וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש קטן ותפיסה מנותקת: "חיל האוויר הגדול לא היה שם ב-7 באוקטובר"

עודכן לאחרונה: 29.3.2024 / 13:46

מחבלי חמאס חדרו באין מפריע עם מצנחי רחיפה ("בקאי") וביצעו את הטבח הנורא. מסוקי הקרב הגיעו לגבול עזה אחרי 45 דקות וזה היה מאוחר מדי. כתב וואלה! משרטט את התנהלות חיל האוויר בשעות הראשונות ב-7 באוקטובר, המודיעין שלא הגיע ואחריות האלוף תומר בר: "כישלון חרוץ"

מחבל חמאס נוחת עם מצנח הרחיפה בנתיב העשרה ב-7 באוקטובר/ללא

שבוע לפני הטבח ב-7 באוקטובר, אם עמדתם במרחק קצר מגבול רצועת עזה, בטח בחלק הדרומי של נתיב העשרה הקרוב לחומה, לא היה ניתן לפספס את הדי הפיצוצים ורעש הירי מנשק קל ומקלעים מהמרחב הפלסטיני. בבדיקה מהירה של אזרחים וחיילים מול החמ"לים באוגדת עזה נאמר בצורה ברורה לכל מי ששאל: מדובר באימון הזרוע הצבאית של חמאס.

"בדיעבד, זה היה חלק ממודל הפשיטה", סיפר גורם ביטחוני המצוי בפרטים. "הם התאמנו על המלחמה ב-7 באוקטובר וכולם ראו. אחר כך העלו פעילים סרטונים לרשת ולא הסתירו כלום. ניתן לראות בצורה ברורה שהם משתמשים גם במצנחי רחיפה (בקאי) לפשיטה. זה היה תרגיל 'רטוב' לפני 'רטוב'". שבוע חלף - ופעולת חמאס יצאה לפועל ושאלת מיליון הדולר נותרה פתוחה: היכן היה חיל האוויר?

מצנח רחיפה של חמאס בבוקר ה-7 באוקטובר
28.10.23. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מחבל חמאס על מצנח רחיפה ב-7 באוקטובר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ב-7 באוקטובר בשעה 06:45 בערך, כשהדי הפיצוצים הגיעו לשיא מנפילת רקטות, פצצות מרגמה והפעלת מטעני חבלה שהוצמדו לגדר המערכת, אזרחים וחברי כיתת הכוננות בנתיב העשרה, הבחינו במצנחי רחיפה באוויר. היו אזרחים שהעריכו כי מדובר בחובבי תעופה שטעו בנתיב המעוף שלהם. אך לפחות חבר כיתת כוננות אחד ששמע את רעש מנוע מצנח הרחיפה עובר לו מעל הראש בחיבור הידע שלו על חמאס והבנה של איום הייחוס במרחב שנשקף מהצד הפלסטיני, לא היסס לרגע. הוא פתח באש לעבר מצנח הרחיפה שעליו היה מחבל, אך לא הצליח לפגוע בו. מומחי ירי הסבירו כי הטווח, והעובדה שמדובר במטרה נעה בשמיים ולא על הקרקע, מקשה על ירי מדויק.

שלושה מחבלי חמאס על גבי שלושה מצנחי רחיפה הצליחו לעקוף את קו הגבול באין מפריע, ולנחות בלב נתיב העשרה כשלפי עדויות התושבים הם היו חמושים מכף רגל ועד ראש ומוכנים למגוון משימות. מהר מאוד יצאו המחבלים ממצנחי הרחיפה שעליהם התאמנו במשך שנים והחלו במסע הרג מתוכנן היטב תוך הכרה של המתאר הגיאוגרפי ביישוב. חברי כיתת הכוננות של נתיב העשרה מיהרו להתארגן ולהילחם באומץ לב וגבורה, אך התוצאות היו קשות מאוד כשברקע ממשיכים שיגורי הרקטות ופצצות המרגמה. המחבלים רצחו 13 אזרחים וארבעה חברי כיתת כוננות.

אלו היו קרבות על הבית תרתי משמע. כל תפיסת ההגנה של צה"ל באוויר וביבשה קרסה. לא הרחק משם הצליחו לוחמי חיל הים להדוף חלקית התקפה של לוחמי הנוח'בה על חוף זיקים ולוחמי צה"ל לאורך כל גבול רצועת עזה היו עסוקים בלהגן על עצמם כדי להתמודד עם כ-3,000 המחבלים שחדרו דרך 60 צירים בגדר. חברי כיתת הכוננות בנתיב העשרה ניהלו חילופי אש מטווחים קרובים. אחד המחבלים נפצע. הירי נמשך, אך שני מחבלים הצליחו לחזור לרצועת עזה. גורם ביטחוני סיפר לוואלה! כי השב"כ וצה"ל הצליחו לחסל מחבל אחד והשני עדיין בחיים ברצועת עזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מסוק קרב מעל שמי רצועת עזה. חיים גולדברג, פלאש 90
זוג המסוקים הראשון הגיע רק אחרי 45 דקות. מסוק קרב של חיל האוויר מעל שמי עזה/פלאש 90, חיים גולדברג

במקביל, שבעה מחבלי חמאס חמושים נוחתים באמצעות אותם מצנחי רחיפה באזור כפר עזה ומתחילים בטבח. חמישה מחבלים נוספים מרחפים באין מפריע לעומק שטח המדינה, מזהים את פסטיבל הנובה ברעים ומחליטים לבצע נחיתה בשטח. גורם צבאי בכיר אמר לוואלה! כי בהתאם לחקירות מחבלי חמאס בישראל, הם לא הכירו את הפסטיבל קודם לכן אלא מדובר היה במחבלים שזיהו את אלפי המשתתפים בפסטיבל מהאוויר והעבירו את המידע למפקדת חמאס ברצועת עזה על המיקום כדי לקבל תגבור של מחבלים נוספים.

גורמי ביטחון מאזור הנגב המערבי אישרו בשיחה עם וואלה! כי הדפ"א (דרך פעולה אפשרית) להפעלת מצנחי רחיפה הייתה ידועה לכל הגורמים שעוסקים בהגנה במרחב, אך לא היה אימון או חידודים על מקרים ותגובות ברורים למה שיקרה כשנחיל של מצנחי רחיפה ינסה לחצות את הגבול בנקודות שונות. ההערכה הייתה שהמודיעין הישראלי יידע להתריע בזמן אמת וחיל האוויר יידע לטפל באירוע כולל לסכל אותו עוד בשטח הפלסטיני כמו שיירטו בשנים האחרונות כלי טיס לא מאוישים שהתרוממו לגובה וניסו לצאת ממרחב רצועת עזה.

"אם היו לנו חמש דקות אקסטרה ומידע על כך שמגיעים 'בקאים' (מצנחי רחיפה) אז היינו יוצאים החוצה ומנסים לפגוע בהם באוויר, אבל כשראינו זה היה מאוחר מדי. לא היה לנו מידע ולא זמן", הסביר גורם ביטחוני. "באמצעות ה'בקאים' הם השתמשו ביתרון ההפתעה והקטלניות".

מחבלים עזתים מעל טנק צהלי חוצים מרצועת עזה אל ישראל 07 באוקטובר 2023. Abed Rahim Khatib, פלאש 90
מחבלים עזתים באין מפריע ב-7 באוקטובר/פלאש 90, Abed Rahim Khatib

הטייסים נחתו אחרי שעה - וגילו שזה היה מאוחר מדי

תמונות מצנחי הרחיפה שחלפו מהצד הפלסטיני לצד הישראלי כשעל חלקם היו מחבלים בודדים ועל חלקם זוגות מחבלים הפכו בדיעבד לאחד הסימנים הראשונים לכך שכל שיגורי הרקטות על העורף הישראלי היו רק פעולת הסחה למתקפה הרצחנית של חמאס ולא עוד יום קרב של שיגורי רקטות. התמונות והסרטונים שעלו לאינטרנט כבר ביממה הראשונה העלו שאלות קשות מאוד על האופן שבו צה"ל נערך למשימת יירוט מצנחי רחיפה בגבול רצועת עזה ובאופן אוטומטי השליך גם על רמת ההגנה של חיל האוויר על האיומים מדרום לבנון. קציני מילואים של חיל האוויר שנדרשו לשאלות על מרחב הרום הקרוב לקרקע (רוק"ק) מתחו ביקורת על התנהלות חיל האוויר לפני 7 באוקטובר, בשעות הראשונות ב-7 באוקטובר, ובימים אלו כשאין לקיחת אחריות על הנושא בזה בחיל האוויר ולא פתרון מושלם ל"יום שאחרי".

הקצינים הצביעו על ארבע השעות הראשונות של המתקפה והסבירו שזה הזמן שבו נחטפו מרבית האזרחים והחיילים מהעורף הישראלי והגבול. אחד מהם אמר: "בשעות הללו, חיל האוויר הגדול לא באמת היה שם". הדוגמה הקלאסית לניתוק של חיל האוויר מהמתקפה הרצחנית היו זוג מטוסי קרב שהוקפצו בתגובה לשיגורי הרקטות, לפי נוהל סדור וידוע מראש לפטרל באזור ארובות תחנת הכוח רוטנברג עם עין צופיה לאסדת הגז על רקע החשש שבמקביל יפעיל חמאס כלי טיס לא מאוישים לחדור את המרחב האווירי הישראלי כדי לתקוף במרחב. "הזנקת מטוסי הקרב היא פעולה אוטומטית", הסביר אחר כך אחד הקצינים. המדהים בסיפור הזה שלאחר הפטרול באוויר שארך כשעה, נחתו שני הטייסים ונדהמו לגלות שעל הקרקע מתחוללת מתקפה רצחנית שמימדיה לא ברורים ורק מאוחר יותר מתגלית כטבח. אחד הטייסים הוותיקים שאל בפליאה את חבריו: "מדוע לא עדכנו אותנו כשהיינו באוויר הגם שיש לנו רק חימושי אוויר אוויר? היינו לוקחים משימות תצפית? יורים בתותח וולקן או מבצעים בומים על קוליים להפחיד את המחבלים על הקרקע".

"חיל האוויר לא ראה בכך משימה שלו וחיכה שאוגדת עזה שהתמודדה עם איום מהגדולים שידעה מדינת ישראל מיום הקמתה תבקש ממנו משימות", טען אחד הקצינים במילואים. כשעל הקרקע התחוללה מלחמת ענק, נחטפו אזרחים וחיילים, נאנסו נשים ונרצחו משפחות, כל מערך מטוסי הקרב של החיל עמד מנגד ולא באמת היה שם להושיע. תרומתם של מטוסי הקרב בשעות הראשונות של המלחמה ואף בכיממה ראשונה, הייתה זניחה. אחד הקצינים הודה כי המלחמה נפתחה עם כטייסת וחצי (המצב כעת שונה לחלוטין לטובה - א"ב) כשירות לשימוש בחימוש מונחה לייזר למטרות מסוג של מצנחי רחיפה או בשפת צוותי האוויר "לתקוף מטרה מזדמנת".

מטוס אדיר, אף 35, מטס חיל האוויר, יום העצמאות, חוף תל אביב,26 באפריל 2023. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
מטוס קרב מסוג F-35/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

מרגע ההתקפה הוקפצו זוג מסוקי קרב מבסיס רמת דוד שהגיעו אל גבול רצועת עזה רק אחרי 45 דקות. לקח להם זמן להבין את מה שמתחולל ביישובים, במוצבים ועל קו הגבול וגם אז היקף התחמושת שלהם היה מוגבל מאוד ועד שהגיעו זוג מסוקי הקרב הנוספים מבסיס רמון התרחשו זוועות נוספות. "מי שרוצה לאתגר את המערכת באמת, צריך לשאול את חיל האוויר איך זה שלא חשבתם עד היום במקום טייסות מסוקי קרב לקנות טייסת מסוג a-10, מטוס תקיפה וסיוע קרוב לקרקע שיודע לסחוב היקף חימושים מפלצתי כמו תותח פגזים עוצמתי, פצצות, רקטות, טילי נ"ט ועוד", תהו הקצינים.

קציני המילואים הוותיקים אמרו כי משימת ההגנה האווירית היא של חיל האוויר מקצה לקצה והעובדה שהתחילו לשדרג את פיקוד צפון באמצעי גילוי וזיהוי מצביע על הפער הגדול שהיה. "ה'בקאי' זו מטרה פגיעה. מסוק קרב יודע לרסס אותה בקלות. זה טס לאט, זה לא מתמרן במהירות ושומעים אותו. עכשיו כולם מפנימים שההחלטה לצמצם את מערך מסוקי הקרב הייתה טעות גדולה ומנסים לסגור את הפער על ידי רכש. מצד שני, צריך לזכור שגם למסוק קרב יש נקודות תורפה כמו למשל העובדה שכלי טיס לא מאויש יכול להרוג מחבל על גג בית פלסטיני בעזה שבו נמצאים כוחותינו".

ברקע הביקורת היו פעולות הירואיות של מערך מסוקי הקרב בימים הראשונים של המלחמה אך באותה נשימה יש להדגיש כי החשיבות שלהם ירדה בהדרגה ככל שהתמרון התקדם ובמיוחד כשמטוסי הקרב נכנסו אל תמונת הקרב, השתלטו על 80% מהיקף התקיפות האוויריות של מטרות מתוכננות מראש ומטרות "הבזק" בקבועי זמן קצרים מדרישה (עד חצי שעה). קצין בכיר במילואים היה מאוד ביקורתי כלפי החיל שבו גדל על רקע המחיר הכבד ששילמה החברה הישראלית במלחמה הזו. בראשית דבריו, אמר הקצין כי להבנתו, צוותי ה'בקאי' של חמאס היו אלו שגילו את הפסטיבל, שתוצאותיו הרצחניות יהוו פצע מדמם לעד.

"החדירות הוכיחו שחיל האוויר לא יודע לדרוך את עצמו בבת אחת ולסגור את האירוע על הקרקע כי הוא לא רואה בעצמו את הגנת הלוחמים על הקרקע כמשימה. זו בעיה קשה תפיסתית וחייבים לטפל בה לעומק", אמר הקצין הבכיר במילואים. "בסוף האזרח הפשוט אומר: 'שילמנו וקנינו את מיטב מטוסי הקרב ואיפה הייתם יום שלם במהלך היום הראשון? המשימה של חיל האוויר לא יכולה להסתיים בהגנת שמי המדינה. חייבים להיות מטוסים בזמינות גבוהה לכל תרחיש שקשור לאויר כולל לרוק"ק. גם אם זה אומר לסדר את המנגנונים של החיל מול המטכ"ל מחדש. אי אפשר להשקיע כל כך הרבה בחיל האוויר ושזו לא תהיה המשימה שלו. הרמטכ"ל לשעבר כוכבי ניסה לשנות את זה ובחלק הוא הצליח, אבל בהגנת הגבולות זה לא השתנה".

אלוף תומר בר  מפקד חיל אוויר, בסיס תל נוף,  16 בנובמבר 2023. ראובן קסטרו
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר/ראובן קסטרו

"מה שווה חיל אוויר כה מטורף אם הוא לא יודע להגן על הגבול?"

הקצין הבכיר במילואים התעקש להגדיר את חדירת מצנחי הרחיפה כ"כישלון במבחן התוצאה". "יש חיל האוויר. בשביל מה יש את להק מודיעין? המודיעין על הנושא הזה הוא של חיל האוויר. למה להק מודיעין לא ידע על זה? הרי כולם יודעים על מצנחי הרחיפה כבר מ-2014 כולל שדרוג היכולות של ה'בקאי' בתוך הרצועה. יש לחיל האוויר אחריות לתוצאה סופית ויש יכולת לפגוע גם בשוטף. אתה הרי תוקף מטרות כל שני וחמישי ותקפת בעזה. אז אם אתם יודע שיש סיכוי שלא יהיה לך מודיעין בזמן אמת, כמו שהבנו בהתחלה, אז תהרוג את זה בבט"ש, ואם היה לך מודיעין איפה היית כדי ליירט? ניהלת את זה כושל. לא יכול להיות שחדרו כל כך הרבה כלים אוויריים ולא ידעת על זה במודיעין ולא סיכלת מראש. למה כשיש אמל"ח חדש במזרח התיכון, אתה מסכל אותו מראש במב"מ (במערכה שבין המלחמות - א"ב) או בבט"ש? כי אתה יודע שבזמן אמת לא תוכל לחכות. חיל האוויר נחל בתוצאה הסופית כישלון חרוץ. סיפור מצנחי הרחיפה היה אירוע נוראי. אז בחיל יגידו: 'לא אמרו לנו לבוא, אז לא באנו'".

בראיית קציני המילואים של חיל האוויר, הם לא היו מותחים ביקורת לו מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר היה לוקח על האירוע הזה אחריות מלאה בפורומים המקצועיים ובמיוחד שכלפי חוץ, חיל האוויר מציג רק את ההצלחות ולא את הכישלון של כל צה"ל שבו יש חלק לא מבוטל. "נדרש פה שינוי מתבקש והזדמנות לשאול מה האחריות של חיל האוויר ומה המשימות של חיל האוויר", הסביר אחד הקצינים. "מה שווה לנו חיל אוויר כזה מטורף אם הוא לא יודע להגן על הגבול בזמן אמת. יגידו שהפקודות לא נותנות מענה כי היא פקודה נקודתית של פגיעה בחוליה אחת וכי חיל האוויר לא רואה את זה כמשימה שלו, אבל מצד שני על טיסנים קטנים שעולים לאוויר מרצועת עזה יעשו 70 פטרולים באוויר כל היום כי זו משימה שלהם".

עוד הסביר הקצין: "להגן על החיילים בגבול זו לא משימה שלהם? 45 דקות כוננות מבסיס רמת דוד? זה תירוץ. למה לטיסנים מלבנון ומעזה יש כוננות של דקות? כי הם חוששים מחדירה וזו משימה שלהם. מי שאומר בחיל האוויר שאוגדת עזה הייתה צריכה לבקש ולפנות לחיל, זו תפיסת עולם של ראש קטן ולא הפוך במקום לחפש את האחריות שלהם. יש קצינים שצריכים ללכת הביתה. איפה היו בלהק מודיעין? שלא יספרו סיפורים. כשלא נוח להם, הם פתאום מתחת לאחריות אמ"ן. מי שיודע להפיל טיסן באורך של 2.5 מטר, יודע להפיל גם מצנח רחיפה 'בקאי'".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ככלל, אירועי ה7/10 מתוחקרים בצה"ל וממצאיהם יוצגו באופן שקוף לציבור עם סיכומם. עם זאת, בכתבה שהתפרסמה מופיעים ציטוטים, טענות ופרטי מידע שאינם נכונים ובחלקם אף שקריים. האמירות שמפקד חיל האוויר לא לקח אחריות על האירועים הן בבחינת שקר גס. בין היתר, מח"א קיים ב-16.11 הצהרה לתקשורת בה התבטא מפורשות בנושא.

"האמירות כי חיל האוויר לא רואה בהגנת לוחמים על הקרקע משימה הן מנותקות מהמציאות ומטילות דופי בפעילות של מאות לוחמים ואלפי משרתים הנלחמים מדי יום. כאמור, נדגיש כי חלק נכבד מהטענות שבכתבה לא הועברו במלואן להתייחסות לפני הפרסום והם בניגוד לכללי האתיקה הבסיסיים ביותר".

הבהרה: מערכת וואלה! עומדת מאחורי הכתבה באופן מלא, כמו גם מאחורי כל הטענות והפרטים המוצגים בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully