וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שורדי הנובה שעוכבו באנגליה: "המקרה החזיר אותנו לזוועה של 7 באוקטובר"

עודכן לאחרונה: 26.3.2024 / 15:04

האחים דניאל ונריה שרעבי, שהצילו עשרות אזרחים בטבח, ספגו השפלה בהגיעם לנמל התעופה במנ'צסטר: "זה היה ברור שעוכבנו כי אנחנו ישראלים ויהודים". הם שמחו ששר הפנים במדינה הורה לפתוח בחקירת האירוע, אך העידו: "לא מרגישים בטוחים כאן, הבנו איך שוטפים לאנשים את המוח"

התיעוד משדה התעופה במנצ'סטר, 26 במרץ 2024/27א' לחוק זכויות היוצרים

"שני האחים הישראלים שהיו נתונים לחקירה אגרסיבית של צוות 'אנטישמי' של בקרי גבול כשהגיעו לבריטניה הם גיבורים שהצילו עשרות אנשים במהלך מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר", כך מתאר העיתון "דיילי מייל" הבריטי את השניים, אותם חשף לראשונה בשמם, דניאל ונריה שרעבי. "הם הגנו על כ-30 בני אדם במהלך הקטל בפסטיבל, כשהם חוסים מאחורי טנק, תוך שימוש בנשק לא מוכר נגד המחבלים כשמפקד מילואים העביר להם הנחיות בטלפון".

בריאיון שנתנו השניים לאתר האינטרנט של העיתון, אמר האח דניאל בן ה-23 כי הוא רוצה התנצלות מהממשלה הבריטית בשל היחס שקיבלו אחיו והוא עם נחיתתם ביום ראשון בלילה. "אין לי שום ספק כי עוכבנו כי אנחנו ישראלים", אמר בשיחה ממנצ'סטר, "חזרנו ושאלנו את הבקרים למה הם עיכבו אותנו ואם זה בגלל שאנחנו ישראלים או בגלל שאנחנו יהודים. ברור שהם לא הודו, אבל היה ברור שזו הסיבה. בנקודה מסוימת אחד מהם אמר שהם לא רוצים שנעשה בממלכה המאוחדת מה שנעשה בעזה. היינו בהלם מהדרך שהתייחסו אלינו. כשמישהו בא אליך למדינה מעבר לים אתה מצפה לקבלת פנים וליחס ידידותיים, לא ככה".

הוא אמר כי הוא שמח ששר הפנים הבריטי ג'יימס קלברלי פתח בחקירה בנושא, "אני מקווה שהאנשים שחקרו אותנו ילמדו כמה לקחים מזה". הוא סיפר לכתב העיתון כי השניים מסרו לבקרי הגבול "בדיוק מי אנחנו ומה עברנו", וכי הם בנסיעה שנועדה להעלות את המודעות לחטופים, "אבל נראה שהם לא הקשיבו".

"יכול להיות שלשנינו יש פוסט טראומה", הוסיף. "אני לא בטוח, אבל חוויה מהסוג הזה כן מחזירה את הזוועה של אותו היום שלעולם לא נשכח. בסופו של דבר אפשרו לנו לעבור בשדה התעופה. אף אחד מאיתנו לא ישן הרבה בגלל היחס אלינו".

נריה שרעבי. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
נריה שרעבי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
דניאל שרעבי. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
דניאל שרעבי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

האח נריה שרעבי, בן ה-22, אמר: "הם פשוט התחילו לשאול אותנו מה באנו לעשות כאן, ואמרתי להם ששרדתי את מעשי הטבח ב-7 באוקטובר ואני כאן כדי לשתף". לדבריו, "בשנייה שאמרתי את זה, הוא פשוט התהפך. מאותו רגע הוא פשוט התחיל לחקור אותנו. הוא אמר לנו 'שב שם, אל תזוז, אנחנו צריכים לחקור אותך'. פשוט התחילו לשאול אותנו הרבה שאלות מוזרות, אם אנחנו עדיין בצבא, כמה זמן שירתנו, מה אנחנו עושים". הוא אמר כי "בסוף הם לא מצאו כלום, והשוטרים התחילו לכעוס ולהתעצבן כי זה לא הוביל לשום מקום".

אמרתי לו, "למה אתה עושה את זה. האם זה בגלל שאני יהודי? ואז הוא השתגע ואמר לי 'שתוק לעזאזל. אני הבוס, אתה מקשיב. אנחנו רוצים לוודא שאתה לא הולך לעשות את מה שאתה עושה בעזה'. כששמעתי את זה, פשוט סתמתי את הפה והבנתי שאם אגיד עוד דברים אולי הוא עלול לעצור אותי. כששמעתי את זה, הבנתי איך אנשים נשטפים כל כך במוח. אני לא מרגיש בטוח".

"אני חושב שהוא חשב בהתחלה שאני מוסלמי, כי הוא שאל אותי מהי הדת שלי. אחרי שאמרתי שאני יהודי, הכל השתנה ויכולתי לראות את זה בפניו. הפרידו בינינו לבין כולם, וחיכינו שעה, שעה וחצי, לקצין החקירות". הוא הסביר שהוא מרגיש פחות בטוח בבריטניה מאשר בישראל, ואמר: "בישראל, אפילו שוטר אחד לא יגיד לי דברים כאלה".

מכתב התלונה שנשלח על השפלת הישראלים שורדי מסיבת הנובה במנצ'סטר. JRE, אתר רשמי
מכתב התלונה שנשלח על ידי הקהילה היהודית בעקבות המקרה בשדה התעופה/אתר רשמי, JRE

כשנשאל על ידי כתב העיתון איך הוא מרגיש בעקבות האירוע, אמר: "אני לא מרגיש בטוח. אם כך השוטרים מתייחסים לאזרחים, אני לא רוצה להיות כאן. אנשים כאן מבקשים מאיתנו להישאר עוד קצת, אבל אני לא מרגיש בטוח להישאר כאן. אני רוצה לחזור הביתה, ואנחנו ניקח את הטיסה שלנו הביתה היום. זו הפעם הראשונה שלי במדינה והפעם האחרונה שלי במדינה. אני לא רוצה לחוות שוב את מה שחוויתי".

העיתון מציין שזו לא הפעם הראשונה שהשרעבים חווים התנכלות. בחודש שעבר כשהשניים היו בניו יורק בשליחות דומה להעלות את המודעות לחטופים, הם התעמתו עם אדם שנעצר כשניסה להשחית כרזות של החטופים בטיימס סקוור. האחים החזיקו שלטים שעליהם נכתב "החבר הכי טוב שלי נחטף בעזה" ו"שרדתי את הטבח ב-7 באוקטובר", וכשחבר התחיל לצלם את האיש קורע את השלטים, הוא הישיר מבט למצלמה וצעק "למה שלא תלכו לפוצץ עוד בית חולים? למה אתה לא הורג עוד 10,000 ילדים?". האיש תועד בווידאו יורק לכיוון השוטרים ונאזק מיד. האחים שרעבי נפנפו מולו בשלטים שלהם, התעמתו איתו, והתריסו בו, "מאיפה אתה מביא את השקרים האלה?". "יש לי סרטון של החברים שלנו נאנסים, נחטפים לעזה", הוסיף נריה. "אנחנו כאן כדי לעמוד מולם ולהגיד להם שהם שקרנים. אם הם חושבים שזה מעולם לא קרה, הם פשוט עוברים שטיפת מוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully