וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המלחמה ולקראת חג הפסח: המועצה לביטחון לאומי פרסמה את אזהרות המסע לישראלים בחו"ל

"בכל רגע יש מאמץ חובק עולם לבצע פיגועים נגד ישראלים", אמר גורם מדיני שעוסק בסיכול טרור, "קהילת הביטחון של ישראל מבצעת אינספור פעולות על מנת לסכל". לאן מותר לטוס? ממה עדיף להימנע? ומה לגבי האירוויזיון בשבדיה והאולימפיאדה בצרפת? | וואלה! עושה סדר באיומים

בווידאו: נטלי סוויסה ניצלה מפיגוע באיסטנבול טורקיה/אבי רוקח

המטה לביטחון לאומי, כבכל שנה לקראת חגי האביב, פרסם היום (חמישי) את הערכת האיום מצד גורמי טרור ובתוך כך, את אזהרות המסע לישראלים בחו"ל. מטרת הפרסום היא הגברת המודעות של הציבור הישראלי לאיומי טרור במקומות שונים בעולם - ברקע העלייה המשמעותית באיום, במיוחד בצל המלחמה בעזה.

גורם מדיני, שעוסק בסיכול איומי טרור בעולם, הדגיש המליץ לישראלים שיוצאים לחו"ל לא להבליט את זהותם. "אפשר לדבר עברית אחד עם השני אבל לא צריך לצחוק למשפחה השנייה או לחברים בקצה השני של הרחוב", אמר. התדרוך ניתן כאמור לקראת חגי האביב וההערכה היא שישראלים רבים ייצאו לנפוש בחו"ל במהלכם. "תהיה עליה במספר הטסים ביחס לחצי השנה האחרונה, אבל זה לא יגיע לרמות של השנים הקודמות לנוכח המלחמה".

הגורם המדיני עדכן כי מאז פרוץ המלחמה סוכלו עשרות פיגועים נגד יהודים וישראלים בעולם. "בכל רגע נתון יש מאמצים חובקי עולם כדי לבצע פיגועים נגד ישראלים ויהודים. יחד עם גורמי ביטחון מקומיים, קהילת הביטחון של ישראל מבצעת אינספור פעולות על מנת לסכל. מפעם לפעם יש פרסומים על סיכולים אך מה שמתפרסם הוא קצה הקרחון", אמר.

אזהרות מסע בעולם. המטה לביטחון לאומי, אתר רשמי
מפת האיומים שפרסם המל"ל/אתר רשמי, המטה לביטחון לאומי

אז מה עם האירוויזיון והיורו?

הגורם המדיני המליץ לישראלים שיסעו לאירוויזיון בשבדיה שלא לחשוף את זהותם הישראלית. בתדרוך לכתבים המדיניים, אמר הגורם כי "זה מקרה שנכון לנהוג בו והצנע לכת. אתר התחרות עצמו יהיה מן הסתם באבטחה גבוהה מאוד, אך המעטפת עלולה להיות בעייתית".

לדבריו, "מאלמו זו עיר עם הרבה אזורים עוינים. איננו אומרים שלא לנסוע לשם, אבל מי שנוסע לא צריך להפגין שם את הציונות שלו. כך שלא צריך להסתובב עם דגלי ישראל. זה עלול ליצור בעיות כגון תגרות רחוב". עם זאת, הדגיש הגורם המדיני כי כרגע לא ידוע על כוונה ספציפית של גורמי טרור לפגוע בישראלים בשבדיה.

הגורם המדיני ציין כי גם משחקי היורו בגרמניה והאולימפיאדה בצרפת, שעשרות אלפי ישראלים צפויים לפקוד אותם, הם אירועים שיש לנקוט בהם זהירות מיוחדת. "עיקר החשש הוא מגורמי ג'יהאד עולמי, כאשר גם ישראלים ויהודים על הכוונת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נזק שנגרם בעקבות פיצוץ באזור מגורים בסביבות אופסלה, שבדיה, 28 בספטמבר 2023. רויטרס
"מאלמו זו עיר עם אזורים עוינים". נזק שנגרם בעקבות פיצוץ בשבדיה בשנה שעברה./רויטרס

עיקרי מגמות האיום

במטה לביטון לאומי פרסמו לידיעת הציבור את עיקרי מגמות האיום - והדגישו כי באתר המל"ל מפורסמת כל העת רשימה שמתעדכנת על אזהרות המסע לישראלים בחו"ל בכלל מדינות העולם - והמלצות להתנהלות בהתאם.

איראן והציר השיעי:

איראן עודנה מחוללת הטרור העולמי המרכזית - מסרו במל"ל. בשנים האחרונות, אף הרחיבה פעילותה לפגיעה באזרחים ישראלים וביהודים בעולם, הן באופן ישיר והן באמצעות פרוקסי וסייענים שהיא מפעילה.

בשנים האחרונות, נחשפו וסוכלו עשרות ניסיונות איראניים לפגוע ביעדים ישראלים ויהודים בעולם. כך, ב-2021 חוליית טרור בשירות איראן ניסתה להרוג אנשי עסקים ישראלים בקפריסין, קדם לכך אירוע דומה בקולומביה וכך היה גם במהלך 2022 בטורקיה ובגאורגיה. כמו כן, ב-2023 היו אירועים דומים גם ביוון, קפריסין, לצד פעילות חיזבאללה באמריקה הלטינית.

כאמור, מאז תחילת במלחמה בעזה, במל"ל מזהים מאמצים מוגברים מצד איראן ושלוחיה לבצע פיגועים נגד יעדים ישראלים ויהודים בכל העולם. במקביל, גורמי טרור איראניים ממשיכים בניסיונותיהם ליצור קשר עם אזרחים ישראלים, בארץ ובחו"ל, בכסות עסקית או תוך התחזות לגורמים אחרים, לשם חטיפה או פגיעה בהם.

נשיא איראן איברהים ראיסי מבקר בבסיס של הצי של משמרות המהפכה בבנדר עבאס, 2 בפברואר 2024. רויטרס
איראן עודנה מחוללת הטרור העולמי המרכזית/רויטרס

חמאס:

בצל המלחמה בעזה, זוהתה עלייה משמעותית במוטיבציה ובפעילות של חמאס לביצוע פיגועים כנגד יהודים וישראלים בחו"ל - עדכנו במל"ל. בתוך כך, בדצמבר 2023, נחשפה תשתית רחבה של חמאס במספר מדינות בצפון אירופה, שתכננו לפגוע ביעדים ישראלים בשוודיה ובגרמניה.

הג'יהאד העולמי:

ארגוני הג'יהאד העולמי והאסלאם הרדיקלי השונים, ממשיכים לקדם ולבצע פיגועים ומתקפות באתרים שונים בעולם. ארגונים אלו ממקדים את עיקר פעילותם באפריקה, במזרח התיכון, באסיה ובאירופה. זאת, לצד ניסיונות נוספים לקדם פעילות במדינות נוספות בעולם.

כך, בשבוע שעבר, פעילי "המדינה האסלאמית" ביצעו פיגוע המוני במוסקבה שבמהלכו נרצחו מעל 100 בני אדם ונפצעו עשרות נוספים. כמה שבועות קודם לכן, כוחות הביטחון הרוסים סיכלו פיגוע של "המדינה האסלאמית" נגד בית כנסת במוסקבה. גם במגמה זו, ישנה עליה משמעותית במוטיבציה לממש פיגועים כנגד יהודים וישראלים בעולם - מאז תחילת המלחמה.

בהמשך לכך, בחודשים האחרונים התגברו הפרסומים של ארגונים אלו שקוראים ומעודדים לפגוע ביהודים וישראלים בעולם. במדינות המערב, האיום המרכזי הוא מצד מפגעים בודדים, שפועלים בהשראת הארגונים ועלולים לממש פיגועים נגד ישראלים ויהודים - כפי שאירע לאחרונה בשוויץ - אז נדקר יהודי ב-3 מרץ, זאת, ביתר שאת לאור האנטישמיות וההסתה חסרת התקדים נגד ישראל.

שוטרים בזירת הפיגוע, לונדון, בריטניה, 2 בפברואר 2020. רויטרס
גילויי אנטישמיות רבים באירופה. זירת פיגוע בלונדון ב-2020/רויטרס

אנטישמיות וימין קיצוני:

במל"ל הדגישו שאיומי הטרור אינם מוגבלים רק למגמות האסלאם הרדיקלי - בחודשים האחרונים בולטת עלייה משמעותית בהסתה נגד ישראל ויהודים ברשתות חברתיות בתקשורת ועוד. כמו כן, ניכרת גם עלייה משמעותית בגילויי האנטישמיות וביטוי אלימות במדינות רבות בעולם - בהן צרפת, גרמניה, בריטניה, ארה"ב, קנדה ואוסטרליה.

יהודי נרצח בלוס אנג'לס, עובד שגרירות ישראלית נדקר בסין, יהודייה נדקרה בצרפת, עיתונאי ישראלי הותקף בברלין, אירעו מספר אירועי ירי על נכסים יהודיים בקנדה ועוד מאות מקרי אלימות נוספים.

קהילות יהודיות מהוות יעד מרכזי גם מבחינת ימין קיצוני, ומוסדות דת וקהילה מהווים יעד מועדף בימי חג ומועד. בשנים האחרונות, בוצעו פיגועים נגד מוסדות דת יהודיים ברחבי אירופה ואמריקה, מתוך מניעים אידיאולוגיים אנטישמיים.

מה עם נסיעה למדינות אויב?

על פי החוק הישראלי, חל איסור מוחלט על נסיעת ישראלים למדינות אויב - לבנון, סוריה, עיראק, תימן ואיראן. האיסור חל גם על בעלי אזרחות נוספת, שעושים שימוש בדרכון כפול. בעת שהייה במדינות אלו, נחשף האזרח הישראלי לסיכון גבוה ביותר לאירועי חטיפה ופגיעה בחייו.

אוהדות כדורגל איראניות מגיעות להשתתף במשחק המוקדמות באליפות אירופה בפיפ"א נגד קמבודיה, לאחר שהותר להן לראשונה על פי חוק שכן לצפות בקבוצת הכדורגל הלאומית באצטדיון אזאדי בטהרן, איראן. ה-10 לאוקטובר 2019. רויטרס
חל איסור מוחלט על ישראלים לטוס למדינות אויב. איראן/רויטרס

צעדי זהירות שכדאי לנקוט

  • להשתדל להימנע מהגעה למקומות הומי אדם (קניונים, שווקים) ומקומות המזוהים כמשמשים גורמים ישראלים, יהודיים ומערביים.
  • לשמור על ערנות מוגברת במקומות ציבוריים (כולל מסעדות, מלונות, ברים וכו').
  • להימנע מהחצנת סממנים ישראלים.
  • להימנע מהשתתפות באירועים רבי משתתפים שאינם מאובטחים.
  • להימנע מפרסום פרטי הנסיעה ברשתות חברתיות ופרסום תמונות ופרטי ביקור טרם הנסיעה ובזמן אמת.

רמות אזהרות המסע ודגשים מיוחדים

כאמור, כלל אזהרות המסע משוקפות לציבור באתר אזהרות המסע. רמת אזהרה גבוהה יותר, משקפת סיכון גובר למימוש של פעולות טרור במדינה. לפי המל"ל, מדינות שראוי לציין במיוחד ושיש להימנע מהגעה אליהן בעיתוי הנוכחי הן: תורכיה, מרוקו, מצרים כולל סיני וירדן.

במל"ל מסרו: "הציבור נדרש לבחון בכובד ראש את יעד הנסיעה, מידת הנחיצות בהגעה למדינות ברמת אזהרה בינונית ומעלה - רמות 3 ו-4, ובכל מקרה לנקוט בצעדי הזהירות המתבקשים בכל נסיעה.

כמו כן, אזהרות המסע אינן חלות על שהייה במדינה למטרת טיסת מעבר, למעט לטיסות מעבר במדינות אויב - סוריה, לבנון, עיראק, איראן, תימן, ומדינות ברמת איום גבוהה - לוב, אלג'יריה, פקיסטן, אפגניסטן וסומליה. לפיכך, בעת תכנון הנסיעה לחו"ל מומלץ לוודא כי מסלול הטיסה הנבחר אינו עובר מעל מדינות אויב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully