וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגועים ביהודה ושומרון בזינוק: "מרגישים בפתח התקופה הקשה ביותר שהייתה"

עודכן לאחרונה: 28.3.2024 / 7:51

הדוחות על אלימות לאומנית ביהודה ושומרון מדליקים נורה אדומה ומדאיגה: בינואר, 515 פיגועים, בפברואר - 475. גורמי ביטחון גורסים כי ההסלמה בטרור מגיעה על רקע היעדר אופק מדיני, אך תושבים בשטחים טוענים: "רואים מולנו אויב ששונא אותנו, הם תומכי חמאס ו-7 באוקטובר"

חיסול המחבל שביצע את פיגוע הירי בבנימין/דובר צה"ל

אל מול גל המעצרים נרחב של מחבלים וחשודים במעורבות בטרור עם למעלה מ3,400 עצורים פלסטינים מיהודה ושומרון מפרוץ המלחמה, הטרור העממי במגמת עלייה דרמטית עם התעצמות של פיגועי ירי, מטענים כלפי כוחות הביטחון, ישובים ישראלים ועד לפיגועי אבנים נגד אזרחים בכבישים.

דוחות חודשיים של שב"כ על נתוני הטרור בשטחים מצביעים על המשך המגמה המטרידה של טרור פלסטיני הולך וגובר, עם 475 פיגועים בחודש פברואר האחרון, בו נכללים פיגועים משמעותיים כדוגמת פיגועי ירי, דריסה, דקירה ומטענים ועד לטרור עממי כדוגמת פיגועי אבנים, מטעני צינור, בקת"בים, הצתות וצמיגים בוערים. בחודש ינואר 2024 נרשמו 515 פיגועים, מרביתם פיגועי אבנים בכבישים.

עליית המדרגה נרשמת גם בתעוזת המחבלים שמנסים לבצע פיגועים קשים בצירים ראשיים בשטין, כך למשל, ישי, תושב השומרון נקלע בלילה שבין ראשון לשני, בעת שחזר עם משפחתו מחגיגות פורים בירושלים לחסם עם צמיגים בוערים באמצע כביש 60, באזור ואדי חרמיה בבנימין, במהלכו נורו זיקוקין לעברם ומטען דמה הונח על הכביש.

"באמצע הנסיעה אשתי מעירה אותי ואומרת לי שיש משהו על הכביש, אנחנו עם ארבעה ילדים קטנים באוטו, היה חסם של 4 צמיגים בוערים ועוד ארגז שחור שמונח על הכביש אמרתי לה לעצור ותוך כדי שאני דורך את הנשק יורים עלינו זיקוקין לכיוון האוטו, יצאתי מהאוטו וביצעתי ירי הרחקה באוויר, התקשרתי למוקד להזעיק כוחות", סיפר ישי. "אחרי 17 דקות הגיעו ג'יפ צבאי, ירדה חיילת אחת ואני אומר לה תקראי למפקד גזרה, תעירי אותו. והיא אומרת לי צריך לדווח למשטרה להזעיק חבלן, בלית ברירה לקחתי סיכון ופיניתי את הצמיגים מהכביש בכדי לאפשר לנהגים שהגיעו אחרי לעבור מהצד. בדיעבד התברר לי שהחפץ שהונח שם היה דלי צבע עם פתק שהם הניחו, אני לא יודע מה הם תכננו אבל כנראה שיבשתי להם את התוכניות כי הם גם צילמו את זה מרחוק".

זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים, 6 במרץ 2024. דוברות משטרת ישראל
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים, 6 במרץ 2024/דוברות משטרת ישראל

לדבריו, "בתחילת המלחמה צה"ל התנהל כמו שצריך, הרגישו את הכוח שהפעלנו, היה שקט כמו שלא בחיים אבל אחר כך חזרו למציאות הרגילה. גם לאט לאט הם מקבלים עוד ועוד הקלות, פותחים עוד צירים ומחסומים, רמדאן, אם חונקים אותם זה הרי מסוכן, הם עוד יתפוצצו לנו. אבל אנחנו במציאות הזויה והחודש רמדאן הזה עלול עוד בהמשך להיות אחד הקשים שהיו. יש משהו כמו שני מיליון ערבים ביהודה ושומרון, נעצרו אולי פחות מאחוז, אחוזי התמיכה בחמאס רק עולים".

הנחת המוצא שנשמעת לא אחת מצד גורמי ביטחון לשעבר ובהווה כי העלייה בטרור הפלסטיני ביהודה ושומרון נובעת מהיעדר אופק מדיני ומיאוס מההנהגה הפלסטינית המושחתת, זאת לצד הברחות נשק ואמל"ח חסרות תקדים ליהודה ושומרון בדחיפת איראן והשלוחות שלה שמגיעה ישירות לשטח, מנגד, יש מי שסבור כי נדרשת פעילות התקפית בשטחים בדומה לפעילות צה''ל בעזה, "אנחנו כן רואים העברת הילוך יחסית של פעולות צה''ל ביחס למה שהיה קודם אבל זה עוד מאותו דבר, זה שינוי טקטי אבל לא אסטרטגי", טוען מנחם בן שחר, ממטה נלחמים על החיים המובילים מאבק נגד הטרור ביהודה ושומרון.

"אנחנו מרגישים בדיוק כמו תושבי העוטף בערב שמחת תורה, שרואים מולם אויב ששונא אותם, שמתחמש, שמתאמן, שמתוכנן ומולו אין מי שמדבר בשפה שלו. בקרב ערביי יהודה ושומרון יש תמיכה גדולה בחמאס, בטבח שבוצע בעוטף. אנחנו מבינים מה הכיוון שלהם ולא רואים שהתפיסה מולם משתנית, אז פה ושם מחסלים מחבלים בפינצטה שזה מצוין, אבל הרחוב הערבי בכפרים ובערים הוא חמוש והוא עם מוטיבציה גבוהה ומחכה להזדמנות. מה אנחנו עושים אל מול זה, שמישהו באיראן ילחץ על אנטר? ראינו את הפיגוע בדולב שזה עליית מדרגה מטורפת, את הפיגוע מטען לעבר אוטובוס בגוש עציון, זה מתחיל להיראות כמו דרום לבנון והצבא ממשיך לעבוד נקודתית. ועוד עושים הקלות לחודש הרמדאן עם פתיחת מחסומים וחסמים שהיו סגורים חמישה חודשים, הטרור עולה אז למה לעשות מחוות? מתוך הנחת עבודה שגויה שהם רק רוצים שקט ואז זה לא יתפוצץ לנו בפנים".

לטענת בן שחר, "במבחן התוצאה הם לא מורתעים, ממשיכים לראות צעדות של מאות חמושים, פיגועים, הכניסות הליליות והמעצרים לא משפיעות על הטרור שממשיך להתעצם. צריך לעשות פה מה שעושים בעזה, לצאת לתמרונים נקודתיים, כל פעם לתפוס שכונה ולנקות אותה. מי שאומר שאין כוח אדם, אפשר לעשות את זה על בסיס התנדבותי, יש המון חיילים שרוצים לגמור את העבודה ולא רוצים שנהיה פה מופתעים מפשיטות של טנדרים במרכז הארץ, על נתניה, על רעננה וראשון לציון, אם לא נעשה תמרונים וננקה את השטח אז למה מחכים? זה מה שעלול לקרות בסוף".

תגובת דובר צה"ל: "צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל פועלים יום וליל ומקיימים אלפי מבצעים לסיכול טרור במרחב פיקוד המרכז. מתחילת המלחמה נעצרו למעלה מ-3,600 מבוקשים, בוצעו למעלה מ-60 מבצעים חטיבתיים, כ-45 תקיפות מהאוויר וסוכלו מאות פיגועים. במקביל, תוגברו הישובים במרחב בכ-8,000 חיילי הגנה מרחבית, הפרוסים במחלקות להגנה בישובים.

מפרוץ המלחמה, ישנם חסמים נושמים וניטורי תנועות ברחבי יהודה ושומרון. המחסומים פועלים על בסיס הערכת המצב, כאשר השיקול הראשון והמרכזי הוא ביטחון התושבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully