וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"שית ביקשה ארכה נוספת לתשובה על חוק הגיוס; הסיבה: משרד רה"מ לא מתייחס

עודכן לאחרונה: 28.3.2024 / 14:44

הארכה הנוספת שביקשה בהרב מיארה מבג"ץ בת שעתיים, עד השעה 16:00 - אז תידרש להגיש את תשובת המדינה בנוגע לחוק הגיוס. לטענת היועצת המשפטית, הסיבה לבקשת הארכה היא המתנה להתייחסות משרד ראש הממשלה. כמו כן, "התייחסות מערכת הביטחון הועברה לפני זמן קצר"

שר הביטחון יואב גלנט בהצהרה על חוק הגיוס/דוברות משרד הביטחון | צילום: אלעד מלכה

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, ביקשה לפני זמן קצר (חמישי) ארכה נוספת מבג"ץ להגשת תשובת המדינה על חוק הגיוס. הארכה לבקשתה, תהיה לשעתיים נוספות עד השעה 16:00, משום שלטענתה היא עדיין ממתינה להתייחסות משרד ראש הממשלה שטרם התקבלה. לפי היועצת, עמדת משרד הביטחון בנושא כן התקבלה.

הדדליין המקורי להגשת התשובה הייתה אתמול בחצות - אז המדינה קיבלה דחייה של יום ברגע האחרון - וקיבלה דחייה עד השעה 14:00 היום.

בבקשת הארכה נכתב: "טיוטת כתב התשובה מצויה בהליכי אישור סופיים לאחר שהתקבלו הערות דרושות. ואולם, נכון לשעת כתיבת שורות אלו, טרם התקבלה התייחסות משרד ראש הממשלה, והתייחסות מערכת הביטחון הועברה לפני זמן קצר. בנסיבות אלה, מתבקשת ארכה קצרה בת שעתיים להגשת כתב
התשובה, ובית המשפט הנכבד מתבקש להאריך את הגשתו עד השעה 16:00".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. שלי טורם, פלאש 90
ממתינה לתשובת משרד ראש הממשלה. גלי בהרב מיארה/פלאש 90, שלי טורם

אמש, הודלפה טיוטה של תשובתה של בהרב מיארה, לפיה המדינה לא מוסמכת יותר להימנע מגיוס תלמידי ישיבות חרדים, וכן אינה רשאית לתקצב את הישיבות החרדיות. לפיכך, על המדינה להתחיל לגייס חרדים החל מ-1 באפריל, ולהיערך להפסקת הקצבאות לישיבות.

מתשובת המדינה, כך עולה בטיוטה, הקצבאות לא ישללו באופן מיידי - בהרב מיארה סבורה שיש מקום לאפשר תקופת היערכות קצרה בלבד כהוראת מעבר, שבמהלכה ניתן יהיה להמשיך במתן התמיכה כדי לתת לישיבות ולמוסדות זמן היערכות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מפגינים חרדים חוסמים צומת בירושלים במחאה נגד ההצהרות לקדם גיוס חרדים לשירות בצה"ל. דוברות משטרת ישראל
"לא תקום עוד סמכות להעברת כספי תמיכות למוסדות תורניים"/דוברות משטרת ישראל

בטיוטת היועמ"שית נכתב: "בהיעדר בסיס נורמטיבי, החל מיום 1.4.24 לאי גיוסם של תלמידי ישיבות ובוגרי מוסדות לימוד חרדיים, לא תקום עוד סמכות להעברת כספי תמיכות למוסדות תורניים, בגין תלמידים המיועדים לשירות ביטחון הלומדים במוסדות אלו (שאינם אוחזים בצו דחיית שירות שטרם פקע). זאת, הן ביחס למי שבשל מחדלה של המדינה לא התקבלו החלטות פרטניות בעניינם, ולא נקראו להתייצב לשירות על ידי הפוקד בגין הימנעות כללית של רשויות הגיוס מלהוציא צווי התייצבות בעניינם - והן ביחס למי שנקראו להתייצב לשירות, ולא התייצבו אליו כדין - וכל עוד המדובר במי שלא הופטרו באופן פרטני מחובת השירות".

עוד צוין כי "עמדה זו של היועצת המשפטית לממשלה, לפיה לא ניתן יהיה להמשיך בהעברת כספי תמיכה למוסדות תורניים בגין תלמידים המיועדים לשירות ביטחון לאחר יום 1.4.24 נסמכת על אי-החוקיות שתיפול בהתנהלות המדינה. מבלי שקיים מקור סמכות חוקי ליתן פטור גורף מגיוס בני הישיבות, ולא מתקבלת החלטה פרטנית בעניינם, בניגוד לדין, נשמט מקור הסמכות החוקי להמשיך ליתן תמיכות בעבור לימודיהם של המיועדים לשירות ביטחון".

ראש הממשלה נתניהו בפגישתו עם הסנטור ריק סקוט. 27 במרץ 2024. דוברות רה"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
משבר פוליטי בדרך? בג"ץ צפוי לעצור את מימון הישיבות/לשכת העיתונות הממשלתית, דוברות רה"מ

על מה המדינה הייתה צריכה להגיש את עמדתה?

  • המדינה הייתה צריכה להגיש עד השעה 14:00 את עמדתה בנוגע לשתי סוגיות.
  • הסוגיה הראשונה היא לגבי גיוס תלמידי הישיבות החרדיים.
  • הסוגיה השנייה היא סוגיית מימון תלמידי הישיבות החרדיים, שכן במידה שאין חוק שמסדיר את דחיית הגיוס של תלמידי הישיבה, אין דרך חוקית לתקצב אותם מכספי המדינה.

מה צפוי כעת?

  • בג"ץ יעצור לבינתיים את מימון תלמידי הישיבות, מה שיגרור מיד משבר פוליטי חריף שיכול להוביל להתפרקות הממשלה.
  • בכל הנוגע לגיוס תלמידי הישיבות, מה שצפוי לקרות הוא שבית המשפט יקבע מועד לדיון בפני הרכב מורחב של שופטי בג"ץ בלוח זמנים די קצר.
  • אחרי הדיון בג"ץ יקבל החלטה בנושא גיוס תלמידי הישיבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully