וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם החרדים לא יצטרפו לצבא ולכלכלה, בעוד 20 שנה החברה הישראלית תתפרק"

עודכן לאחרונה: 28.3.2024 / 16:11

סערת חוק הגיוס תופסת את איל נוה, ממייסדי "אחים לנשק", דרוך וקרבי מתמיד. בראיון לסופ"ש שלו באולפן וואלה הוא טוען שרוב החרדים דווקא מעוניינים להצטרף למאמץ המלחמתי אבל ההנהגה שלהם לא, מודה בטעויות מימי המאבק נגד המהפכה המשפטית, וגם: האם הוא בדרך לפוליטיקה?

בוודאו: איל נוה ממייסדי אחים לנשק בריאיון לטל שלו 28.3.24/צילום סטילס: ראובן קסטרו

"אם החרדים לא יצטרפו לצבא ולכלכלה, בעוד 20 שנה החברה הישראלית תתפרק" - זו התחזית השחורה שצופה איל נוה, ממייסדי תנועת אחים לנשק, על רקע משבר חוק הגיוס. בראיון לסופ"ש שלו באולפן וואלה הוא מסביר למה החרדים חייבים להשתלב בחברה, ואומר: "בנו קונספציה שאי אפשר לגייס אותם, אבל הגיע זמן השוויון".

אתם מובילים את המאבק לשוויון בגיוס.
"הצבא צריך 10,000 חיילים עכשיו. וזה יכול להגיע רק מהחרדים, לא מהנושאים בנטל. איזה מנכ"ל ייקח אותי לעבוד אם אני עוזב ל-3 חודשים? איזו בת זוג? זה כבר לא אצבע בעין. אנחנו צריכים שהחרדים יתנו יד".

אבל הם לא רוצים לתת יד.
הרוב החרדי רוצה להצטרף למאמץ המלחמתי, רבנים ופוליטיקאים אוסרים עליהם. עוד לא ראינו מישהו עם אומץ. הכל צריך להיות בהידברות ובהסכמה, הם לא עשו את זה. שמענו כבר ח"כים ושרים בש"ס שאומרים שצריך. צריך לתפוס אומץ אמיתי להתחיל לשלב אותם בחברה. אם מסתכלים לטווח הארוך - הם יהיו הרוב פה עוד 20 שנה. אם הם לא יצטרפו לכלכלה ולצבא, אין מדינה. יש סנקציות כלכליות, יש אכיפה פלילית, יש המון דרכים לגרום להם להצטרף. המדינה חזקה מכולנו, ואנחנו באמת צריכים אותם".

חרדי מפגין נגד גיוס, לוחם צה"ל. צילום: יונתן זינדל/פלאש 90, דובר צה"ל, עיבוד תמונה
"יש ציבור שלם שחייב להצטרף". חרדי מפגין נגד גיוס לצה"ל/עיבוד תמונה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90, דובר צה"ל

ואם ישללו לחרדים את הקצבאות ומיליון חרדים ייצאו להפגין ברחובות, כי מבחינתם זו פגיעה בציפור הנפש?
"קודם כל, אנו מכבדים את הדת ואוהבים את הדת והיהדות. אבל יש ציבור שלם שחייב להצטרף. אמרת מיליון - זה באמת כבר לא מיעוט. עד עכשיו לא ניסו לגייס אותם, רק עסקו בהפחדות. בנו קונספציה שאי אפשר לגייס אותם. אבל הגיע זמן השוויון. הבעיה היא במסגרות החרדיות: מי שאומר משהו שלא מוצא חן בעיני ההנהגה החרדית - הוא ממודר, השידוך שלו נפגע, צועקים על ילדיו בבתי הספר. אבל החרדים חייבים להתגייס, אחרת החברה הישראלית תתפרק לנו בעוד 20 שנה קדימה. הצבא מוכן לפתוח לחרדים יחידות שלהם, צריך לעשות את זה ולא לפגוע ברגשותיהם. אנחנו רוצים עולם של חיה ותן לחיות, עולם שבו כולם נושאים בנטל ולוקחים חלק בשיקום ובריפוי החברה הישראלית לשנים ארוכות".

האם הקריאות שלכם להפסקת שירות סביב המהפכה המשפטית לא היו קו אדום? האם לא היה לכם חלק במה שקורה?
"בבוקר של ההצבעה על עילת הסבירות באו האלופים לכנסת, ניסו להסביר את המשמעויות, ואיש לא היה שם. הרמטכ"ל דיבר על נזקי המהפכה המשפטית, שר הביטחון דיבר גם הוא - ופוטר על זה. אנחנו קמנו, קבוצה פטריוטית ענקית של אוהבי המדינה, לקחנו דגל ויצאנו הנפנו אותו. רצינו לשמור על הדמוקרטיה. דרסו אותנו חבורה של חברי כנסת ושרים שהלכו לכיוון של דיקטטורה. 80 אחוז מהציבור אמרו לעצור את ההפיכה המשטרית. כשהלכנו לנשיא, עצרנו את כל ההפגנות. אבל זו היתה בדיחה. לא היתה לצד השני שום מטרה להגיע לפשרה. היתה מתקפה מתואמת על מוסדות השלטון ועל הדמוקרטיה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, צומת קפלן 30 בספטמבר 2023. גלעד פירסט Gilad Furst, אתר רשמי
"מצטער שלא נפגשתי עם עוד שכבות בעם". הפגנה נגד המהפכה המשפטית בנתיבי איילון, שנה שעברה/אתר רשמי, גלעד פירסט Gilad Furst

אז האם גם אתם טעיתם? ובאיזה תחום?
"אני מצטער שלא נפגשתי עם עוד שכבות בעם. טעינו, כי שמו בינינו קו מפלג באמצע, עם ימין מצד אחד ושמאל בצד השני. כשמדברים עם אנשים למטה, בשטח, כולם מסכימים איתנו. אם היינו היום בדיקטטורה, ארה"ב לא היתה לטובתנו, ואפשר רק לדמיין מה היה קורה לנו בהאג, העולם כולו היה נגדנו. הצלנו את המדינה, לא יעזור כלום. הראינו בחמ"ל האזרחי שלנו איך בונים שדרת הנהגה בתוך שבועיים, בזמן שהממשלה היתה בשוק".

עד כמה גנץ ואיזנקוט משפיעים דרך קבינט המלחמה על ההפגנות ברחובות?
"בטוח יש להם השפעה. אני שמח שהם נמצאים שם כרגע, שיש קול בוגר ומאזן. מצד שני, הגיע הזמן לדפוק על השולחן ולקבל יותר תשובות. ממלחמה הכי ערכית והכי חשובה, שבה הנשיא ביידן כל כך תמך בנו ונשא נאום שהוביל אנשים לדמעות, המצב התהפך. הפכנו מקונצנוזס לכלום. זה בגלל ניהול גרוע".

איל נוה. ראובן קסטרו
"אם החרדים לא יצטרפו לצבא ולכלכלה, ישראל תתפרק". איל נוה/ראובן קסטרו

יש מי שחושבים שאתם בדרך להיות מפלגה פוליטית?
"יש לנו אהדה בציבור, אהדה אדירה. רואים בנו הגוף הבא שיכול לקחת את המושכות ולהוביל. אם אתחיל לספר מה עשינו מתחילת המלחמה, זה לא ייגמר. זה פשוט לב ענק של אנשים שעזבו הכל ונתנו למען המדינה. אנחנו רוצים בחירות עוד השנה, זה ברור. גם בליכוד ברור לאנשים שהגיע הזמן התחדשות ולשלב הבא. בחדרי חדרים אנחנו שומעים את זה, מחרדים ומציונות דתית ומהליכוד. מי שקלקל לא יכול לתקן, צריך לפנות את הבמה. העם חכם, והעם יבחר. הפוליטיקאים עובדים בשביל הסקטור הפרטי שלהם ולא לטובת המדינה. הגיע הזמן שישימו את המדינה קדימה וילכו אחורה. המון אנשים מאחים לנשק ילכו לנקודות ההשפעה. ברור שהתעוררנו".

כמפלגה נפרדת?
"כרגע אנחנו לא יודעים. כשיגיעו בחירות נעשה הערכות מחדש".

ולאן אתה אישית מכוון?
"אני בטוח אהיה במקומות של השפעה. לא יודע אם דךר פוליטיקה או דרך דברים אחרים, אבל התעוררנו. לא נוותר יותר - לא על ועד הכיתה, לא על ההסתדרות, לא על הפוליטיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully