את אמצע חודש מאי כמועד שבו תיפול ההכרעה. אז צפוי בג"ץ להכריע באופן סופי בסוגיית מעמדם של תלמידים שנדרשים לגיוס. ספק אם יש לפוליטיקאים החרדים את מרחב התמרון הנדרש כדי להתגמש בסוגיה הזאת במיוחד לאחר העמדה של היועמ"שית וההחלטה של בג"ץ. במצב כזה, נראה שהסיכוי לבחירות בשנת 2024 גדל דרמטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully