וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לוועדה לתכנון ובנייה בחדרה: בית המשפט לא יתערב - וחברת חשמל לא תשלם היטל השבחה

עודכן לאחרונה: 25.3.2024 / 19:11

הוועדה הטילה מס בסך של יותר מחצי מיליארד שקלים על חברת החשמל בגין ההיתר להקמת הטורבינות החדשות שמייתרות את השימוש בפחם. מנהל התכנון ביטל את הדרישה וביהמ"ש תמך: "נכון היה לצפות מעירית חדרה לעודד פיתוח שיסייע בהפחתת הזיהום"

תחנת הכוח אורות רבין חדרה/רויטרס

מכה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחדרה בעקבות קביעת בית המשפט המחוזי בחיפה שלא להתערב בהחלטה של מנהל התכנון - שביטל דרישת תשלום היטל השבחה, שהוועדה הטילה על חברת החשמל, בסך למעלה מחצי מיליארד שקלים (592,500,000 ₪). נשיא בית המשפט, השופט ד"ר רון שפירא, שדחה אתמול (ראשון) את העתירה שהגישה הוועדה מצא כי "מדובר בהחלטה ראויה וסבירה, הן בהתייחס להיבטים התכנונים והן בהתייחס לשיקולי מדיניות ציבורית וכלכלית שבבסיס היטל ההשבחה".

הוועדה המקומית הטילה את המס על חברת החשמל ב-2021, לכשניתן לה היתר להקמת שתי טורבינות של מחזור משולב טורבינות גז ויחידה קיטורית בתחנת הכוח "אורות רבין", המח"זמים, אשר יאפשרו הפסקת פעילות היחידות הפחמיות.

תחנת הכח "אורות רבין". שלומי גבאי
תחנת הכוח "אורות רבין"/שלומי גבאי
תחנת הכח "אורות רבין". שלומי גבאי
תחנת הכוח "אורות רבין"/שלומי גבאי

השופט שפירא, בהחלטתו, מציין כי קבלת עמדת הוועדה גם "אינה מתיישבת עם טובת הציבור, ובעיקר ציבור תושבי אזור חדרה". הוא ביאר כי "מטרת שינוי אופן ייצור החשמל, כפי שבא לידי ביטוי בשינוי ההליך הטכנולוגי של הפקת החשמל, הוא הפחתת הזיהום המהווה מטרד ופגיעה בתושבי אזור חדרה. נכון היה לצפות בעיקר מגורמי התכנון והבניה ומעיירית חדרה לשאוף ולעודד כל פיתוח טכנולוגי שיסייע בהפחתת זיהום האוויר וצמצום מפגעים בריאותיים באזור שיפוטם ואחריותם".

עוד ציין השופט כי "דרישת התשלום, שכאמור אינה מבססת עילה לגביית היטל השבחה, חותרת תחת היעד של צמצום זיהומים בדרך של שיפור טכנולוגי באופן הפקת החשמל". לדבריו, "ראוי היה לעודד את חברת החשמל להמשיך ולהתפתח בכיוון זה ולא לנסות להעמיס עלויות שיהפכו את המגמה החיובית לבלתי כדאית מהבחינה הכלכלית".

נשיא בית המשפט המחוזי חיפה, אב בית הדין, השופט ד"ר רון שפירא. יואב איתיאל
השופט שפירא: "נכון היה לצפות מעירית חדרה לעודד כל פיתוח שיסייע בהפחתת זיהום האוויר"/יואב איתיאל

עוד הוסיף כי "מנגנונים של כפל מיסוי וריבוי מנגנוני גבית מס עלולים לגרום לנזק, העולה על התועלת החברתית, במגוון רחב של תופעות שלטוניות וחברתיות, שראוי למנוע. זאת בין היתר כדי לחזק את האמון הציבורי והביטחון בכנות ובצידוק של הרשויות האוכפות את הליכי גביית המיסים ומניעת פגיעה ביעילות כלכלית", וכדי לתמוך בכך ציטט ממגוון מאמרים שנכתבו "משחר ההיסטוריה של מנגנוני השלטון במדינה דמוקרטית", בהם כתבי "הפדרליסט" שנכתבו ע"י אלכסנדר המילטון, ג'יימס מדיסון וג'ון גיי, שלוש מדינאים אמריקאים, כחלק מהדיון הציבורי בכינון חוקת ארה"ב.

השופט שפירא קבע כי הוועדה גם תישא בהוצאות חברת החשמל בסכום כולל של 75,000 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully